IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 9 Anotace Prezentace, která se zabývá porovnáváním zlomků s různým jmenovatelem. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci porovnávají zlomky. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Společný jmenovatel, zlomek, rovnost, větší a menší. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 240 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Porovnávání zlomků s různým jmenovatelem. Zlomky Porovnávání zlomků s různým jmenovatelem.
Opakování Obr. 1 © Václav Simandl Zlomky, které mají stejného jmenovatele, porovnáváme porovnáním čitatele. 2 4 1 Zakreslete vlastní zlomky a porovnejte. 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25
Porovnávání na číselné ose 0 1 2 > 1 4 4 Porovnejte další zlomky na číselné ose. Obr. 2 © Václav Simandl
Porovnávání zlomků na číselné ose s různými jmenovateli. Oba zlomky znázorníme na stejnou číselnou osu a z osy vyčteme <, =, >. 1 2 4 3 1 2 4 3 1 < 2 4 3 Porovnejte další zlomky na číselné ose. Obr. 3 © Václav Simandl
Porovnávání zlomků s různým jmenovatelem Porovnáváme je převodem na společného jmenovatele a poté porovnáváme čitatele rozšířených zlomků. 2 a 5 n (2, 3) = 6 3 2 2 4 5 10 15 6 2 4 6 4 < 15 6 6 Podtrhněte společného jmenovatele a zvýrazněte čitatele.
Další způsob Zlomky můžeme porovnávat také tzv. křížem. Vynásobíme prvního čitatele s druhým jmenovatelem (vyjde nám první výsledek). Vynásobíme druhého čitatele s prvním jmenovatelem (vyjde nám druhý výsledek). Výsledky porovnáme a tím i zlomky. 2 a 5 3 2 2 . 2 a 5 . 3 = 4 a 15 => 4 < 15 => 2 < 5 Zvýrazněte postup a porovnejte vlastní zlomky.
Příklady Porovnejte zlomky a seřaďte od nejmenšího po největší : 7 3 2 < 4 1 ; 3 ; 2 3 5 6 1 2 < 3 3 6 5 15 ; 13 ; 1 ; 2 7 7 4 3 1 < 2 < 13 < 15 4 3 7 7 1 ; 3 ; 5 ; 1 ; 3 ; 1 3 3 5 2 6 1 1<1<2 1<3 5 1 6 3 6 2 3 5 1
Čerpáno Obr. 1 – 3. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.