Pravopis – bě, pě, vě, mě… Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Hana Matějíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-1/1 Název DUM Pravopis – bě, pě, vě, mě… Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: pravidla pro psaní skupin bě – bje, pě, vě – vje, mě – mně Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Pravopis hláskových skupin Datum 14. 6. 2013
Pravopis – bě, pě, vě, mě… Psaní bě – bje Psaní vě – vje Psaní pě Náplň výuky: Psaní bě – bje Psaní vě – vje Psaní pě Psaní mě Psaní mně Zájmeno já
Psaní bě – bje Skupinu bje píšeme, jestliže po předponě ob- následuje kořen začínající skupinou je-: ob-jevit ob-jet ob-jednávka Skupinu bě píšeme v ostatních případech: oběd běžet oběť sběr Obr. 1 hříbě
Psaní vě – vje Skupinu vje píšeme, jestliže po předponě v- následuje kořen začínající skupinou je-: v-jezd v-jem Skupinu vě píšeme v ostatních případech: závětří věc věnec hvězda Obr. 2
Psaní pě Skupinu pě píšeme vždy bez j, protože žádná předpona nekončí na p: vypětí sepětí zpěv opět napětí Obr. 3
Psaní mě Skupinu mě píšeme vždycky v kořenu slova: měsíc město tamější Na rozhraní slova se řídíme stavbou slova: soukromě – soukromý střídmě – střídmý U sloves a slovesných substantiv si pomáháme tvarem 3. osoby čísla jednotného času přítomného: uměl – umí rozuměl – rozumí Obr. 4
Psaní mně Na rozhraní slova se řídíme podle stavby slova: tajemně – tajemný rozumně – rozumný příjemně – příjemný U sloves a slovesných substantiv si pomáháme tvarem infinitivu: zatemnění – zatemnit uzemnění – uzemnit připomněl – připomenout vzpomněl – vzpomenout Obr. 5
Zájmeno JÁ 2. a 4. pád mě (tě) – mne (tebe) 3. a 6. pád mně (tobě) – mi (ti) Obr. 6 Obr. 6
Kontrolní úkoly Najdi chyby: volal na mě, ozval se mě, doměnka, promněna, běh, hvjezda, pětice, matčino obětí, věrohodný Doplň správně: m-síc, nám-stí, v-řit, ob-živo, nap-tí, modrá pom-nka, příjem-, skrom-, ob-d, sp-ch
Kontrolní úkoly – řešení Najdi chyby: volal na mě, ozval se mně/mi, domněnka, proměna, běh, hvězda, pětice, matčino objetí, věrohodný Doplň správně: měsíc, náměstí, věřit, oběživo, napětí, modrá pomněnka, příjemně, skromně, oběd, spěch
Seznam obrázků: Obr. 1: Annabel, [vid. 2. 5. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dunkelfuchsstute-Ciara16.jpg Obr. 2: Fuzzypeg, [vid. 2. 5. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Five-pointed_star.svg Obr. 3: Tlusťa, [vid. 2. 5. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Notes.svg Obr. 4: YuryImaging, [vid. 2. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/halloween-dyne-sceny(2-1019199)/ Obr. 5: Vladino, [vid. 2. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/presentation-template(51850418)/ Obr. 6: julien tromeur, [vid. 2. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/fun-dragon(51954942)/
Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN 978-80-253-0671-0. [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1. [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0. [4] KOLEKTIV AUTORŮ, Pravidla českého pravopisu, 3. vyd. Olomouc, FIN PUBLISHING 2002, s. 526, ISBN 80-86002-52-7.
Děkuji za pozornost