Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Struktura přednášky Oligopol
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Alternativní cíle firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
Nedokonalé konkurence
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
8. Monopolistická konkurence
Technologie a náklady Čtvrtý seminář.
Analytický aparát mikroekonomie
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
6. MONOPOL.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Dokonalá konkurence a monopol. Outline Tržní struktury Dokonalá konkurence Monopol Monopolistická konkurence 2.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
6. MONOPOL.
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence A) Úvod B) Optimum monopolu maximalizujícího zisk C) Monopolní cenová tvorba D) Efektivnost monopolu a jeho regulace E) Monopolistická konkurence

Monopol - vymezení Na trhu působí jediná firma Firma vyrábí zboží, které nemá blízké substituty Existují bariéry vstupu do odvětví

Monopolního charakter odvětví (určení) Poměrové ukazatele Podíl obratu 4 (resp. 8) největších firem na obratu odvětví Podíl obratu 5 (resp. 10) největších firem na obratu odvětví Herfindahlův index h = Σ si2 pro i = 1,…, a n = počet firem v odvětví si = podíl i-té firmy na obratu odvětví (v %) Index nabývá hodnot: h = (0, 10.000)

Monopolní síla firmy (vybrané charakteristiky) Křížová elasticita poptávky pomocí ukazatele nelze nalézt blízké substituty ke zboží dané firmy Lernerův index L = (P - MC) / P Lernerův index nabývá pro dokonalou konkurenci hodnoty L = 0

Optimum monopolu maximalizujícího zisk Úloha: π = TR - TC(Q) Podmínka 1. řádu d π / d Q = d TR/ d Q - d TC / d Q = 0 MR = MC (zlaté pravidlo zisku) Podmínka 2. řádu d2 π / d Q2 = (d2 TR / d Q2 )- (d2 STC / d Q2) < 0 (d MR /d Q) - (d SMC / d Q) < 0 d MR /d Q < d SMC / d Q

Optimum monopolu maximalizujícího zisk (graf)

Tvorba cen přirážkou: vztah MR a cenové elasticity poptávky MR = d TR / d Q = d (PQ) / d Q MR = (d Q / d Q) P + (d P / d Q) Q MR = P + (d P / d Q) Q MR = P [1 + (d P / d Q) (Q / P)] MR = P [1 + 1 / eP] MR = P [1 - 1 / ¦eP¦ ]

Vztah ziskové marže a cenové elasticity poptávky MR = MC P [1 - 1 / ¦eP¦ ] = MC P - P / ¦eP¦ = MC P - MC = P / ¦eP¦ ( P - MC ) / P = 1 / ¦eP¦

Tvorba cen přirážkou - otázky 1. Jak velká je cenová přirážka k mezním nákladům v dokonalé konkurenci? 2. Proč obchodník pozoroval, že má vyšší přirážku k nákladům u nezbytných potravin (chléb apod.) než u méně zbytného zboží?

Třetí stupeň cenové diskriminace (graf)

Problémy třetího stupně cenové diskriminace 1. Správné vymezení segmentů trhu s odlišnou cenovou elasticitou poptávky 2. Zabránit arbitráži

Přizpůsobovací proces v Chamberlinově modelu

Rovnováha v Chamberlinově modelu

Chamberlinův model (otázky) 1. Nakreslete situaci, kdy reprezentativní firma vykazuje kladný ekonomický zisk. 2. Nakreslete situaci, kdy reprezentativní firma vykazuje záporný ekonomický zisk.