Římské číslice 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Římské číslice 5. ročník
Kde se můžeme setkat s římskými číslicemi: Starší stavby – čísla domů Letopočty Hodiny - ciferník Sluneční hodiny Kapitoly v knihách Pořadí panovníků
Římské číslice Vznik ve starověkém Římě někdy kolem roku 500 před naším letopočtem. Představují způsob zápisu čísel pomocí písmen latinské abecedy. Znaky čísel I, II, III vyjadřují jednotlivé prsty, římská číslice V je vyjádřením dlaně a číslice X jsou dvě dlaně proti sobě.
Čísla od 1 do 39 jsou sestaveny ze tří základních číslic. X ... 10
I 1 VI 5 + 1= 6 II 1 + 1 = 2 VII 5+1+1 =7 III 1+1+1=3 IV 5 - 1= 4 Číslice se v číslech sčítají. Pouze v případech, kdy je menší číslice před větší, se tato menší od větší odčítá. I 1 II 1 + 1 = 2 III 1+1+1=3 IV 5 - 1= 4 V 5 VI 5 + 1= 6 VII 5+1+1 =7 VIII 5+1+1+1=8 IX 10 - 1= 9 X 10
XI … 10+1=11 XIV … 10+4=14 XVII … 10+5+1+1=17 XIX … 10+9=19 XX … 10+10=20 XXX … 10+10+10=30 XXIV … 10+10+4=24
Přečti čísla: III, VII, V, XII, XV, IX, XIV,XIX, XX, XVI, XXIII, XXV, XXVIII, XXIX, II, VIII, XXIII, XVII,XXXI, XXIV Praha V, král Karel IV., třída V.A, Přemysl Otakar II., II. díl učebnice, lekce XIX, dům číslo XXV, František Ferdinand I.
Doplň tabulku: 2 II 13 5 8 18 6 15 24 19 11 31 10 9 30 39 20 3 25 1 16 22 4 32 33
K vyjádření ostatních čísel potřebujeme ještě 4 další písmena:
Pomůcka pro zapamatování: Ivan Vezl Xenii Lesní Cestou Do Města LaCaDaMa
Přečti správně čísla: LVI XLII LXXVII CXXI CLXIX XCV CCXX DLIV DCLXX MCXXXI MCMXL MCDXV MCMXIV MCMXXXI DCCLXVI MXLIX MMX MCCCXLVII
Mayské písmo
Čínském písmo
Římské číslice – matematika 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)