Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ObP.2.20 Ochrana práv spotřebitele Vytvořeno: Ověřeno: Třída:PRO2, ŘU2, PV1, PRO1
Ochrana práv spotřebitele Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Obchodní provoz Ročník:1., 2. Autor:Yvona baboráková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:ochrana spotřebitele, bezpečnost potravin, porovnání cen Anotace: Materiál je určen k seznámení se základními principy a pravidly politiky ochrany spotřebitele EU.
Základní principy politiky ochrany spotřebitele EU Uznání spotřebitelů jako rovnoprávných a odpovědných účastníků obchodu na vnitřním trhu, kterým má být umožněno činit informovaná rozhodnutí ohledně nákupu zboží a služeb. Jejich zájmy jsou chráněny zejména s ohledem na zvyšující se komplexitu trhů. Spotřebitelům má být umožněno vyhledávat nejvýhodnější obchody po celé Evropě.
Vymezení některých pojmů Spotřebitel – fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky k vlastní spotřebě. Prodávající – podnikatel, který prodává výrobky nebo poskytuje služby. Dodavatel – podnikatel, který dodal prodávajícímu výrobky. Padělek – výrobek nebo zboží, na němž je bez souhlasu majitele ochranné známky stejné nebo zaměnitelné označení.
"Deset základních pravidel" ochrany spotřebitele v Evropské unii 1. Nakupujte co chcete, kde chcete. 2. Pokud je zboží vadné, vraťte ho. 3. Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin. 4. Informujte se o tom, co jíte. 5. Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové.
6. Spotřebitelé mohou někdy měnit svá rozhodnutí. 7. Možnost jednoduššího porovnání cen. 8. Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace. 9. Ochrana spotřebitele během dovolené. 10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů.
Základní pravidla ochrany spotřebitele 1. Vadné zboží lze vždy vrátit. 2. Spotřební zboží musí být bezpečné. 3. Informace o potravinách musí být uvedeny na obalu. 4. Smlouvy musí být čestné. 5. Reklama musí být pravdivá. 6. Některé obchody lze zrušit i bez důvodu. 7. Spotřebitel na dovolené musí být zvlášť chráněn.
Kontrolní otázky 1. Vysvětlete pojem spotřebitel a dodavatel. 2.Jmenuj alespoň 5 pravidel ochrany spotřebitele.
Správné odpovědi 1. Fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky k vlastní spotřebě; dodavatel - podnikatel, který dodal prodávajícímu výrobky. 2. Vadné zboží lze vždy vrátit. Spotřební zboží musí být bezpečné. Informace o potravinách musí být uvedeny na obalu. Spotřebitelé mohou měnit svá rozhodnutí.
Použité zdroje KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště. 1.vyd.Olomouc, 2001, ISBN ec.europa.eu/ceskarepublika/service/consumer/inde x_cs.htm Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.