Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20 Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Básníci všedního dne 1 Pavel Šupka www.zlinskedumy.cz
Anotace Materiál seznamuje žáky se základními pojmy k tématu Básníci všedního dne 1 Autor Mgr. Pavel Šupka Jazyk Český Očekávaný výstup 26-41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství 78-42-M/01 Technické lyceum 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent 78-42-M/01 Zdravotnické lyceum Speciální vzdělávací potřeby -žádné- Klíčová slova 50. a 60. léta, Květen, neorealismus, Šotola, Venuše z Mélu, Florian, Záznam o potopě Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinovaný Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Typická věková skupina 15-19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí českého jazyka a literatury
Básníci všedního dne – Květen 50. - 60. léta 20. stol. Uvolnění společenské situace Literární časopis Květen Inspirace italským neorealismem, naturalismem Poezie opět může být subjektivní
Jiří Šotola Život: 1924-1989 Dramatická konzervatoř Herec, režisér, redaktor Psal i prózu a dramata
Jiří Šotola Život: V 60. letech kritický vůči společnosti V době normalizace zakázán, povolen až po odvolání svých názorů
Jiří Šotola Dílo: Básník romantického prostředí kolotočů, střelnic Láká ho protiklad fantazie a všednosti V jiných básních protifašistická tématika, tragédie židovstva Píše volným veršem, používá dynamické prostředky
Jiří Šotola Dílo: Venuše z Mélu Hvězda Ypsilon Poste restante báseň Úvod do kosmonautiky – snový výlet na Měsíc = člověk má snít i jako dospělý Poste restante Podzimníček
Miroslav Florian Život: 1931-1996 V 50. letech poezie všedního dne Později důraz na lidskou etiku V 70. letech propagátor komunistické normalizace společnosti Kritizován za umělecké napodobování
Miroslav Florian Dílo: Cesta k slunci Otevřený dům Záznam o potopě
Miroslav Florian – ukázka Stěhování klavíru Stěhujeme klavír do nejvyššího patra, je to křídlo , na kterém improvizovali Čajkovský a dubnové přeháňky; proboha, kolik ještě schodů, kolik obrátek, kde kloužou zablácené podešve, kolik ještě… Schodiště je úzké, kam to jen postavit na malou vteřinku, na vydechnutí –
Miroslav Florian – ukázka Nevidíme si do tváří, spojeni obrovskou tíží, záda však jsou výmluvnější než pohledy, pořád se díváme na něčí záda. Nevyznáme se zvlášť v hudbě a na koncertě jsme byli dvakrát třikrát z povinnosti, ale víme, že tenhle klavír musíme bez řeči nést, tu vlastní slavnou zpívající rakev.
Miroslav Florian – ukázka Otázka k ukázce: Jaký druh verše autor užil? Volný verš Co může symbolizovat stěhování klavíru do nejvyššího patra? Obtížnou lidskou činnost Těžkou práci, která dosud není u konce
Miroslav Florian – ukázka Otázka k ukázce: Kdo byl Čajkovský? Ruský hudební skladatel Co by mohlo znamenat spojení „na kterém improvizovali Čajkovský a dubnové přeháňky „? Například ona těžká práce bude mistrovským dílem jako díla Čajkovského Dubnové přeháňky symbolizují střídavé úspěchy
Miroslav Florian – ukázka Otázka k ukázce: Najděte motiv lidské solidarity. ale víme, že tenhle klavír musíme bez řeči nést, Co symbolizuje verš „tu vlastní slavnou zpívající rakev“? Například dílo, které po sobě zanecháme spojenými silami
Citace Panorama české literatury: Literární dějiny od počátků do současnosti. Olomouc: Rubico, s. r. o., 1994. ISBN 80-85839-04-0.