Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Optické zobrazování Optický obraz Skutečný obraz b) Zdánlivý obraz.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Obrazy (geometrická optika)
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Zobrazení čočkami.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Obrazy (geometrická optika)
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuZobrazení čočkou Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastFyzika Vzdělávací obor36-47-M/01 Tematický okruhFyzika pro stavaře Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník AnotaceŽáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v základních pojmech zobrazování čočkami Vybavení, pomůckyČočky spojka a rozptylka Klíčová slovaLom světla, spojka, rozptylka Datum ZOBRAZENÍ ČOČKOU

2 Zobrazení čočkou Čočky se zhotovují ze skla (dnes i z plastu), které má větší index lomu než okolní prostředí. V nejjednodušším případě tvoří povrch čočky dvě kulové plochy(nebo jedna rovinná a druhá kulová). Podle uspořádání ploch rozlišujeme dva typy čoček: 1)Spojné čočky (spojky) 2)Rozptylné čočky (rozptylky)

3 U čoček budeme označovat: O – optický střed čočky, F – předmětové ohnisko, F´- obrazové ohnisko, o – optická osa čočky. Body O,F,F´ leží na ose o. Vzdálenosti f = |FO|, f´= |OF´| jsou ohniskové vzdálenosti. Před čočkou je předmětový prostor, za čočkou obrazový prostor. Spojka – F se nachází v předmětovém prostoru, F´ je v obrazovém prostoru. Rozptylka – právě naopak (F´ je v předmětovém prostoru a F je v obrazovém prostoru). Pro zjednodušení se budeme zabývat jen zobrazením tenkých čoček (u nich platí: f = f´ = f).

4 Při geometrické konstrukci zobrazení tenkou čočkou budeme používat tři význačné paprsky: A) Spojka 1)Paprsek prochází optickým středem O – nelomí se 2)Paprsek dopadá na čočku rovnoběžně s optickou osou – lomí se do obrazového ohniska F´ 3)Paprsek prochází předmětovým ohniskem F´- lomí se rovnoběžně s optickou osou B) Rozptylka 1)Paprsek prochází optickým středem O – nelomí se 2)Paprsek dopadá na čočku rovnoběžně s optickou osou – lomí se jako by vycházel z obrazového ohniska F´ 3)Paprsek míří do obrazového ohniska F´- lomí se rovnoběžně s optickou osou

5 Zobrazení předmětu spojkou: Schematické značky: spojka rozptylka

6

7 Zobrazení předmětu rozptylkou: Obraz je vždy zmenšený, přímý, neskutečný (nachází se v předmětovém prostoru).

8 Zobrazovací rovnice čočky: 1/a + 1/a´ = 1/f a, a´- vzdálenosti předmětu(obrazu) od optického středu čočky Měřítko optického zobrazení (zvětšení): Z = y´/y = -a´/a = -(a´-f)/f = -f/(a-f) y,y´- velikosti předmětu(obrazu) Znaménko mínus je důsledek „znaménkové konvence“: Převrácený obraz – zvětšení je záporné, přímý – kladné, jestliže vyjde a´<0, obraz je neskutečný. y´<0 – pod osou. Př.: Jakým způsobem určíme přibližně ohniskovou vzdálenost? Na stínítku vytvoříme obraz Slunce (co nejostřejší), změříme vzdálenost stínítko-čočka, odečteme polovinu tloušťky čočky a máme ohniskovou vzdálenost.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich. Fyzika pro střední školy vyd. Praha: Prometheus, 1995, 270 s. ISBN viewer/Soubor:Cocka_spojna_znacka.svghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Spojn%C3%A1_%C4%8Do%C4%8Dka#media viewer/Soubor:Cocka_spojna_znacka.svg [cit.: ] viewer/Soubor:Lens_types.pnghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Spojn%C3%A1_%C4%8Do%C4%8Dka#media viewer/Soubor:Lens_types.png [cit.: ] 9