Příbuzenské sňatky, výpočty rizik

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multifaktoriální / Polygenní dědičnost
Advertisements

Elektronická učebnice - I
RODINA Maminka a tatínek jsou mí rodiče.
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Genealogie.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Genetika populací, rodokmen
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.

RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Genealogie.
Klinické detektivní příběhy-řešení Genealogie seminář č. 434
Populační genetika.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Základy obecné a klinické genetiky
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
ANOTACE CZ. 1.07/1.5.00/ Já a moje rodina VY_52_INOVACE_87_96
Výpočty rizik monogenních chorob
Monogenní a polygenní dědičnost
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
Křížovka – příbuzenské vztahy
Mezilidské vztahy 3. ročník
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Rodokmen Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Příklady z populační genetiky
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Monogenní a polygenní dědičnost
Příklady z mendelovské genetiky
Monogenní znaky a choroby Marie Černá
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Fakultní Nemocnice Brno Jihlavská 20, Brno
Genetické poruchy - obecně
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_09_ PL Rodinné vztahy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Co je to domov? DOMOV Domov je máma, táta a sourozenci … Domov je můj pokoj, hračky, knížky … Domov je náš dům, byt, obývák, kuchyň, ložnice,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
LA FAMILIA LA FAMILIA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov
Rodina, příbuzenství.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
RODINA Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost
Genetika Přírodopis 9. r..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Člověk a jeho svět 2.ročník
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_PR Šablona.
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Transkript prezentace:

Příbuzenské sňatky, výpočty rizik Seminář č.431 Dědičnost

Klíčová slova: příbuznost, konsanquinita, inbríding, koeficient příbuznosti, koeficient inbrídingu, příbuzní 1. stupně, 2. stupně

Příbuzní I.stupně = rodič x dítě, sourozenci F=1/4 II.st. = prarodič x vnuk, strýc x neteř, teta x synovec, nevlastní sourozenci, dvojnásobní bratranec a sestřenice F=1/8 III.st. = bratranec a sestřenice, muž a dcera nevlastního sourozence F=1/16 IV.st. = nevlastní prvostupňoví bratranec a sestřenice, muž a dcera prvostupňové sestřenice F= 1/32 V.st. druzí bratranci = děti prvních bratranců = druhostupňoví bratranec a sestřenice F=1/64

Genetická onemocnění v arabském světě Lihadh Al-Gazali Genetic disorders in the Arab world BMJ 2006; 333 : 831 doi: 10.1136/bmj.38982.704931.AE (Published 19 October 2006)

Rodokmen pakistánské rodiny Aligianis IA:Mapping of a novel locus for achromatopsia (ACHM4) to 1p and identification of a germline mutation in the α subunit of cone transducin (GNAT2) J Med Genet 2002;39:656-660 doi:10.1136/jmg.39.9.656

Odvození koeficientu příbuznosti, inbrídingu Koeficient příbuznosti r = pravděpodobnost, že dva příbuzní zdědili stejnou alelu od společného předka A1A2 A3A4 I. II. III. IV. 1 2 1 2 3 4 1 2 1/2 1/2 1/4 P A1 u III/1 = 1/2 .1/2 =1/4 P A1 u III/2 = 1/2 .1/2 =1/4 P A1 u obou = 1/4 . 1/4 = 1/16 (oba heterozygoti pro A1) P A1 buď od I/1 nebo I/2 = 1/16 + 1/16 = 1/8 = r 1/4

Koeficient inbreedigu F = pravděpodobnost že homozygot zdědil obě alely od společného předka P A1 u obou (III/1, III/2) = 1/16 P, že jejich dítě bude homozygot A1A1 = 1/16 . 1/4 = 1/64 dítě může být homozygot pro kteroukoli ze 4 alel P, že dítě je homozygot pro nějakou alelu (buď A1 nebo A2 nebo A3 nebo A4) = 4 . 1/64 = 1/16 r = F = 2 Riziko postižení AR chorobou u příbuzenského sňatku = F . q (q = frekvence alely)

S = počet možných alel, pro které jedinec může být homozygotem Vzorec pro výpočet koeficientu inbreedingu : F = S . (1/2)P + M S = počet možných alel, pro které jedinec může být homozygotem (1 společný předek S = 2, 2 společní předci S = 4) P + M = počet generací od společného předka ( P-ze strany otce, M-ze strany matky)

Vypočtěte koeficient inbreedingu pro následující příbuzenské vztahy (viz obr.): b) c) Sbírka příkladů z genetiky, kap.8, str. 30-32

d) e) f)

g) h) ch)

i)

2. Jaké je riziko onemocnění dítěte ze sňatku přímého bratrance a sestřenice, je-li děd ze společné větve rodokmenu postižen AR chorobou ?

Jaké je riziko onemocnění dítěte ze sňatku přímého bratrance a sestřenice, je-li děd ze společné větve rodokmenu postižen AD chorobou? 4. Jaké je riziko onemocnění dítěte ze sňatku přímého bratrance a sestřenice, je-li děd ze společné větve rodokmenu postižen XR chorobou?

5. Zdravý muž-heterozygot pro AR chorobu uzavřel sňatek se svou sestřenicí. a) Jaká je pravděpodobnost, že jejich dítě bude postiženo? b) Je-li první dítě postiženo, jaká je pravděpodobnost, že další dítě bude postiženo stejnou chorobou?

6. Žena je heterozygot pro fenylketonurii 6. Žena je heterozygot pro fenylketonurii. Jaká je pravděpodobnost, že její dvě vnoučata, která jsou bratranci, jsou oba heterozygoti?

a) Jaké je riziko postižení jejich dítěte touto chorobou, 7. V poradně je konzultována manželská dvojice, protože sestra ženy má Hurlerův syndrom (AR metabolické onemocnění). a) Jaké je riziko postižení jejich dítěte touto chorobou, jsou-li manželé bratranec a sestřenice? b) Odpovězte na otázku, jedná-li se o cystickou fibrózu.

Děkuji za pozornost Thompson a Thompson: Klinická genetika, kapitola 5, podtitul Konsaquinita a inbreeding, str. 65-68, 6. vydání Bárta I, Polívkova Z. Langová M.:Sbírka příkladů z genetiky, UK Praha, Nakladatelství Karolínum 2002