Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Advertisements

Přehled a receptory Viktor Černý, 5.kruh (2006-7)
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Behaviorální metody v neurovědách
KmKII 2 M. Hádková.
PAMĚŤ.
Učení Petr Machala.
7. Paměť.
Welfare koní inovativní postupy a technologie
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
Šíření signálů a synapse
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Nervová soustava soustava řídící
Racionalizace informačních interakcí v maloobchodní činnosti.
Obecná neurofyziologie
MYOLOGIE OLGA BÜRGEROVÁ.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Reflexy.
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Nocicepce.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P14 Hopfieldovy sítě Asociativní paměti rekonstrukce původních nezkreslených vzorů předkládají se neúplné nebo.
Poznámky k základnímu strukturálnímu uspořádání NS
NEUROTRANSMITERY Autor: Jan Habásko
7. Synapse.
Cvičení se zaměřením na paměť
1. RECEPTORY 2. IONTOVÉ KANÁLY 3. TRANSPORTNÍ MOLEKULY 4. ENZYMY
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
UČENÍ A PAMĚŤ UČENÍ A PAMĚŤ Marek Lipenský Josef Srnec.
Anežka Závorková Roman Máčalík.  proces vzniku nových neuronů  nejvíce se odehrává v prenatálním období  vliv testosteronu, estrogenu, prolaktinu.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Neurofyziologické základy paměti a učení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Přenos signálu na synapsích
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Buněčná fyziologie Buněčné membrány: 1.1 Vlastnosti membrán
Nejsme myslící systémy, které mají emoce, jsme vysoce emoční systémy, které někdy myslí
PAMĚŤ.
Pozornost a paměť, představivost
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému

Paměť a učení je totéž (někdy učení = postupné vytváření dlouhodobé pamětní stopy) Neuronální změna = pamětní stopa, engram Paměť není jednotná Trvání Mozkové struktury Molekulární mechanismy

Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Krátkodobá potenciace homosynaptická heterosynaptická Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP

Krátkodobá potenciace Posttetanická potenciace Krátkodobá potenciace = posttetanická potenciace

Krátkodobá potenciace homosynaptická Reziduální Ca 2+ (jen některé synapse)

Krátkodobá potenciace heterosynaptická (presynaptická facilitace)

Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP Glutamáterní synapse Receptory ionotropní: AMPA (kainátové, quisqalátové) NMDA Receptory metabotropní

více AMPA receptorů na membráně Dlouhodobá potenciace retrográdní messenger (NO)

Dlouhodobá potenciace retrográdní messenger (NO) Presynaptická část Postsynaptická část

vznik nových synapsí Dlouhodobá potenciace retrográdní messenger (NO) více AMPA receptorů na postsynaptické membráně

Neuronální změny odpovídající paměťní stopě (a)Zvýšené vylití molekul transmiteru (krátkodobá potenciace homosynaptická, LTP - zpětný messenger) (b) Zvýšené vylití molekul transmiteru (krátkodobá potenciace heterosynaptická) (c) Modifikace postsynaptické memrány, větší odpověď na vylití stejného množství transmiteru (LTP - více AMPA receptorů na postsynaptické membráně)

Neuronální změny odpovídající paměťní stopě (d) Velikost synaptické kontaktní plochy se zvětšuje (e)Zvýšení počtu synaptických kontaktů (f) Více používané nervové dráhy zabírají synaptická místa původně obsazená méně aktivními dráhami

Dělení paměti podle trvání Okamžitá (ikonická, echoická) Krátkodobá Střednědobá Dlouhodobá (trvalá, referenční) Paměť pracovní je limitována použitím informace

Přehled dělení paměti z hlediska trvání

Pacient H.M. Dlouhodobá paměť

Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální)

Mozkové oblasti nezbytné pro deklarativní paměť

Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Dlouhodobá paměť

- habituace -sensitizace -imprinting Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní Není souvislost dvou podnětů nebo činnosti a následku asociativní Dlouhodobá paměť

nedeklarativní neasociativní -habituace

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní -sensitizace -imprinting

Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Do mozku se zapisuje časová souvislost dvou nebo více podnětů Dlouhodobá paměť klasické podmiňování instrumentální podmiňování (standardní a motorické učení) podmíněná chuťová averze priming (ovlivnění odhadu)

Ivan Petrovič Pavlov Podmiňování klasické

Sir Charles Scott Sherrington Podmiňování klasické

Instrumentální podmiňování (standardní)

Dělení paměti

Konsolidace pamětní stopy Důkazem je postkomoční retrográdní amnézie Otázka zániku trvalé pamětní stopy - zapomínání - vyhasínání