Prototypování METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ Roman Danel VŠB–TU Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Modelování procesů pomocí workflow
IS v surovinovém průmyslu Roman Danel Institut ekonomiky a systémů řízení HGF VŠB – TU Ostrava.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ NÁVRH IS PRO TECH. PROCESY Roman Danel VŠB – TU Ostrava HGF Institut ekonomiky a systémů řízení.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Základy informatiky Internet Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
DOK.
Tvorba webů pomocí Web CMS Michal Neuwirth Product Manager Kentico Software s.r.o. Ondřej Výšek Samostatný konzultant Optimalizovane-it.
Tvorba webových aplikací
Informační systémy podnikové systémy CRM
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
11. Trendy ve vývoji aplikací, podporujících podnikové procesy
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Metody modelování požadavků na IS Vývoj informačních systémů.
Michael Juřek Software Architect Microsoft s.r.o.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Oracle BI APPS Oracle BI Applications are complete, pre-built BI solutions that help people at all levels of an organization better understand how their.
[IVE-SMA] UI analyzačního nástroje Daniel Puncman A4M39NUR.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
BIS Legislativa Roman Danel VŠB – TU Ostrava.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Dokumentace informačního systému
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
© 2006 Autodesk Trends Affecting the Manufacturing Industry Trendy a vize strojírenství Víťa Štrouf Channel Sales Manager Manufacturing Solution, CHS.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Mobilní agent řízený neuronovou sítí.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Windows 7 & Internet Explorer 8 vývoj aplikací a kompatibilita Štěpán Bechynský, Ondřej Štrba Developer Evangelists
Miroslav Skokan IT Security Consultant
INFORMAČNÍ SYSTÉMY CVIČENÍ: Semestrální projekt Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Řízení projektů v IT METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Prezentace diplomové práce
Cvičení #3 Y39TUR Jaro 2011 Testování uživatelského rozhraní Adam J. Sporka.
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
Projektový management Certifikace a normy Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko–geologická fakulta VŠB-TU.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Metodika řízení projektů
Základy informatiky Aplikační SW Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
MIDAS – krátké představení Jan Růžička Institut ekonomiky a systémů řízení, odd. GIS Hornicko – geologická fakulta, VŠB-TU Ostrava 17.listopadu,
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Zahradnická fakulta v Lednici S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 23. – 25. dubna 2008 S 4 U – Seminář o Univerzitním informačním systému.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Testování aplikací v Javě Petr Adámek IBA CZ, s.r.o. © 2010.
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Responsivní design ANALÝZA A PROJEKTOVÁNÍ SYSTÉMŮ Roman Danel VŠB–TU Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení.
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení
Demoverze QI Informace pro partnery DCC
Prototypování ANALÝZA A PROJEKTOVÁNÍ SYSTÉMŮ
Projekt BOZP Výsledky první části České vysoké učení technické
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Redakční systém s integrací webových služeb
Aplikační seminář
Demoverze QI Informace pro partnery DCC
e-Gov a přístupy k jeho hodnocení
Tradiční metody vývoje softwaru
Business intelligence shapes security
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Základy projektování informačních systémů Jaroslav Šmarda
Informační systémy podnikové systémy CRM
Simple IoT platform.
Distribuovaný systém souborů
Transkript prezentace:

Prototypování METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ Roman Danel VŠB–TU Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení

Prototyp Model, aplikace, část aplikace nebo její vizualizace za účelem předvedení nebo otestování Mezikrok mezi specifikací a fungujícím systémem

Co může být prototypem? Rozkreslené obrazovky Story-board Power Point prezentace Cardboard Mock-up Video WireFrame Část SW imitující funkcionalitu

Použití prototypů Komunikace se zákazníkem / uživatelem – pochopení, jak systém funguje a jak jsou realizovány požadavky – Uživatel vidí jak systém pracuje – Odhalení chyb nebo chybějících částí specifikace – Doporučení k prototypu po cca 20 – 25 funkčních požadavcích

Přístupy Evolutionary prototyping – cílem je dodat funugjící aplikaci, prototyp hned na začátku a pak je předefinováván až k finálnímu produktu Throw-away prototyping - prototyp se týká požadavků, které nejsou dostatečně jasně definovány, slouží k pochopení a definici požadavků; vývoj systému s prototypem nesouvisí

Evolutionary prototyping Rapid development Vhodný tam, kde ve specifikaci nelze předem vše jednoznačně definovat (např. problémy umělé inteligence) Validací je fungující systém Blízko k „agilnímu“ developmentu

Výhody evolutionary protot. Nedorozumění mezi vývojářem a uživatelem se minimalizují Chybějící funkce a zmatené požadavky jsou detekovány v průběhu V průběhu vývoje současně probíhá testování i školení uživatelů

Nevýhody EP Problém s řízením Kontinuální změny aplikace mohou vést k obtížnému pozdějšímu servisu

Throw-away Prototyp je vytvořen z počáteční specifikace Slouží k předvedení a experimentům, pak je zahozen Není vytvářen s tím, že bude fungovat jako finální systém Vývodou je rychlá tvorba prototypu Lze použít jakýkoli nástroj

Storyboards Sketches Důležité prvky uživatelského rozhraní Jak budou vypadat obrazovky Card sorting – a technique for uncovering the hierarchical structure in a set of concepts by having users group items written on a set of cards, often used, for instance, to work out the organization of a website. Pictive – papírové komponenty, kancelářské potřeby

Executability CHAUFFEURED PROTOTYPE ANIMATION PROTOTYPE – slide show TURING PROTOTYPE INTERACTIVE PROTOTYPE – běží na počítači, reakce na uživatele FUNCTIONAL PROTOTYPE

Chauffeured prototype a prototype, typically done as a paper-and- pencil version of the interface, that the designer walks through with the user and manually demonstrates how the interface would respond to user actions

Mock-up Nakreslený vzhled (papír, elektronicky) obrazovek Omezená nebo nulová funkcionalita Součást Rapid prototyping – Thumbnail sketch – Rough – rapidly drawn sketch – Comp – rapidly draw but high quality sketch

Mockup

Video prototyp Lze předvést systém Sociální aspekty

Wireframy „drátěný“ model Užití u web aplikací – „visual representation of content layout in a website design“. Umístění prvků

Wireframe

Visual Paradigm

Příklady wireframe Balsamiq mockup

Kdy? BEFORE THE BEGINNING to show proof of concept to senior management IN THE BEGINNING to gather initial user requirements AFTER THE BEGINNING to validate evolving user requirements IN THE MIDDLE STAGES to validate system specifications IN MIDDLE AND LATER STAGES to pre-train users or to create a marketing demo IN THE LATER STAGES to explore solutions to specific usability or design problems

Prototype fidelity Fidelity = přesnost Low-fidelity prototype – nekompletní, ukazuje jen část, může být ve formě obrázku High-fidelity prototype – prototyp je blízko finálnímu produktu

Horizontální a vertikální prototypy Horizontální – zaměření na to ukázat všechnu funkcionalitu a souvislosti na úkor implementace Vertikální – jen část systému s důrazem, aby prototyp směroval k finálnímu produktu Další dělení: globální x lokální

Pravidlo 80/20 Uživatelé používají 20 % aplikace po 80 % jejich aktivity

Shrnutí Co je to prototyp? – Evolutionary – Throw-away Wireframe Mockup Fidelity (Low/High) Vertikální x horizontální prototyp