Sokrates www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zemětřesení Název školy
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Základní typy monarchií
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie a věda, náboženství a umění
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Filozofie období helénismu - stoicismus
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Náboženství - opakování
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sókratés Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Symbolismus Název školy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:14. Název: Skepticismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Písmo obrázkové Název školy
Zukunftspläne Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Úvod do počítačových sítí
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Test číselné soustavy Název školy
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Transkript prezentace:

Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMSokrates Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_04 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společensko vědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

Sokrates Obrázek 1.

Co se dozvíte? se Sokratem spojujeme vznik kritického myšlení, Sokrates nalézal v rozhovorech pravdu, Sokrates se domníval, že pravda a dobro spolu souvisí, Sokratův život je spojen s prvním tzv. etickým paradoxem v dějinách lidstva

469 – 399 př.n.l. Platónův učitel Syn sochaře a porodní báby Maieutika – rození pravdy v dialogu Daimonion – vnitřní hlas, který Sokrata odrazoval od páchání zla Stát mají řídit nejschopnější, nejvzdělanější – odpůrce athénské demokracie Sofokracie

Účastnil se veřejného života V peloponéské válce vynikl statečností i zdravou občanskou neposlušností Vyučoval bezplatně, živ byl z pohostinnosti svých žáků Eudaimonismus – usilování o štěstí, tj vzdělávat se, být neustále lepším a lepším člověkem – cesta ke štěstí Hledání pravdy a následné konání dobra – etický intelektualismus

Zdůrazňoval poznání sebe sama Ostrá Sokratova ironie a jeho schopnost dokazovat odpůrcům, jak málo toho vědí Metoda dialogu 1. část: destruktivní 2. část : konstruktivní Zavedl prvek kritičnosti Přijal hypotézu a následně rozebírá pojmové a obsahové důsledky

Odsouzen ke smrti Neuznával božstva a „kazil“ mládež Jeho přítel Kritón mu nabídl útěk z vězení Vypil kalich jedu 1. etický paradox v dějinách – má smysl žít mravně?

Otázky: 1.Proč Sokrates kritizoval sofisty? 2.Uvažoval Sokrates správně, když dával do souvislosti vědění a konání dobra? Svůj názor podepři argumentem. 3.Vysvětli termín sofokracie. 4.Proč Sokratova smrt znamenala první etický paradox v dějinách lidstva?

Odpovědi 1.Sokratovi šlo o poznání „opravdové“ pravdy, sofisté se snažili udolat své protivníky v komunikaci a tím „mít pravdu“. 2.Vzdělání a konání dobra jde ruku v ruce, navzdory tomu, že vidíme i příklady opačné… (problematika negramotnosti lidí ve světě) 3.Sokrates chtěl, aby společnost řídili lidé vzdělaní – filozofové.

4.Sokrates žil podle zásad, které hlásal a přesto byl odsouzen na smrt. Má tedy smysl žít podle určitých pravidel…?

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN Obrázek 1.: GEORGE SCHLEGEL LITHOGRAPHERS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ons/a/ac/George_Schlegel06.jpg