Messinská konference a jednání o římských smlouvách: vznik EHS a Euratomu Petra Nováková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Malé ohlédnutí do historie EU
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
EU a Česká republika Instituce EU
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Mezinárodní integrace
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Vývoj evropské integrace Ing. Michaela Šlégrová.  Myšlenka sjednocené Evropy – různé podoby v různých obdobích již od dob antického Řecka = možnost efektivnější.
Francouzská politika ,,prázdné židle‘‘a Lucemburský kompromis
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Integrační procesy v ekonomice
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Evropská integrace Dějiny EU.
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Evropská Unie.
Postavení Evropy ve světě
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
Česká republika a Evropská unie. ČR na cestě do EU n Dohoda o obchodu průmyslovými výrobky mezi ČSSR a EHS n Kooperační dohoda mezi ČSFR.
Evropský integrační proces
1 VŠFS – prezen č ní studium LS 2004/05 Proces vzniku EU P ř ednáška
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Fáze ekonomické integrace
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Sociální zabezpečení v EU
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
zpracovaný v rámci projektu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
Přehled orgánů Evropské unie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Fáze ekonomické integrace
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Evropské hospodářství
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Messinská konference a jednání o římských smlouvách: vznik EHS a Euratomu Petra Nováková

Messinská konference 1. – 3. června 1955 schůze představitelů členských států ESUO (Francie, Německo, Itálie, Belgie, Nizozemí, Lucembursko) předsednictví Josefa Becha; účastníci Antoine Pinay, profesor Hallstein, kancléř Adenauer, Paul-Henri Spaak, Johann Willem Beyen projednání návrhů náhradníka za Jeana Monneta → René Mayer rezoluce: „nadešel okamžik, kdy je třeba přistoupit k nové etapě na cestě evropské výstavby … toto musí být realizováno nejprve v ekonomické oblasti, je potřeba pokračovat v rozvoji jednotné Evropy cestou rozvoje společných institucí, pokračující fúzí národních ekonomik, vytvořením Společného trhu a pokračování v harmonizace sociální politiky → → → z důvodu udržení významné pozice, jakou Evropa ve světě zaujímala a aby byla zvyšována životní úroveň obyvatelstva“ Výsledek → byla dosažena shoda ohledně oživení Evropy v ekonomické oblasti, ale docházelo k odlišným názorům, jak vše zrealizovat ……..……..

Messinská konference Francie: integrace po odvětvích - jaderná energie, elektřina, plyn, doprava, pošta a telekomunikace Německo, Itálie, Nizozemí - zájem o oblast cel – pád celních bariér a s tím související rozvoj obchodu Institucionální otázka - Benelux požadoval instituce nadané pravomocemi, Francie byla proti rozšiřování kompetencí ESUO do dalších oblastí Výsledek → konference se dohodla na tom, že budou prostudovány jednotlivé oblasti zvlášť: odvětvová integrace celkový společný trh poté bude rozhodovat o rozsahu pravomocí nových orgánů ……..……..

Messinská konference Vypracování studie mezivládním výborem, předseda Paul-Henri Spaak Spaakův výbor (Brusel; tvořen vládními delegacemi a odborníky z ESUO) syntézu prací zpracoval Pierre Uri, asistovali mu Albert Hupperts a Hans von der Groeben SZ definitivně zredigována v dubnu 1956 odpovídala na otázky vzešlé z Messinské konference, určovala prostředky k dosažení cílů konference (buď celkového společného trhu, nebo integrace v určitých specializovaných odvětví) SZ prosazovala systém celní unie se společnými vnějšími tarify; odvětvová integrace byla podle zprávy možná pouze v oblasti jaderné energie Výsledek → SZ obsahovala dva rozdílné návrhy: všestranný Společný trh a Euratom → na společném zasedání ESUO je Spaak představil jeho představitelům; konečnou podobu získaly 21. dubna 1956 na schůzi ministrů zahraničí, kteří o nich měli rozhodnout ……..……..

Messinská konference Francii se zamlouval jen Euratom („evropská jaderná velmoc“ + vidina hraní hlaví role + záruka proti Německu), Belgie se nechtěla vzdát se svých uranových zásob ve prospěch evropského jaderného společenství, Němci spíše upřednostňovali spolupráci s Angličany a Američany Výsledek → Německo se Euratomem souhlasilo jedině pod podmínkou, že Francie vysloví souhlas se širokým Společným trhem ……..……..

Messinská konference Monettův výbor pro spojené státy evropské (byl zklamaný neúspěchem EOS). 13. října 1955, „nástroj k urychlení evropských integračních plánů, využívající podpory osobností různých členských zemí.“ Cíl: „učinit z Messinské rezoluce z 2. června letošního roku skutečnou etapu na cestě ke Spojeným státům evropským … je nutné, aby státy delegovaly určité své pravomoci na evropské federální orgány …“ Výbor podporován politickými stranami; tvořen cca 100 lidmi, scházeli se 1/rok, přijímali rezoluce Výbor se soustředil především na Euratom; 1. schůze Akčního výboru se konala 18. ledna 1956 → výsledkem byla rezoluce požadující po vládách, aby po vzoru ESUO zřídily nové nadnárodní společenství pro rozvoj jaderné energie, které by vlastnilo suroviny a kontrolovalo jejich mírové využití → Výbor požádal o schválení rezoluce parlamenty 6 zemí, což vedlo nejen k zájmu jednotlivých parlamentů, ale i vlád → „etapa Evropské výstavby/oživení“ ……..……..

