R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Ekvivalentní úprava rovnic
Soustava lineárních nerovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Řešení rovnic Lineární rovnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_770.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Ekvivalentní úpravy rovnic
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Ryze kvadratická rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Logaritmické rovnice.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lineární rovnice Druhy řešení.
Ekvivalentní úpravy rovnic
Soustava lineárních nerovnic
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Nerovnice v podílovém tvaru
(řešení pomocí diskriminantu)
Ekvivalentní úpravy rovnic
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Ryze kvadratická rovnice
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Lineární nerovnice o jedné neznámé
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Rovnost versus rovnice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Soustavy lineárních rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec

R OVNICE Z předchozích let byste měli znát několik základních poznatků o rovnicích. Pro jistotu si ji na následujících snímcích zopakujeme. rovnost Mezi základní pojmy, které se využívají při řešení rovnic, zcela jistě patří rovnost, resp. rovnost výrazů. Rovnost výrazů v matematice znamená, že dva výrazy jsou (po úpravě) totožné.

R OVNICE S JEDNOU NEZNÁMOU neznámá Rovnice je zápis rovnosti dvou výrazů, ve kterých se vyskytuje jedna neznámá (písmeno). řešeníkořen rovnice. Neznámá může mít různé hodnoty. Ne pro všechny je však rovnost platná. Takové neznámé, pro které platí daná rovnost, nazýváme řešení, resp. kořen rovnice.

Do zadané rovnice můžeme dosadit libovolnou neznámou. Vpravo jsme zvolili x = 1. sami jsme však zjistili, že levá a pravá strana rovnice si neodpovídají. Číslo 1 tedy není kořenem této rovnice. Vlevo jsme zvolili neznámou x = 0. Po dosazení do obou stran rovnic jsme zjistili, že si hodnoty výrazů pravé a levé strany odpovídají. Číslo 0 je tedy kořenem rovnice.

Ř EŠENÍ ROVNICE Jak jste sami mohli vidět, tento způsob hledání kořenů rovnice by byl poněkud zdlouhavý a nikdy bychom neměli jistotu, že jsme je našli všechny. řešení rovnice Postup, který odhaluje všechny kořeny rovnice, se nazývá řešení rovnice. ekvivalentní úpravy rovnic Pro usnadnění hledání kořenů používáme algoritmy, které nazýváme ekvivalentní úpravy rovnic, které si představíme na následujícím snímku. Je zřejmé, že lze kdykoliv prohodit obě strany rovnice, proto v následujícím výčtu ekvivalentních není tento úkon uveden. Pamatujte, že ekvivalentní úpravy rovnic jsou „vratné“ (vzpomeňte na ekvivalentní výroky).

E KVIVALENTNÍ ÚPRAVY ROVNIC 1) Přičtení stejného čísla k oběma stranám rovnice 2) Přičtení stejného násobku neznámé k oběma stranám rovnice Tyto úpravy někdy nazýváme také převádění z jedné strany na druhou a patří k základním úkonům při řešení rovnic.

E KVIVALENTNÍ ÚPRAVY ROVNIC 3) Vynásobení obou stran rovnice NENULOVÝM číslem 4) Úprava výrazů na obou stranách rovnice (zjednodušení výrazů) Kombinací těchto čtyř ekvivalentních úprav je možné vyřešit velkou část rovnic. Některé rovnice ovšem obsahují výrazy v takových tvarech, které nelze řešit pomocí ekvivalentních úprav. Seznámíme se s nimi na dalším snímku.

D ŮSLEDKOVÉ ÚPRAVY ROVNIC Důsledkové úpravy Důsledkové úpravy uplatňujeme v případech, kdy nám nepomohou ekvivalentní úpravy. Jako příklad si můžeme vzít odstranění odmocniny z některého výrazu v rovnici: V tomto případě nám často nezbude nic jiného, než umocnit obě strany rovnice. Tento úkon však nelze „vrátit“ zpět, protože odmocněním vzniklého výrazu nezískáme pouze výchozí výraz, ale také výraz opačný (bude se lišit znaménkem) – vzpomeňte na výroky implikace. JE NUTNÉ Při využití důsledkových úprav JE NUTNÉ provést zkoušku.

Z KOUŠKA Zkouška Zkouška je jedním z možných ověření, zda jsme rovnici správně vyřešili, resp. jestli jsme našli správné kořeny. ekvivalentní úpravynení nutné V případě, že jsme při řešení použili pouze ekvivalentní úpravy, není nutné zkoušku provádět, jde pouze o potvrzení našeho postupu. důsledkových úpravje zkouška nutnou součástí řešení V případě, že jsme při řešení využili i důsledkových úprav, je zkouška nutnou součástí řešení, protože eliminuje výsledky, které vznikly díky důsledkové úpravě. Principiálně se zkouška provádí tak, že získaný kořen dosadíme zvlášť do výrazu levé strany rovnice a do výrazu pravé strany rovnice. Jestliže se jejich hodnoty rovnají, je výsledek správný (Za předpokladu, že jsme neudělali chybu ve výpočtu zkoušky ;)).

Vypočteme zadanou rovnici. Zjistili jsme, že kořenem rovnice je číslo 8. Nyní ověříme, zda je naše řešení správné. Dosadíme kořen do pravé části rovnice a určíme její hodnotu. Dosadíme kořen do levé části rovnice a určíme její hodnotu. Hodnota levé a pravé části se rovnají a zkouška je hotova.

Ú KOL ZÁVĚREM

Z DROJE Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN