ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ REPUBLIKA – SÍDELNÍ STRUKTURA
Advertisements

Život na venkově.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Sídla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název Sídla - městská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Sídla ČR.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Teorie optimální velikosti města
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.66 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sídla ČR.
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_8 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
ČESKÁ REPUBLIKA – ADMINISTRATIVNÍ ČLENĚNÍ
Členění území naší vlasti
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KRAJE ČR HLAVNÍ MĚSTO PRAHA.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Všeználek nás seznamuje s dalšími městy České republiky
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_583_VyOv7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_51_19 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Česká republika: poloha, historický vývoj a obyvatelstvo a sídla
Sídla -venkovská sídla a jejich funkce města – definice, funkce, urbanizace, suburbanizace, … struktura měst Andrea Pivná 4.Z.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SÍDELNÍ STRUKTURA ČESKÁ REPUBLIKA.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SUBURBANIZACE.
Poznávání krajů českých
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Teorie optimální velikosti města
Členění území naší vlasti
SÍDLA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_10_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Co je a co není město? Základní škola Libina,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Sídla ČR B. Hofmanová. Opakování pojmů: 1.Připomeň a vysvětli pojmy: obec, sídlo, město, vesnice, velkoměsto 2.Co rozumíš pod pojmy: urbanizace, suburbanizace,
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Kraje ČR Číslo: EU DUM 6_03 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_03_Členění území České republiky
Můj domov, má vlast Obec.
Srovnej kraje podle velikosti rozlohy VY_32_INOVACE_03
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Osídlení VY_32_Inovace_18KR-1
VY_32_INOVACE_Vac_III_09 Sídla ČR
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Členění území naší vlasti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Sídla ČR.
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Geografie České republiky NÁZEV DUMu: ČR – sídla a jejich funkce POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 11. KÓD DUMu: JK_CR_11 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): kvarta – DUM – informuje žáky o funkci a významu sídel v současnosti i v minulosti METODICKÝ POKYN: Atlas České republiky – sešitový atlas pro ZŠ a víceletá gymnázia (2010)

Venkovská sídla Pro venkovská sídla byla dlouho dominantní zemědělská funkce Pro venkovská sídla byla dlouho dominantní zemědělská funkce Projevovala se i v rázu venkovské zástavby – kromě obytných místností i prostory pro hospodářskou činnost Projevovala se i v rázu venkovské zástavby – kromě obytných místností i prostory pro hospodářskou činnost V posledních desetiletích i funkce obytná – změna charakteru zástavby V posledních desetiletích i funkce obytná – změna charakteru zástavby Souvislost s poklesem počtu obyvatel pracujících v zemědělství Souvislost s poklesem počtu obyvatel pracujících v zemědělství Současnost – sídla pod 2000 obyvatel – až 80% dojíždí za prací do měst Současnost – sídla pod 2000 obyvatel – až 80% dojíždí za prací do měst Rekreační funkce vesnic Rekreační funkce vesnic Dochází k revitalizaci vesnic v okolí velkých měst – vznikají areály nových rodinných domů – proces suburbanizace Dochází k revitalizaci vesnic v okolí velkých měst – vznikají areály nových rodinných domů – proces suburbanizace Naopak vesnice se špatnou dostupností – obyvatelstvo stárne a ubývá Naopak vesnice se špatnou dostupností – obyvatelstvo stárne a ubývá

Holašovice - památka UNESCO

Města Během historického vývoje se často měnila Během historického vývoje se často měnila Byla budována jako střediska řemesel, výroby a obchodu Byla budována jako střediska řemesel, výroby a obchodu Funkce vojenská (hradby) Funkce vojenská (hradby) Později úloha center vojenské správy Později úloha center vojenské správy Postupně ztráta vojenské funkce – bourání hradeb, rozšiřování Postupně ztráta vojenské funkce – bourání hradeb, rozšiřování Nabývání funkce středisek průmyslu – vznik průmyslových podniků – potřeba pracovních sil – vznikají obytné zóny Nabývání funkce středisek průmyslu – vznik průmyslových podniků – potřeba pracovních sil – vznikají obytné zóny U rychle rostoucích měst v 19. století vznikají urbanistické zóny U rychle rostoucích měst v 19. století vznikají urbanistické zóny Historická jádra tvoří vnitřní urbanistickou zónu – v ČR domy ze 16. – 18. století Historická jádra tvoří vnitřní urbanistickou zónu – v ČR domy ze 16. – 18. století Mnohé prošli rekonstrukcemi – dnes sídla institucí či úřadů, některé naopak zdevastovány Mnohé prošli rekonstrukcemi – dnes sídla institucí či úřadů, některé naopak zdevastovány

Hospodářský růst – vznik nových městských center ležících mimo historické jádro (reprezentativní budovy – banky, hotely…) Výstavbě těchto center předcházela tzv. asanace – tj. bourání starých částí města (často podlehl i historicky cenné objekty) Vznik obytných zón s různou kvalitou bydlení – např. dělnické kolonie, sídliště, vilové čtvrti… Na okrajích měst stavba rodinných domků Vilová čtvrť Hanspaulka – Praha Dejvice

Dělnická kolonie - Brno

Dnes u většiny měst změna funkcí Dnes u většiny měst změna funkcí Funkce středisek průmyslu upadá – roste funkce center služeb Funkce středisek průmyslu upadá – roste funkce center služeb Jejich zastoupení určuje velikost a význam sídla Jejich zastoupení určuje velikost a význam sídla Služby poskytovány i pro zázemí města Služby poskytovány i pro zázemí města Funkce kulturní, zábava Funkce kulturní, zábava Obchod se z center stěhuje na okraje měst – nákupní zóny Obchod se z center stěhuje na okraje měst – nákupní zóny Průmyslové podniky z center do průmyslových zón Průmyslové podniky z center do průmyslových zón Pro význam města důležitá funkce ve státní správě či samosprávě – roste význam krajských měst, klesá býv. okresních, stoupá regionální význam u obcí s rozšířenou působností Pro význam města důležitá funkce ve státní správě či samosprávě – roste význam krajských měst, klesá býv. okresních, stoupá regionální význam u obcí s rozšířenou působností Většina našich měst má polyfunkční ráz (střediska obchodu, průmyslu, služeb, kultury, územní správy) Většina našich měst má polyfunkční ráz (střediska obchodu, průmyslu, služeb, kultury, územní správy) Pouze některá střediska mají jednu dominující funkci (Špindlerův Mlýn, Karlovy Vary, Telč atd.) Pouze některá střediska mají jednu dominující funkci (Špindlerův Mlýn, Karlovy Vary, Telč atd.)

Nákupní centrum

KarlovyVary

Město Počet obyvatel Praha Brno Ostrava Plzeň Olomouc Liberec České budějovice Hradec králové Ústí nad Labem Pardubice Havířov Zlín Kladno

PRAHA

BRNO

OSTRAVA

PLZEŇ

OLOMOUC

Literatura: Červinka, P. et al. (2003): Zeměpis České republiky. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Kastner, J. et al. (2009): Zeměpis naší vlasti. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Toušek, V. et al. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Internetové zdroje: Obrazové materiály: MALINOVSKY, Vit. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Dejvice,_Hanspaulka.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha_6_- _Dejvice,_Hanspaulka.jpg STEHLIK, Peter. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MALJKOVIC, Filip. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BAUER, Stefan. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MARZPER. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RAGIMIRI. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AEPLI, Norbert. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TEFERT, Dominik.. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FIALA, Miloš. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KAŠPÁREK, Michal. Poznej Brno [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: