Krevní skupiny Magdaléna Málková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Dědičnost krevních skupin
Obranné vlastnosti krve
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tělní tekutiny.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P06/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Sérologický konflikt As. MUDr. Ingrid Rejdová 1. Rh - izoimunizace
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Fyziologický porod Porod mimo ústav Ošetření novorozence
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VYPRACOVALA: Lucie Mansourová a Irena Svobodová
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
= síť cév + srdce oběh tělních tekutin
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_470.
SOMATOLOGIE.
Krevní skupiny Magdaléna Málková.
Soustava oběhová Tělní tekutiny.
Krevní skupiny, dárcovství krve
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Ústav normální, patologické a klinické fyziologie
Ústav normální, patologické a klinické fyziologie
Krev SCHÉMATA, OBRÁZKY.
DARUJ KREV, ZACHRÁNÍŠ ŽIVOT
Krevní skupiny Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Krev 1. Krevní elementy 2. Hematokrit, Sedimentace 3. Hemoglobin
KREV - sanguis Olga Bürgerová. Cíle: Popsat krevní buňky Popsat krevní buňky Vysvětlit funkci Vysvětlit funkci.
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Příklady z mendelovské genetiky
Krev 1. Krevní elementy 2. Hematokrit, Sedimentace 3. Hemoglobin
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Analýza volné fetální DNA Iveta Valášková. Zdroje fetální DNA Invazivní výkony –amniové fibroblasty – při amniocentéze 0,5-1% riziko spontánních potratů,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Oběhová soustava Bílé krvinky.
I. Krevní obraz II. Krevní systémy
Ústav klinické imunologie a alergologie
Glukosa glykogen, škrob celulosa, chitin.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_06_KREV
Krev 1. Krevní elementy 2. Hematokrit, Sedimentace 3. Hemoglobin
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Krev.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Krevní skupiny Magdaléna Málková

Krevní skupiny V současné době nejméně 21 systémů lidských krevních skupin ( AB0, Rh, MN…) Definovaný systém antigenů přítomných na červených krvinkách Krevní typ (antigenní fenotyp) je určován pomocí vhodných protilátek

ABO(H) systém 4 základní krevní skupiny – A, B, AB a 0(H) podle přítomnosti aglutinogenů (antigenů) A a B na povrchu membrány ERY Protilátky v plazmě (aglutininy) se vytvářejí v 1.roce života, proti těm antigenům, které neobsahují vlastní ERY

Podskupiny Antigenita nemusí být jednotná Rozlišujeme několik podskupin (A1-A6) Nižší antigenita je podmíněna nižším procentuálním zastoupením ERY s antigenem A (zbylé ERY mají antigen H)

Systém Rh Antigenní systém Rh je vysoce komplexní Antigeny C, D, E, c, d, e (vždy ve trojici) Je-li přítomen antigen D, Rh-pozitivní jedinec Chybí-li antigen D, Rh-negativní jedinec Protilátky anti-D vznikají pouze při imunizaci Rh- příjemce krvinkami Rh+ dárce Protilátky jsou imunoglobuliny typu IgG

Inkompatibilita v systému Rh Matka je Rh- a dítě zdědilo po otci Rh+ Matčin imunitní systém bojuje proti plodu a vytváří protilátky Rozvíjí se fetální erytroblastoza u plodu První těhotenství většinou bez problémů Injekce anti-D-γ-globulinu 72 hodin po porodu (potratu, amniocentéze)

Nositel krevní skupiny B (kočovník, vyrovnaný) Zajímavosti Nejvíce 0: Španělé a Indiáni (až 100%) Nejvíce A: Eskymáci a Laponci Nejvíce B: Korejci Nositel krevní skupiny B (kočovník, vyrovnaný) Je přizpůsobivý, kreativní, odolný vůči stresu, individualista, často patří mezi úspěšné podnikatele nebo sportovce. Zástupci krevní skupiny B mají velmi silný imunitní systém. Doporučuje se mírný tělocvik (chůze, jízda na kole, tenis, plavání).

Nositel krevní skupiny O (lovec, vítěz) Je vytrvalý, odolný, odvážný, aktivní, sebevědomý až agresivní, má rád změnu, dobře snáší fyzickou námahu, rád riskuje a sportuje, stres odbourává nejlépe pohybem. Má silný imunitní systém. Pokud nesportují, tloustnou typickým mužským „jablkovitým" typem obezity. Doporučuje se intenzivní tělocvik (aerobik, kontaktní sporty, běh). Nositel krevní skupiny A (zemědělec, introvert) Je rozvážný, klidný, svědomitý, přátelský, upřímný, tvořivý, rád spolupracuje. Špatně snáší stres a fyzickou námahu. Zástupci krevní skupiny A mají citlivý imunitní systém. Doporučuje se klidný tělocvik (jóga, tai chi). Nositel krevní skupiny AB (vzácný, záhadný) Je vitální, fyzicky odolný, ctižádostivý, přizpůsobivý, upřímný, rád vyhledává dobrodružství. Zástupci nejmladší krevní skupiny AB mají až příliš tolerantní imunitní systém. Se skupinou B mají ale společné dobré zvládání stresu. Doporučuje se kombinace klidného a mírného tělocviku podle skupin A a B.

Zdroje genetika.wz.cz S.Trojan: Lékařská fyziologie R.Murray: Harperova biochemie Nussbaum: Klinická genetika