Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_423.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_432.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_445.
Smysly.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SMYSLY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
čichový, chuťový a hmatový
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Prezentace – výklad učiva
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_455

Biologie člověka. Statokinetické (videa), čichové, chuťové ústrojí. Jméno autora: Mgr. Soušková Kateřina Třída/ročník: IV. Datum vytvoření: 29. 11. 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Soustavy regulační a rozmnožovací Předmět: Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Biologie člověka. Statokinetické (videa), čichové, chuťové ústrojí. Klíčová slova: Otolity, utriculus, sacculus, Meniérova choroba, čichové políčko, chuťový pohárek. Druh učebního materiálu: prezentace

téma: Smyslová soustava IV. Ústrojí statokinetické, čichové, chuťové.

Statokinetické ústrojí ve vnitřním uchu dělí se na čidlo statické a čidlo kinetické statické čidlo: vnímání polohy ve vejčitém a kulovitém váčku blanitého labyrintu princip: krystalky solí (otolity) díky gravitaci dráždí vlásky epitelových buněk kinetické čidlo vnímání pohybu v polokruhovitých chodbách (ampule) princip: vlásky smyslových buněk dráždí pohyb endolymfy

vejčitý (utriculus) a kulovitý (sacculus) váček, polokruhové kanálky s ampulemi Obr. 1

statokinetické ústrojí Dizziness | Loss of Balance | Vertigo | Hearingloss.com 2:07 http://www.youtube.com/watch?v=CpLa5FgD52w The Sense of Position (1) 0:35 http://www.youtube.com/watch?v=u84_BfK3hcw&list=PLb9rJqbXg0aFgdb0ERt5m_ldi0XqgpR-O The Sense of Balance (2) 0:41 http://www.youtube.com/watch?v=mmBB2bu1gEQ&list=PLb9rJqbXg0aFgdb0ERt5m_ldi0XqgpR-O

Meniérova choroba vzniká po zvětšení obejmu endolymfy ve vnitřním uchu projevy: hučení v uších (tinnitus) závratě (vertigo) zhoršení sluchu příčina není objasněna léčba není více na http://nemoci.vitalion.cz/menierova-choroba/

Čichové ústrojí chemoreceptor v čichovém políčku v nosní přepážce (horní část dutiny nosní) informace → čichový nerv → čichová kost → čichové centrum ve spánkovém laloku Obr. 2

Chuťové ústrojí chemoreceptory – chuťové buňky jsou v chuťových pohárcích jazyka, měkkého patra a hltanu 4 typy chuťových buněk: sladké slané kyselé hořké Obr. 3

hořké povrch jazyka kyselé slané chuťový pohárek sladké Obr. 2

Zdroje Obr. 1) Praktické rady, cvičení a vysvětlení některých pojmů: Benigní paroxysmální polohové vertigo - BPPV. MUDR. FLAŠAR, Roman. NEUROFYZIONET, spol. s r.o. Neurofyzionet, spol. s r.o.: Neurologie - fyzioterapie [online]. 2008 [cit. 2013-11-28]. Dostupné z: http://www.neurofyzionet.cz/cz/188-BPPV-=-zavrat.html Obr. 2) Atlas anatomie. České vyd. 1. Praha: Svojtka a Vašut, 1996, 96 s. Poznej a chraň své tělo. ISBN 80-718-0092-9. Obr. 3) NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 239 s. ISBN 80-716-8819-3. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-213-4.