Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „VÝUKA NA GYMNÁZIU PODPOROVÁNA ICT“ IV/ DERIVACE FUNKCE MATEMATIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA – FUNKCE II Autor: Mgr. Alexandra Bouchalová Zpracováno dne
Co už byste měli znát Derivace funkce 2 Limita funkce v bodě Tečna ke grafu funkce Směrnice tečny Vlastnosti elementárních funkcí Úprava výrazů
Derivací funkce f v bodě x 0 nazýváme limitu Derivace funkce Derivace funkce 3 za předpokladu, že funkce je definována v jistém okolí bodu x 0 tato limita funkce existuje. Derivaci funkce f v bodě x 0 značíme f´(x 0 ) Derivaci funkce f v bodě x 0 značíme f´(x 0 ) Zkrácený zápis
Derivace funkce v bodě – geometrická interpretace Derivace funkce 4 0 x y T S s t x0x0 x 0 + x = x xx f(x 0 ) = y 0 f(x 0 + x) = f(x) yy φ0φ0 φ f´(x 0 ) = k t Derivace funkce v bodě je rovna směrnici tečny ke grafu funkce v tomto bodě.
Úloha 1 Derivace funkce 5 Na základě definice derivace funkce v bodě vypočtěte derivaci funkce y = x 2 − 4. f´(x 0 ) = 2x 0
Úloha 2 Derivace funkce 6 Z grafu funkce určete derivaci této funkce v bodě 2. 0 x y f 2 t Tečna t grafu funkce v bodě x 0 = 2 je s osou x. Směrový úhel tečny je 0. Směrnice tečny je 0. f´(2) = 0
Úloha 3 Derivace funkce 7 Z grafu funkce určete derivaci této funkce v bodě 0. 0 x y f = t Tečna t grafu funkce v bodě x 0 = 0 je osa y. Směrový úhel tečny je 90°. Směrnice tečny neexistuje. Rovnici tečny t: x = 0 nelze zapsat ve směrnicovém tvaru. Derivace fce v bodě 0 neexistuje: f´(0) = + Derivace fce v bodě 0 neexistuje: f´(0) = +
Použitá literatura Literatura JARNÍK, Vojtěch. Diferenciální počet (I). 7. vyd. Praha: Československá akademie věd, ISBN HRUBÝ, Dag. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet. Praha: Prometheus, 1997, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Užití limity funkce
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „VÝUKA NA GYMNÁZIU PODPOROVÁNA ICT“ SOUBOR PREZENTACÍ MATEMATIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA