Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuTrh, práva spotřebitele - spotřebitel Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastEkonomika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhFinanční gramotnost Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák,1.ročník Anotace Žáci 1. ročníku získají nové znalosti z oblasti práva spotřebitele a naučí se orientovat v základních pojmech. Vybavení, pomůcky- Klíčová slova reklama, klamavé obchodní praktiky, agresivní obchodní praktiky, skutečná sleva, falešná sleva, záruční doba, reklamace, výměna zakoupené věci, vrácení peněz Datum TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE - SPOTŘEBITEL
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Výhody a nevýhody reklamy Výhoda -oslovení velké skupiny zákazníků v relativním krátkém čase -možnost informovat o výhodné nabídce, o které by zákazníci jinak nevěděli -přilákání pozornosti zákazníků k obchodu prodávajícího Nevýhoda -reklama stojí peníze, zvyšuje cenu -neexistuje přímá zpětná vazba -lákadla, koupím co nechci Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Kde všude se s reklamou setkáváme -letáky v poštovních schránkách -letáky rozdávané na ulici -plakáty a billboardy -inzeráty v tisku -názvy sportovních akcí, soutěží a klubů -nápisy na sportovištích Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Nekalé obchodní praktiky -nekalé obchodní praktiky se zejména dělí na dvě skupiny: klamavé obchodní praktiky -používání nepravdivého údaje -používání pravdivého údaje zavádějícím způsobem -neuvedení důležitého údaje (prezentaci výrobku vnukávající záměnu s jiným výrobkem) Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE agresivní obchodní praktiky -nabízející obtěžuje, nebo nutí zákazníky a tím zhoršuje možnost jejich svobodného rozhodnutí např.: -opakuje nevyžádané ové, telefonické apod. nabídky -směřuje reklamu na dítě s návrhem, aby k nákupu přesvědčilo rodiče -oznamuje výhru, kterou však zákazník získá jen po vynaložení finančních prostředků Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Skutečná a falešná sleva v obchodě -obchodník nikdy nedává slevu jen tak, aby udělal radost zákazníkům -obchodník používá nápis „sleva“ ve dvou základních případech: -obchodník za „cenu bez slevy“ dané zboží nebo službu neprodává a nikdy neprodával, takže nápis „sleva“ pouze zneužívá jako reklamní past na zákazníky -často jsou ovšem úmysly obchodníka zcela poctivé a prodej se slevou má pro něho zkrátka své ekonomické výhody Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Záruční doba a reklamace -v případě koupě nové věci (zboží nebo služby), po jistou dobu od nákupu, tzv. záruční dobu, máš právo tuto věc reklamovat -je možné požadovat: -opravu této věci, -výměnu za tutéž věc bez vady, -vrácení peněz Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE -minimální záruční doba u spotřebního zboží je 24 měsíců (2 roky) -na vyřízení reklamace včetně odstranění vady má prodávající ze zákona stanovenou dobu do 30 dní ode dne uplatnění reklamace -pokud reklamace trvá déle, aniž by s tím spotřebitel souhlasil, má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit -v případě, že obchodník podle tvého názoru nepostupoval při prodeji nebo následné reklamaci správně, můžeš se obrátit s žádostí o prošetření případu na Českou obchodní inspekci Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Výměna zakoupené věci nebo vrácení peněz -zákazník má právo na výměnu zakoupené věci nebo vrácení peněz v případě, že: -vada je neodstranitelná a brání řádnému užívání zboží -vada je sice odstranitelná, ale řádnému užívání zboží vadí opětovné vyskytnutí vady nebo větší počet vad Další
1. Charakterizujte výhody a nevýhody reklamy. 2. Kde se můžeme setkat s reklamou? 3. Jaké jsou klamavé obchodní praktiky? 4. Jak dlouho může ze zákona trvat vyřízení reklamace?
ZDROJE A PRAMENY JAKEŠ P. a kolektiv, Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. 1 vyd., Fortuna, ISBN: SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E., Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia – Manuál pro učitele. 1 vyd., Nakladatelství SCIENTIA, spol. s r. o., ISBN: Obrázky: