Korejský poloostrov – světové ohnisko napětí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Korejský poloostrov – světové ohnisko napětí Označení DUM VY_32_INOVACE_12_2_04 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum 30.10.2012 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Asie a Afriky Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia www.zlinskedumy.cz
Hlavní historické události 20. stol Hlavní historické události 20.stol. (uvádím je pro ilustraci a pochopení) 1910 anexe Japonskem velmi kruté chování Japonců k místním, koncentrační tábory, pokusy na lidech,…. zavlekli spoustu žen do Japonska jako prostitutky po 2.SV rozdělení na sever a jih – kdo je rozdělil? USA a SSSR – jak se armády potkaly na konci války nastává tzv…….. Studená válka USA chtěli zabránit šíření komunismu a SSSR….. zřejmě opak 1950 – 53 Korejská válka: na jihu bojovala vojska OSN + USA Sever téměř poražen – pomohla čínská armáda v severokorejských uniformách – MASH příměří na 38.rovnoběžce – nejstřeženější hranice světa
Vznik dvou států KLDR: striktní komunistický režim vláda dynastie Kimů Korejská republika (Jižní Korea): značný vliv USA nyní velmi hospodářsky vyspělý demokratický stát
Jižní Korea (Korejská republika) do 80.let striktní vojenské režimy – proč? obava z útoku KLDR na konci 80.let následovalo uvolnění režimu a demokratizace společnosti – co pomohlo? OH v Soulu 1988 obrovský rozvoj v posledních letech Jak nastartovali ekonomiku, co pomohlo? Investice ze zahraničí – jakým způsobem? do technologií – vznik tzv.nově industrializované země Do čeho bys ještě investoval? investice do školství, vědecké parky, infrastruktura úspěšná odvětví: automobilový, elektrotechnický, loďařský,… Kia, Hyundai, Ssang yong, LG, Samsung
KLDR řídí se ideou čučche – tj. nezávislost a ekonomická soběstačnost vláda dynastie Kimů fungovala díky pomoci SSSR a Číny země ekonomicky velmi slabá a vyčerpaná v podstatě nefunguje měnový systém princip výměnného obchodu kolabuje systém zdravotnictví – operace bez anastézie všem se od dětství vymývají mozky v podstatě je to úchylný komunistický systém – např.: tresty za to, že málo truchlili při smrti vůdce celá příroda truchlila po smrti vůdce a nejvíce medvědi chodí zpívat na pole, aby rostla rýže
Kam je teda dovedl komunismus? Obr. 1
Proč tedy tak řešíme tento region? KLDR má jaderné zbraně a vyhrožuje okolí podporuje terorismu ve světě a jsou schopni prodat zbraně kamkoliv hladomorem zde trpí několik milionů lidí http://xman.idnes.cz/nejkrutejsi-diktatori-0b7-/xman-styl.aspx?c=A130306_081827_xman-styl_fro statisíce lidí v koncentračních táborech – některé rodiny už třetí generaci hlad má už i armáda – tak pohrozí jadernými zbraněmi a počkají na potravinovou pomoc lidé žijí v totální izolaci, nevědomosti a nedemokracii a naše KSČM je považuje za spřátelené soudruhy a jezdí tam na návštěvu Kdo nad nimi drží ochranou ruku? opět Čína
Život v KLDR Obr.2 Obr.3
Běžný den v KLDR Obr.4
Zdroje NASA. Wikipedia.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Korean_peninsula_at_night.jpg KOK LENG YEO. Wikipedia.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:North_Korea-Pyongyang-Arirang_Mass_Games-01_%281%29.jpg NICOR. Wikipedia.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Everyday_life_in_North_Korea_10.JPG NICOR. Wikipedia.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Everyday_life_in_North_Korea_12.JPG