13. Analýza tržních selhání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mikroekonomie I Tržní selhání
Analýza tržních selhání
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
mikroekonomická politika státu Mikroekonomie I
VEŘEJNÁ EKONOMIE JAKO VĚDA. SEZNAM LITERATURY.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Tržní selhání Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Cvičení 10 – Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Ekonomie vědy a výzkumu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Externality.
Mikroekonomie I Působení státu na mikroekonomické subjekty
14A. Externality Osnova přednášky
Ekonomická gramotnost
Tržní selhání.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Daňová teorie a politika
Přednáška č. 13 – Analýza tržních selhání
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Mikroekonomie I Volné zdroje, volné statky a veřejné statky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní selhání. Co znamená, když se řekne tržní selhání: Institucionální selhání, které lze připsat –charakteru jistých zdrojů nebo –selhání vlády.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
8. Monopolistická konkurence
15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.
6. MONOPOL.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Příčiny existence veřejného sektoru
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
TRH (tržní mechanismus)
Veřejné finance a veřejné statky
4 EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU. Základy ekonomie „neviditelná ruka“ Adama Smithe vede k tomu, že lidí tím, že sledují své vlastní zájmy na trhu, maximalizují.
Ekonomie 2 bakaláři; B_EK_2 Sedmé cvičení Veřejné statky, externality a další důvody státních zásahů Jiří Mihola 2016.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ STATKY.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Tržní selhání 1. Úvod - příčiny tržních selhání a nástroje HP
6. MONOPOL.
6. MONOPOL.
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

13. Analýza tržních selhání

Struktura pojem tržní selhání selhání trhu jako systému selhání prvků v rámci systému (externality, veřejné statky, asymetrické informace)

Literatura Soukupová et al.: Mikroekonomie. Kapitola 19, str. 480 – 506. Musil: Mikroekonomie – středně pokročilý kurz. Kapitola 14, str. 279 – 290.

Jde o jakýkoli projev neefektivního fungování trhů Pojem tržní selhání Co to je tržní selhání? Jde o jakýkoli projev neefektivního fungování trhů selhávání trhu jako systému: trh sám o sobě tenduje k neefektivnosti – nedokonalá konkurence selhávání prvků v rámci systému: nejde o chybu systému, ale o selhání v lidském jednání – externality, veřejné statky, asymetrické informace

Systémové selhání tendence dokonale konkurenčních trhů ke koncentraci přirozená snaha posílit svou pozici na trhu DoKo. přirozeně tenduje k NedoKo.

Systémové selhání NedoKo. je výrobně i alokačně neefektivní výrobní neefektivnost – rovnovážné množství není vyráběno s minimálními AC alokační neefektivnost – firma vyrábí nižší výstup za vyšší cenu než odpovídá podmínkám DoKo. – existence DWL ekonomika není schopna dosáhnout tak vysokého užitku jako ekonomika s DoKo. strukturou

Důsledek NedoKo. Y Statek Y je prodáván na DoKo. trhu, statek X na NedoKo. trhu – ekonomika nedosahuje tak vysokého užitku jako v případě obou trhů DoKo. U'A+U'B E' y*' y* E UA+UB PX/PY=MCX/MCY PX>MCX /PY=MCY PPF x*' x* X

Selhání prvků v systému - Externality EXTERNALITA = efekt, plynoucí z činnosti daného subjektu, a to ve prospěch (či v neprospěch) subjektu jiného negativní externalita – původce způsobuje jinému subjektu nežádoucí efekt (náklady), který ovšem původce neodstraní na své náklady pozitivní externalita – původce způsobuje jinému subjektu užitek, aniž by původci bylo za tento užitek zaplaceno POZOR! – ekonomie neřeší, zda je či není spravedlivé, je-li někomu způsobena újma či získává-li někdo bezplatně užitek

Negativní externalita u zboží s negativní externalitou dochází k produkci většího objemu než v případě zohlednění nákladů na odstranění externality jak zohlednit náklady na odstranění externality? řešení: např. zdanění spotřeby zboží způsobující negativní externalitu

Pozitivní externalita u zboží s pozitivní externalitou dochází k produkci nižšího objemu produkce než v případě kdy by bylo za externí užitek původci zaplaceno řešení: např. dotace subjektům produkujícím zboží s pozitivní externalitou

Existence veřejných statků VEŘEJNÝ STATEK = takový, který je charakteristický splněním dvou podmínek jeho spotřeba je nerivalitní – tj. pokud někdo daný statek spotřebovává, nesníží se jeho množství (např. užívání silnice) nevyloučitelnost ze spotřeby – všechny neplatící spotřebitele nelze, nebo je velmi nákladné, vyloučit ze spotřeby (např.užívání MHD) POZOR! veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek

Veřejný statek a neefektivnost firmy zpravidla nebudou ochotny zajistit efektivní (dostatečnou) produkci veřejných statků, protože: spotřebitelé budou chtít veřejný statek využívat, ale málokdo bude ochoten za něj platit (problém černého pasažéra) řešení: zajištění veřejných statků veřejným sektorem – má na to nástroje (vybírání daní pod pohrůžkou násilí)

Asymterické informace Vztah principal-agent (nájemce-zmocněnec) Nepříznivý výběr

Principal – agent principal deleguje část svých rozhodovacích pravomocí na svého zástupce (agenta) agent je zpravidla lépe informovaný než principal, takže: agent zvyšuje svůj užitek na úkor principala např.: akcionáři (principals) delegují svou rozhodovací pravomoc na management (agents) při správě a řízení akciové společnosti management má lepší informace než akcionáři, a tak může zvyšovat svůj užitek na úkor vlastníků (akcionářů) otázka, zda jde o tržní selhání: část užitku společnosti se ztrácí nebo jen přerozděluje?

Nepříznivý výběr díky nedokonalé informovanosti mohou spotřebitelé nakupovat nekvalitní zboží byla-li by informovanost dokonalá, spotřebitelé by nakupovali pouze zboží kvalitní firmy produkující nekvalitní zboží by trh dokázal eliminovat např.: trh s ojetými vozy – spotřebitelé očekávají horší kvalitu ojetin – jsou ochotni zaplatit nižší cenu – majitelé kvalitních ojetin nebudou ochotni prodat – na trhu zůstanou jen nekvalitní ojetiny

Řešení tržních selhání věc názoru část ekonomů (a politiků) volá po státních zásazích do trhu – intervencionistické proudy ekonomického myšlení část ekonomů (a politiků) chce přesto nechat volně působit trh – argument: státními zásahy nelze zvýšit celospolečenský užitek, pouze ho redistribuovat – např. Rakouská škola (Rothbard)

Coaseho teorém důraz na vymáhání vlastnických práv Coaseho teorém: při nulových transakčních nákladech je nejefektivnějším řešením vymáhat svá vlastnická práva tj. zajistit, aby např. původce negativní externality tuto odstranil na své náklady, nebo: aby příjemce užitku z pozitivní externality za tento užitek platil tomu, kdo mu jej způsobil pokud transakční náklady nenulové, je efektivnější selhání trhu řešit na celospolečenské úrovni