JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 06.04.2013 ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_23_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadov é č í slo: VY_32_INOVACE_I.A.19 II N á zev pro š kolu: EU ČJ 19 II N á zev materi á lu: Karel Kryl Autor: Mgr. Barbora Baránková.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Představitel skupiny lumírovců
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_31-09 Skupina 42 Josef Kainar.
KAREL KRYL (1944 KROMĚŘÍŽ – 1994 MNICHOV).  zpočátku chtěl být hrnčířem po pradědečkovi, brzy se ale rozhodl věnovat hudbě a poezii  první vydanou.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.04_Karel Kryl Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM : Jazyk a jazyková komunikace_Český jazyk.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autor: Květa Stejskalová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
D. Vondráčková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Karel Kryl – „básník s kytarou“
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Český jazyk – Karel Kryl – 9. ročník
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _14_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
K AREL K RYL Dan Jehlička, V8A, GJO,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Kryl Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Karel Kryl NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/12
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_23_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST: JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE, ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ OBOR: LITERATURA TEMATICKÝ OKRUH: ČESKÁ POEZIE 2. POL. 20. STOLETÍ TÉMA: PÍSNIČKÁŘI METODICKÝ LIST/ANOTACE: ŽÁCI ZÍSKAJÍ STRUČNÝ PŘEHLED O NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH PÍSNIČKÁŘÍCH – MIŠÍK, KRYL, JEJICH TVORBĚ A POKUSÍ SE JIM POROZUMĚT.

Písničká ř i 2. poloviny 20. století Vladimír Mišík Karel Kryl Vladimír Merta Jaromír Nohavica Jan Burian Jiří Dědeček Karel Plíhal Bratři Ebenové Pavel Dobeš Stali se „mluvčím“ lidu v projevech odporu proti společnosti Šlo nejen o poslech hudby, ale především o vnímání textu (i přes zákazy a cenzuru se texty i desky kopírují, tajně poslouchají) Poezie podávaná touto formou je lidem daleko přístupnější

Vladimír Mišík Stříhali dohola malého chlapečka Variace na renesanční téma (Láska je jako večernice) Zhudebňoval např. poezii Václava Hraběte a Josefa Kainara Obr. 1 Obr. 2

Přečtěte si úryvek z Kainarovy básně Stříhali dohola malého chlapečka zhudebněnou Vladimírem Mišíkem. Všímejte si, jak vyjadřuje svůj postoj k dané době. „Stříhali dohola malého chlapečka kadeře padaly k zemi a zmíraly kadeře padaly jak růže do hrobu Železná židle se otáčela Šedaví pánové v zrcadlech kolem stěn Jenom se dívali Jenom se dívali Že už je chlapeček chycen a obelstěn V té bílé zástěře kolem krku Jeden z nich Kulhavý učitel na cello Zasmál se nahlas A všichni se pohnuli Zasmál se nahlas A ono to zaznělo Jako kus masa když pleskne o zem“(1)

Karel Kryl Hlavní představitel československého protikomunistického protestsongu 1968 – 1989 Jeho písně a texty vyjadřují krutost, lhostejnost doby, ztrátu cti a jsou naplněny vzdorem, obavami a pochmurnou náladou Obr. 3

Život Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 píše jako bezprostřední reakci píseň Bratříčku, zavírej vrátka (později byla zakázána) V roce 1969 žádá v Německu o politický azyl (nikdy si ale nevzal německé občanství), jeho desky vycházejí v exilu a kopírují se a rozšiřují Po revoluci v roce 1989 se vrací – je ale nespokojen se společenskou situací, a proto neskrývá své zklamání Umírá náhle v Mnichově Desky, texty, písně Bratříčku, zavírej vrátka Rakovina Maškary Básnické texty vyšly souborně 1992 v Kníšce Karla Kryla Nejznámějšími písněmi jsou: Morituri te salutant (přezpívali i další interpreti) Anděl Bratříčku, zavírej vrátka Demokracie Děkuji

Přečtěte si ukázky z textů Krylových písní Bratříčku, zavírej vrátka „Bratříčku, nevzlykej, to nejsou bubáci, vždyť už jsi velikej, to jsou jen vojáci, přijeli v hranatých železných maringotkách. Se slzou na víčku hledíme na sebe, buď se mnou, bratříčku, bojím se o tebe na cestách klikatých, bratříčku, v polobotkách. Ref: Prší a venku se setmělo, tato noc nebude krátká, beránka vlku se zachtělo, bratříčku, zavírej vrátka! Zavírej vrátka!“(2) Anděl „Z rozmlácenýho kostela v krabici s kusem mýdla, přinesl jsem si anděla, polámali mu křídla. Díval se na mě oddaně, já měl jsem trochu trému. Tak vtiskl jsem mu do dlaně lahvičku od parfému. A proto prosím, věř mi, chtěl jsem ho žádat, aby mi mezi dveřmi pomohl hádat, co mě čeká a nemine, co mě čeká a nemine.“(3)

Už jste někde tyto texty slyšeli? Např. v rozhlase, na koncertě. Zamyslete se nad tím, jakými výrazy vyjadřuje svůj vzdor a své obavy. Jak rozumíte textu? Pokuste se obě ukázky interpretovat vlastními slovy. Jaké jsou Krylovy texty? Jsou rytmické, dobře zapamatovatelné, nebo složité a nepochopitelné? Rozumíte jim dnes i vy? Diskutujte o svých názorech.

Pokuste se o to, vytvořit krátký protestsong. Měl by být útočný, vtipný. Seznamte spolužáky se svým „dílem“ a diskutujte o něm!

Citace, zdroje a literatura Obr.1: GAMPE. Soubor:Misik jpg - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.2: LOVECZ. Soubor:Vladimír Mišík.JPG - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3%ADk.JPG Obr.3: MAŇAS, Michal. Soubor:Karel Kryl memorial plaque.jpg - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN (1)(2)(3) Vlastní archiv autora