Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Zákon o sociálních službách
Schopnost zvířat léčit
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Přínos dobrovolnického programu pro onkologické pacienty
Metoda canisterapie při práci se školní třídou
Koncepce péče o staré občany
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Reminiscenční terapie
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Fakultní nemocnice Ostrava
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
DĚTSKÝ REHABILITAČNÍ STACIONÁŘ nabízí komplexní zdravotní a sociální služby péči zajišťují erudovaní zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci výchovný program.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Potřeba spánku a odpočinku
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
TALENT ..
Ergoterapie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Lucie Bankovská Motlová
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ARTETERAPIE.
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdrav í PředmětZdravověda Tematický.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Organizační formy práce v tělesné výchově
HORIZONT ZLÍN Workshop
Gerontopsychologie v praxi
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Důležitost propojování zdravotního a sociálního systému
Seminář ke speciální pedagogice 1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Reminiscenční terapie
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Dobrovolnické programy
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. TERAPIE Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.

TERAPIE J.A.Komenský (Didaktika Magna) definoval léčebnou pedagogiku jako uvedení dobré věci, která přepadá v nákazu v původní stav. Terapeutické postupy - cvičení, programy na zlepšení narušených funkcí; zprostředkovávají potřebné zkušenosti a zážitky, vytváří prostor pro formování, dozrávání a pozitivní změnu.

HIPOTERAPIE Speciální forma léčebné rehabilitace, spojuje fyzické a psychické prvky Kůň: terapeutický prostředek (trojrozměrný pohyb těla – střídání napětí a uvolňování těla klienta – přizpůsobuje se při své naprosté pasivitě), má pozitivní vliv na psychiku klienta Diagnózy v oblasti ortopedie: vrozené malformace končetin, anomálie páteře, hrudníku, stavy po zlomeninách končetin, amputace Diagnózy v oblasti neurologie: roztroušená mozkomíšní skleróza, svalová atrofie a dystrofie, DMO Další diagnózy: LMD, kardiovaskulární choroby, chronická bronchitida, obezita, psychotické stavy

HIPOTERAPIE Terapeutická jednotka: - délka 20 – 40 minut, k vyvolání pozitivního efektu hipoterapie se uvádí 2-3 měsíce s intenzitou 2-3krát týdně - fyzioterapeut – vede balanční cvičení (na základě doporučení lékaře), hipolog – příprava a ovládání koně Hipoterapeutická cvičení - cviky odpovídají postižení pacienta. - zvládnutí základních dovedností – nasednutí, sed. - volná jízda. - dechová cvičení. - předklon k šíji koně a natažení HK, pohlazení. - záklon, leh na koně. - upažení a vzpažení HK. - jízda se zavřenýma očima. http://www.youtube.com/watch?v=fPDkO5SSrvc&feature=related

CANISTERAPIE Terapie při níž dochází k působení psa na člověka Uplatňuje v psychoterapii dospělých, dětí, seniorů, lidí s tělesným a mentálním postižením, epileptiků a vězňů. Vztah člověk-zvíře dokáže vyvolat pozitivní sociální a emocionální terapeutické efekty – přispívají k zlepšení zdravotního stavu. Pes pomocník: umožňuje postiženému nezávislost na jeho prostředí, podporuje emoční jistotu postiženého, zvyšuje sebejistotu, zvyšuje stupeň interakce mezi zdravými a nemocnými  Formy canisterapie: - Animal assisted activity – AAA – zvíře je přítomno, není součástí plánovaného procesu (předpoklad – přínos pro klienta). - Animal assisted therapy – AAT – zvíře je integrální součástí terapeutického procesu. - Polohování, uvolnění, relaxace, hry, poznávání, mazlení, …

ARTETERAPIE Léčba uměním, vymezena jako druh psychoterapie. Výtvarný projev = prostředek ke komunikaci – arteterapeut X klient/klienti. Možnost sebevyjádření k psycho-traumatizujícímu zážitku klienta. Těžištěm práce je samotný tvůrčí proces, nikoliv umělecké hodnocení vzniklého artefaktu. Slouží k upřesnění diagnózy – u pacientů s psychickými poruchami., vhodné pro osoby, které se nesnadno vyjadřují slovně – děti, dospívající, starší lidé, lidé trpící neurózami, psychózami. Arteterapeutické techniky - volné čmárání různě motivované (deštěm, rytmus hudby …) - kresba prsty namočenými v barvě - keramická hlína - tématická kresba, malba - interakční kresba ve dvojicích, ve skupině.

MUZIKOTERAPIE Hudba jako stimulátor aktivity, k uklidnění, k odstranění či zmírnění agrese, k odstranění napětí. U psychoneurotických poruch (deprese, hysterie), léčba narkomanie nebo oblast psychosomatiky „Použití hudby k usnadnění terapeutický cílů: obnovení, udržení a zlepšení duševního i tělesného zdraví…vyvolává změnu způsobu chování…“ (Americká národní společnost pro muzikoterapii). Dělení muzikoterapie z hlediska účasti dítěte/klienta: RECEPTIVNÍ (pasivní) – poslouchání hudby, vyvolání emočních procesů, které odhalují racionalizované nebo potlačené konflikty AKTIVNÍ – provozování hudby

HERNÍ TERAPIE Herní specialista - kvalifikovaný pracovník dětských odd.nemocnic. - zaměřeno na pochopení psychiky hospitalizovaných dětí a jejich rodičů - navazuje kontakt s dítětem, posiluje důvěru a ochotu spolupracovat s lékaři - před přijetím dítěte připravuje dítě a rodiče na hospitalizaci (figurínyPéťa a Petruška – orgány na suché zipy, fotoalba a fotoseriály s PaP na konkrétních odd. ) - při přijetí – seznámení s personálem, kamarády, denním režimem - příprava před zákroky a vyšetřeními dítěte Podává pravdivé informace, vychází z dobré znalosti diagnóz, spoluprácuje se zdravotníky.

ERGOTERAPIE Terapie motoricko - intelektuálních funkcí a sociálních schopností z cílem dosažení samostatnosti v osobním,sociálním a pracovním životě. Aktivní pomoc lidem každého věku s fyzickým, psychickým či intelektovým postižením, omezujícím jejich funkční kapacitu a samostatnost S možností použití bohatého spektra různých materiálů, je jedním z hlavních polí ergoterapeutické práce také cílený trénink vnímání a senzibility. Ergoterapie obsahuje také poradenskou činnost a to s hlavní orientací nejen na pacienta ale také na jeho rodinné příslušníky, jak i sestavení a adaptaci vhodných pomůcek na individuální potřeby pacienta. Cílem ergoterapeutické intervence je docílit prací v interdisciplinárním týmu zlepšení funkčního poškození pacienta, zabránění progrese a vzniku sekundárního poškození. Hlavní ergoterapeutické úkoly: - Senzomotorická funkční terapie - Trénink kognitivních funkcí - Trénink soběstačnosti – Activities of daily living ADL - Trénink v domácím okolí 

ERGOTERAPIE Ergoterapie se provádí:   Ergoterapie se provádí: - v ambulantních a lůžkových zařízeních - v rehabilitačních centrech a ústavech - v lázeňských zařízeních - v léčebnách pro dlouhodobě nemocné - v ústavech sociální péče - v psychiatrických léčebnách - v geriatrických zařízeních - v denních stacionářích - v léčebných zařízeních pro smyslové poruchy - v rámci programu home care

POUŽITÁ LITERATURA PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4.