Jednání o římských smlouvách 29. – 30. května 1956 – přijetí Spaakovy zprávy ministry zahraničních věcí Šestky; Benátky Spaakův výbor pověřen redigovat dvě smlouvy – o vytvoření širokého, všestranného trhu a druhou o Evropském společenství pro jadernou energii dohoda → obě smlouvy podepsány, ratifikovány a uvedeny v platnost součastně (obava z jednání Francie) Francie – chtěla vědět, jestli jim bude Euratom bránit ve vývoji jaderných zbraní → Antoine Pinay: Euratom nebude přijat, pokud bude překážkou pro vojenský rozvoj Francie. Guy Mollet: Euratom výlučně mírový, chtěl aby Francie žádné zbraně nevyráběla → ostrá kampaň proti Euratomu, který by Francii zabránil stát se čtvrtou jadernou mocností → Mollet: navrhl, aby Francie neprováděla zkoušky své bomby před 1. 1. 1961, ale aby nezastavila výzkumy (po tomto datu získají svou úplnou svobodu jednání) → Německo i ostatní státy proti → ustoupili; členové Euratomu si ponechali svobodu vojenského využití s tím, že souhlasili s určitou kontrolou. ……..……..

Jednání o římských smlouvách Společný trh – Francie nespočet požadavků → 3 garantované body: harmonizace sociálních výdajů, zemědělská politika, asociace zámořských území nadnárodnost – pouze v minimálním rozsahu nutném pro fungování; francouzská delegace trvala na tom, aby rozhodovací pravomoc měla Rada ministrů a ne Komise a aby Parlamentní shromáždění nemělo legislativní pravomoc → s tím souhlasili i ostatní členové Šestky i přes určité rozpory byla smlouva hotova díky politické vůli vlád zejména ve Francii a Německu, kde se přenesli přes námitky administrativy a odborníků. výsledek → Smlouvy zakládající EHS a Evropské společenství pro atomovou energii byly podepsány 25. března 1957 v římském Kapitolu. ke konci roku byly smlouvy ratifikovány a od nového roku se začalo s výstavbou nových institucí ……..……..

EHS a Euratom do značné míry přejímaly schéma ESUO pravomoci Parlamentního shromáždění a Soudního dvora ESUO byly rozšířeny a vztahovaly se i na 2 nová společenství Společné shromáždění ESUO bylo rozšířeno ze 78 na 142 členy → přetvořeno v Evropské parlamentní shromáždění pro tři společenství → Evropský parlament (členové delegování národními parlamenty (Fr/Ně/It. – 36, Bel/Niz. – 14, Luc. 6), právo odvolat komisi 2/3novým vyjádřením nedůvěry vytvořen Hospodářský a sociální výbor (inspirován francouzskou Hospodářskou a sociální radou) Komise EHS tvořilo 9 členů – po 2 z každé ze 3 velkých zemí, po 1 ze tří menších Komise Euratomu byla tvořena 5 členy - po 1 z každé země, kromě Lucemburska, které zde zastoupeno nebylo Rozdíl od ESUO – rozhodnutí přijata Radou ministrů, Komise pak byla povinna toto rozhodnutí aplikovat, zajistit jejich naplňování, jakož i ustanovení obsažená ve smlouvě. ……..……..

EHS a Euratom Komise nadána iniciativní pravomocí = Rada ministrů přijímala rozhodnutí na základě návrhů zpracovaných Komisí; pokud Rada ministrů chtěla modifikovat/zamítnou návrh Komise, musela tak učinit jednomyslně Komise vypracovává návrhy na základě celkové orientace Společenství, zatímco Rada hájí spíše národní zájmy Většinové hlasování (vyváženost hlasů) EHS a Euratom – 4 hlasy/3 velmoci, 2 Bel., 2 Niz., 1 Luc. = 17 hlasů → většina = 12; na návrh Komise mohou většinu 12 hlasů shromáždit i 3 velmoci. Rada rozhoduje za rámec návrhu Komise, 12 hlasů musí být získáno minimálně od čtyř zemí, z nichž jeden musí být z Beneluxu EHS a Euratom měly nadnárodní charakter jako ESUO – smlouvy jako rozhodnutí přijatá k realizaci byly aplikovány nejen na státy, ale přímo na podniky a osoby na základě přednosti komunitárního práva před právem národním. Instituce EHS a Euratomu byly od 1. ledna 1958 umístěny do Bruselu a společenství začala fungovat ……..……..

EHS a Euratom Euratom vytvoření společného jaderného trhu s volným pohybem surovin, zařízení a pracovních sil, nezbytných pro jaderný průmysl rozvoj výzkum ve prospěch průmyslového využití atomové energie, usměrňování investicí atd. nezasahoval do vlastnictví jaderného průmyslu, který si nadále zachoval národní charakter EHS liberalizace obchodu, likvidace celních bariér, výstavba společné hospodářské politiky neexistovaly překážky pro pohyb zboží, investic a osob uvnitř států Šestky konec