Bernard Bolzano www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní typy monarchií
Advertisements

Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Topologie počítačových sítí
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Emanuel Rádl Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Vývoj hranic ČR v čase Název školy
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Čas a časová pásma Název školy
Náboženství - opakování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Symbolismus Název školy
Matěj z Janova Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Tomáš Štítný ze Štítného
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Jan Milíč z Kroměříže Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Převody mezi číselnými soustavami 1
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Organizační struktura kraje
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Písmo obrázkové Název školy
Jan Marek Marci z Kronlandu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Úvod do počítačových sítí
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Lidské rasy 1 Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Ukázky keltského kovářství
Filozofie osvícenství v Německu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Bernard Bolzano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMBernard Bolzano Označení DUMVY_32_INOVACE_06_2_08 AutorMgr. Zdeněk Srna Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filozofie a religionistiky Ročník3. ročník gymnázia

Klíčová myšlenka „Šťastným být a jiné blažit, toť úkol člověka“[1]

Život a dílo 1781 Praha 1848 Praha matka pražská Němka, otec ital.obchodník Piaristické gym., (Ma,Fy a filozofie na FF) studium teologie, profesor náb.na praž.univ. člen Královské české společnosti nauk kvůli nerespektování konzervativních zásad přednášek a kázání a po několika udáních nuceně penzionován

přinucen opustit univ., policejně sledován v r.1822 začal soudní proces, byl obviněn ze 112 bludných článků, zastrašování a ukončení procesu po 3 letech díky zásahu výz. buditele J.Dobrovského na 20 let se uchýlil k manž.Hoffmannovým statek Těchobuz - věd.práce (Ma,fil.,log.) rev.1848 velké naděje, ale obavy z násilí, odmítá vydat svůj utop.spis, potlačení rev. odsuzuje a v prosinci umírá

Dílo Vědosloví I-IV (předjímal klíčové problémy moderní formální logiky a teorie vědy, navazuje na něj E.Husserl) Co je filosofie? (fil.má přinášet mravní prospěch a lidé se díky ní mají stávat moudřejšími a lepšími) Tři filosofická pojednání (kritika Hegelova dialektického pojetí dějin a dějin filozofie) O nejlepším státě (1932) ( neboli Myšlenky kohosi, jenž lidstvo miloval,o nejúčelnějším zařízení společnosti občanské) všechny práce byly psány něm., považoval se za Čecha ve smyslu zemského patriotismu

Texty k zamyšlení „Ze všech možných způsobů jednání vol vždy takový, který při zvážení všech důsledků nejvíce přispěje k blahu, lhostejno, v kterých jeho částech.“[2]

„Při rozkladu celkové oblasti pravdy v jednotlivé vědy a při výkladu těchto věd ve vlastních učebnicích je třeba postupovat tak, jak to vyžadují zákony mravnosti, a tudíž tak, aby z toho vzešla největší možná suma dobra(co možná největší povznesení obecného blaha).“[3]

„Pokrok našeho rodu, který hodlám hájit, je ustavičný pohyb lidstva vpřed, který skončí až jeho zánikem. Není to postup v jakémkoliv ohledu, nýbrž pouze ve třech nejdůležitějších směrech – moudrosti, ctnosti a blaženosti.“[4]

„…příroda je ve svých pokladech, z nichž lidem poskytuje požitek v odměnu za rozumnou práci, nevyčerpatelná. A právě proto si ten, kdo jen žije, a nečinně žije, nezaslouží daru života, neboť svou nečinností připravuje sebe i jiné o požitky, které by mohl vytvořit svou prací. Stát má plné právo přinutit jej hrozbou odnětí prostředků nezbytných k životu k tomu, aby šel do sebe a zahájil činný život! “ [5]

Otázky 01.Čím se liší první txt k zamyšlení od kateg.imperativu Kantova ? 02.Jak mají být podle druhého txtu k zamyšlení koncipovány věd.poznatky ? 03.Proč byl spisek O nejlepším státě vydán až ve 20.st.? 04.Ve třetím txtu k zamyšlení interpretuje B.lid.pokrok specifickým způsobem, jak ?

Citace [1] BERKA, Karel. Bernard Bolzano. Vyd.1. Praha: Horizont, s. 98. [2] tamtéž s. 98. [3] tamtéž s [4] BOLZANO, Bernard. O nejlepším státě. Vyd.1. Praha: MF, s [5] tamtéž s. 140

Odkazy a zajímavosti dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/ bernard- bolzano/ dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/ bernard- bolzano/