Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová 1
Název vzdělávacího materiáluShoda podmětu s přísudkem Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorStalová Renata, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaShoda podmětu s přísudkem Očekávaný výstup Žák píše správně koncovky příčestí minulého i v případě shody přísudku s několikanásobným podmětem Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení se správným psaním koncovek ve shodě podmětu s přísudkem Datum vytvořeníKvěten 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPodmět, přísudek, příčestí, shoda Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Přísudek se s podmětem shoduje v osobě a čísle. Pokud je sloveso v minulém čase, shoduje se tvar příčestí minulého v jmenném rodě. Podmět v množném čísle koncovka příčestí minulého a) rod mužský životný -i př. Lidé se shromáždili. Kluci si hráli. 3
b) rod mužský neživotný -y př. Domy stály. Dopisy ležely. c) rod ženský -y př. Závodnice plavaly. Děti tančily. d) rod střední -a př. Jablka se červenala. Kola se otáčela. 4
Několikanásobný podmět koncovka příčestí v množném čísle minulého a) alespoň jeden podmět je rodu mužského životného -i př. Chlapci a děvčata soutěžili v běhu. Pes a kočky lenošili. Tatínek a maminka přišli z práce. 5
b) žádný z podmětů není rodu mužského životného, nejméně jeden je rodu mužského životného -y nebo rodu ženského př. Stůl a židle byly nové. Kočka a koťata spaly. Lodě a jiná plavidla odpluly. 6
c) všechny podměty jsou v rodě středním v množném -a čísle př. Koťata a štěňata vyspávala. d) všechny podměty jsou v rodě středním, nejméně jeden -y je v čísle jednotném př. Štěně a koťata si hrály. 7
Doplň správnou koncovku u příčestí minulého: Malí kluci běžel_ na hřiště. Běžkyně se připravoval_ ke startu. Jablka ležel_ na stole. Tužky a pravítka upadl_ na zem. Chlapci a děvčata se přihlásil_ do kroužku. Kotě a kuřata se ozýval_. Radnice a další budovy byl_ nové. 8
Doplň správnou koncovku u příčestí minulého: Malí kluci běželi na hřiště. Běžkyně se připravovaly ke startu. Jablka ležela na stole. Tužky a pravítka upadly na zem. Chlapci a děvčata se přihlásili do kroužku. Kotě a kuřata se ozývaly. Radnice a další budovy byly nové. 9