Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada č. 22 Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada 22 _ M, DUM č.7 Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Název: Přirozená čísla – matematické operace pro 6. třídu Autor: Ing. Petra Antlová Stručná anotace: Procvičování matematických operací s přirozenými čísly – sčítání, odčítání, násobení a dělení; počítání se závorkami, opakování pravidel pořadí početních operací, řešení slovní úlohy Metodické zhodnocení: Pilotováno 17.09.2012, 6.C, Petra Antlová. 1
Opakování 5. ročník Matematické operace Přirozená čísla Opakování 5. ročník Matematické operace
Sčítání a odčítání přirozených čísel 345 + 789 = 1 134 sčítanec + sčítanec = součet 6 789 - 432 = 6 357 menšenec - menšitel = rozdíl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
Násobení a dělení přirozených čísel 34 . 78 = 2 652 činitel + činitel = součin 432 : 12 = 36 dělenec - dělitel = podíl 433 : 12 = 36 (zb. 1) dělenec - dělitel = neúplný podíl a zbytek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
1. Sečti pod sebe. 254 8 726 419 683 637 576 4 519 295 923 6 711 88 2. Zvol vhodné pořadí sčítanců a vypočítej zpaměti. 9 + 38 + 12 = _______ 52 + 16 + 14 = _______ 22 + 27 + 8 = _______ 315 + 8 + 15 = _______ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
3. Odečti pod sebe 2 736 5 254 39 070 327 653 -1 812 -571 -112 -26 248 4. Vypočítej. 865 - 439 = ______ 748 - 349 = ______ 6 321 - 135 = ______ 8 243 - 247 = ______ 24 000 - 8 500 = ______ 19 000 - 7 600 = ______ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
5. Vynásob 83 38 634 969 47 .6 .29 .92 .401 .6 005 6. Vypočítej: 536 . 10 = ______ 10 . 2 874 = ______ 145 . 100 = ______ 37 . 100 = ______ 100 . 7 311 = ______ 95 . 1 000 = ______ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
7. Dělení přirozených čísel Lze dělit nulou? NULOU DĚLIT NELZE !!! Jednociferným číslem 250 : 5= ____ 604 : 7 = _____ 6 537 : 4 = _____ Dvojciferným číslem 1 200 : 40 = ____ 375 : 62 = _____ 1 762 : 35=____ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
8. Dělení přirozených čísel – slovní úloha Na školu v přírodě pojede 26 dětí. Paní učitelka od každého z nich vybírá 800 Kč. Vybrala už 17 600Kč. Kolik dětí ještě nepřineslo peníze? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
Pořadí matematických operací a závorky Sčítance můžeme libovolně sdružovat do skupin, součet se nezmění Menšenec a menšitel nesmí být zaměněn Činitele můžeme volně sdružovat, součin se nezmění Stejné činitele můžeme vytknout před závorku, součin se nezmění Násobení a dělení má přednost před sčítáním i odčítáním Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
9. Vypočítej: 50 – (25 – 15) = _____ 50 – 25 – 15 = _____ (48 – 22) + 14 = _____ 48 – (22 + 14) = ____ 35 – 5 . 5 + 10 = _____ 34 – (5 . 4 + 8) =____ (20 – 5 ) . (3 + 2) = ______ (19 – 4) . 3 + 42 = _______ (800 : 4) . (20 : 5) = ______ 8 172 . 0 = ________ 0 : 464 = ________ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
Řešení 891; 9 302; 5 861; 7 777 59; 82; 57; 338 924; 4 683; 38 958; 301 405 426; 399; 6 186; 7 996; 15 500; 11 400 498; 1 102; 58 328; 388 569; 282 235 5 360; 28 740; 14 500; 3 700; 731 100; 95 000 10; 86 (zb.2); 1 634 (zb.1); 30; 6 (zb.3); 50 (zb.12) 4 děti 40; 10; 40; 12; 20; 6 90; 87; 800 0; 0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
Citace: [cit. 2012-09-03]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=37&pos=357 [cit. 2012-09-03]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=37&pos=387 [cit. 2012-09-03]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: HTTP://WWW.PDCLIPART.ORG/DISPLAYIMAGE.PHP?ALBUM=SEARCH&CAT=0&POS=0 [cit. 2012-09-03]. Dostupný pod licencí Creative Common Attribution/Share-Alike na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eight_Ball_Rack_2005_SeanMcClean_cropped.jpg [cit. 2012-09-03]. Dostupný pod licencí Creative Common na WWW: http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Arithmetic_symbols.svg&page=1 [cit. 2012-09-03]. Dostupný pod licencí Creative Common na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Exquisite-kspread.png Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová
Citace: ODVÁRKO-KADLEČEK, Oldřich - Jiří. MATEMATIKA pro 6. ročník základní školy, 1.díl. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., 2010. ISBN 9788071961420. Kapitola 2.1, s.14, s.15, kapitola 2.2, s.18, kapitola 2.3, s.19, s.20, s. 21, kapitola 2.4. s.23 ODVÁRKO-KADLEČEK, Oldřich - Jiří. Pracovní sešit z matematiky pro 6. ročník základní školy. 3. vyd. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., 2007. ISBN 9788071962885. Kapitola 2.3, s. 26, kapitola 2.4, s.28, s.29, s.30 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová