Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská nauka Volvy v ČR ; VY_32_INOVACE_D2_13
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
1 OBČANSKÁ DOHODA - NOVÁ FORMA KOORDINAČNÍ CENTRUM.
Česká republika-demokratický stát
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Volební systém České republiky
Znaky demokracie. Pod zkratkou Do - Dočasnost Do - Dočasnost Ko – Kontrola Ko – Kontrola Ro - Rovnost Ro - Rovnost Vo - Volby Vo - Volby Vě - Většina.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Přehled volebních systémů Vojtěch Filipovský
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Volební systémy Jan Šmíd.
Dělba moci.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristické rysy československé demokracie
Vliv změny volebního obvodu na volební výsledek (případová studie)
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Veřejná volba a volební systémy
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Název školy: Základní škola Městec Králové
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Petr Machala. nejdůležitější prostředek uplatňování suverenity státu legální a legitimní způsob jak se podílet na moci Napište co nejvíce důvodů proč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Volby , Brno Připravily: Martina Gecová Dominika Prokešová
Parlament I. republika 2 komory „Národní shromáždění“ Poslanecká sněmovna a Senát Sněmovna: 300 poslanců 6 let ČR komory „Parlament ČR“ Poslanecká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY Prvky volebního systému jsou: Volební obvody – jejich velikost = kolik mandátů lze získat a tvar Volební obvody – jejich velikost.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Prostorová analýza voleb Senátní volby
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Prostorová analýza voleb Senátní volby
Volby do poslanecké sněmovny v ČR
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Volební reformy v oblasti personalizace volby
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
volby Volební systémy v demokratických zemích
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Demokracie.
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
POLITICKÝ PLURALISMUS
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Transkript prezentace:

Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS) Volby Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)

Volební systém Většinový systém (senát) – „vítěz bere všechno“ zvolen je pouze jeden kandidát , který v daném volebním obvodu získal většinu hlasů. Poměrný volební systém – procento odevzdaných hlasů v něm odpovídá procentu reprezentantů – umožňuje i zastoupení menších stran

Otázky k zamyšlení Najděte co nejvíce výhod a nevýhod volebních systémů většinového a poměrného- seřaďte je do tabulky (5 min)

Většinový Menší demokratičnost- strana může získat více hlasů, ale méně mandátů Stabilní vláda je tvořena jedinou stranou, která má parlamentní většinu Rozhodnutí vycházejí ze zákulisí jedné strany Kontrola vlády opozicí a veřejným míněním Každý občan zná svého zástupce Mnoho občanů je zastoupeno někým koho nevolili Možnost odvolání zástupce Neumožňuje zastoupení malých stran V poměrném systému malé strany vydírají velké Poměrný Větší demokratičnost % odevzdaných hlasů odpovídá % zástupců Méně stabilní vláda, je nutné uzavírat koalice z více stran (možný rozpad) Rozhodnutí jsou výsledkem různých názorů a mnohdy ostré koaliční diskuse Kontrola vlády opozicí,veřejným míněním i koaličními partnery Anonymita reprezentantů Většina hlasů bývá využita téměř všichni jsou zastoupeni Neumožňuje odvolání zástupce Umožňuje zastoupení menšin V poměrném systému malé strany pohánějí velké