Filozofie 20. století – Německý existencialismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
Advertisements

FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Základní typy monarchií
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Čas a časová pásma Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Symbolismus Název školy
Albert Camus Barbora Vaňková.
Jak pracuje počítač Název školy
Tomáš Štítný ze Štítného
Socioekonomická geografie - opakování
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Náboženství - islám Název školy
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Úvod do počítačových sítí
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Vývoj administrativního členění čr
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Transkript prezentace:

Filozofie 20. století – Německý existencialismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Filozofie 20.století – Německý existencialismus Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_19 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Německý existencialismus

Co se dozvíte? filozofie existencialismu má blízko k filozofii dialogu, který filozof se zabýval problematikou viny, proč je náš život naplněn hledáním smyslu a řádu, o významu slov odcizení a odcizování člověka v dnešním konzumním a mediálním světě

Martin Buber (1878 – 1965) Obrázek 1.

Židovský existenciální myslitel Představitel filozofie „dialogu“, která má k existencialismu velmi blízko K existenci každého člověka patří vztah k druhému, k TY Nejpopulárnější dílo: „Já a Ty“ Pro člověka je svět vymezen 2 vztahy: Já - ty Já - ono

Ono zastupuje nějakou věc, něco s čím je možné nakládat Ty nelze naopak nikdy učinit věcí Ty předpokládá prožitek vzájemnosti Ono je důležité, nesmí však zaujmout místo Ty Člověk bez Ono nemůže existovat Ten, kdo žije pouze s Ono, není člověk Dosavadní historie je svědectvím vzrůstu Ono

Novorozenec je důkazem toho, že první starost je hledání vzájemnosti Hledání Ty je dříve, než touha něco mít Vztažnost k Ty je uložena ve věčném Ty, jímž je Bůh Bůh není bytost dlící mimo svět

Buber uvádí 3 sféry, v nichž je budován náš vztah ke světu: Život s přírodou Život s lidmi Život s duchovními jsoucny

Karl Jaspers (1883 – 1969) Obrázek 2.

Křesťansky orientovaný existencialista Psychopatolog Setkával se s duševními poruchami, vzniklými z mezních existenciálních situací Géniové a psychicky nemocní se upínají k jednomu problému, mají k sobě tak blízko… Situace, do kterých se psychicky nemocní dostávají a pocity, které je doprovázejí je dostávají do blízkosti něčeho, co může být původnější než svět, ve které civilizovaně a spokojeně žijeme…

Zdrojem nemoci je tak konflikt mezi skutečností podle rozumu a skutečností tak, jak jest ona sama Existence je podle něj neustálý přesah k nesamozřejmému a nevysvětlitelnému, k dotyku se samotným „bytím“, jež vše objímá Pro bytí užíval zvláštní termín „obemykající“ Člověk je uprostřed obemykajícího místem, v němž se odehrává velké ontologické dějství

Stejně jako M. Heidegger užívá termínu dasein Dasein má své fyzické a duchovní aktivity Naráží na meze každé situace Dasein pociťuje svou ne-dostatečnost, ne-hotovost, po-míjivost, ne-celost Tak se rodí údiv – tak se rodí filozofie Svoboda a transcendence

„Všeobecná psychopatologie“ „Otázky viny“ Rozlišuje 4 kategorie viny: Dílo: „Filozofie“ „Všeobecná psychopatologie“ „Otázky viny“ Rozlišuje 4 kategorie viny: Kriminální – porušení zákona Politická – odpovědnost občanů za to, jakou mají vládu

Měřítkem takové viny je Bůh Morální – měřítkem je svědomí Metafyzická – činí člověka odpovědným i za zločiny, které nespáchal, ale děly se za jeho života „Jestliže jsem neučinil všechno, co jsem mohl, abych jim zabránil, jsem spoluvinen“ Měřítkem takové viny je Bůh

Absurdita existence se projevuje v tom, že počíná a končí v nicotě, tedy žijeme, abychom zemřeli Hledáme smysl a řád v životě, který žádný smysl a řád nemá Produkujeme věci, vztahy, instituce, které se vymykají naší kontrole, a naopak nás ovládají

Žijeme obklopeni lidmi a davem, ale přitom jsme osamoceni, tím osamocenější, čím větší je dav Mluvíme, ale neposloucháme a nejsme posloucháni, místo dialogů vedeme nesouvisející monology

Otázky: Řekněte, proč člověk žije? Je život člověka absurdní? Přečtěte si knihu Bernharda Schlinka Předčítač, nebo se podívejte na stejnojmenný film a popovídejte si o něm. Jaké jsou podle vás mezní situace v životě člověka a proč?

Odpovědi Proč člověk žije je jednou z filozofických otázek, odpovězte… (pomáhat druhým, založit rodinu, budovat pracovní kariéru) Ve své podstatě je lidský život absurdní. (Toužíme, chceme, narodíme se, abychom zemřeli…) Diskuze o filmu, knize „Předčítač“ – o vině jednotlivých postav, je zde někdo bez viny…

Mezními situacemi jsou smrt dítěte, partnera, blízké osoby, vážné onemocnění, rozvod, zrada někoho, komu jsme důvěřovali, živelná pohroma, ale také obrovská radost a euforie – výhra, úspěch atd.

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4

Obrázek 1. : AUTOR NEUVEDEN. http://commons. wikimedia. org [online] Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Martin_Buber_5.jpg Obrázek 2.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Karl_Jaspers-BA.jpg