Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuStředověká filozofie II. Stupeň a typ vzdělávánístřední Vzdělávací oblast Vzdělávací oborObčanská nauka 4. ročníky maturitních oborů Tematický okruhfilozofie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let AnotaceVysvětlit význam scholastiky pro rozvoj středověkého myšlení Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaScholastika, univerzália, realisté, nominalisté, averroismus Datum NÁZEV
SCHOLASTIKA – STŘEDOVĚKÁ FILOZOFIE vzniká v dalším období po patristice vyučovala se na církevních školách jejím hlavním úkolem bylo vysvětlovat a zdůvodňovat náboženská dogmata (= zjevenou pravdu) a vyvracet námitky proti nim dělí se na: raná scholastika - ovlivněná Platónem a novoplatónismem – spor o universalia vrcholná scholastika – vliv Aristotela – systém Tomáše Akvinského
SPOR O UNIVERSALIA v tomto středověkém filozofickém sporu šlo o to, jakým způsobem existují universalia = obecné pojmy chápané ve smyslu idejí – jak je znala antická filozofie teologové se rozdělili na dvě skupiny: REALISTÉ uznávají reálnou existenci obecných pojmů (universálií)
a)Před věcmi – vliv Platóna b)Ve věcech – vliv Aristotela NOMINALISTÉ neuznávají existenci obecných pojmů, jsou to jen jména – nomina reálně existují pouze jednotlivé věci se svými individuálními vlastnostmi zastánci nominalismu byli často v konfliktu s oficiální církví
AVERROISMUS protischolastický proud - jeho střediskem byla Paříž využívá prvky radikálního aristotelismu, který se dostává do Evropy prostřednictvím arabské filozofie – hlavní představitel – Ibn Rušd zvaný Averroes, který se snažil propojit Aristotelovo učení s islámem příčinou byla expanze Arabů na Pyrenejský poloostrov znamenal velké nebezpečí pro křesťanskou teologii, proto bylo nutné přepracovat scholastiku a využít některé prvky averroismu a zabránit možné herezi (=kacířství)
TOMÁŠ AKVINSKÝ ) 1225 – 1274) „Kdo všechno pochopí, všechno odpustí.“
představitel vrcholné scholastiky, člen dominikánského řádu, učil teologii v Paříži Jeho vlivem se křesťanská filozofie zbavila jednostranného zaměření na posmrtný život a začala se více zabývat světem pozemským Jeden z největších systematiků – jeho pojednání byla přehledná, systematicky a logicky uspořádaná Dovršil nauku o stupňovité struktuře bytí – navazuje na Aristotela, jehož učení využil pro scholastiku Jeho hlavním přínosem je pojímání rozumu a víry jako dvou způsobů poznání Víra není rozumu jednoznačně nadřazena, ale rozum poznává věci přirozené (pravda filozofická
víra poznává pravdu zjevenou – je nezpochybnitelná, kdežto rozumové poznatky mohou být mylné Boha lze racionálně prokázat ze stvořeného – podává pět důkazů boží existence (prvotní hybatel, příčina všeho, nutnost, nejvyšší absolutní stupeň světa, cíl všeho počínání) – vychází z Aristotelova a Augustinova způsobu myšlení Klade boha nad svět a stvořené, prokazuje nesmrtelnost duše – chápe člověka jako jednotu duše a těla Učení Tomáše Akvinského - tzv. tomismus – bylo roku 1879 vyhlášeno papežskou encyklikou za oficiální filozofii katolické církve
OTÁZKY KE ZKOUŠENÍ 1.Kdy vzniká křesťanství, z čeho vychází a co je jeho základním pramenem? 2.Jak vznikl název patristika a jaká je jeho charakteristika? 3.Vysvětlete pojem dogma a uveďte další příklady, kdy se s ním setkáváme. 4.Jak vznikl název scholastika a jak se dělí? 5.V čem spočívá význam Tomáše Akvinského pro církev i pro další vývoj filozofického myšlení?
ZDROJE A PRAMENY cd/Gentile_da_Fabriano_052.jpg/439px- Gentile_da_Fabriano_052.jpg