Těžnice a těžiště trojúhelníku Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20 VY_42_INOVACE_M42 Základní škola Loket, okres Sokolov Těžnice a těžiště trojúhelníku Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název: Těžnice a těžiště trojúhelníku Anotace: seznámení s těžištěm a těžnici trojúhelníku, sestrojení těžnic a těžiště Autor: Mgr. Julie Štojdlová Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci pochopí co je těžiště a těžnice, vyzkouší to „živě“ a naučí se rýsovat těžnice a těžiště Klíčová slova: trojúhelník, střed, strana, těžnice, těžiště Druh učebního materiálu: interaktivní Druh interaktivity: vyuková prezentace Cílová skupina: 11 – 12 let Stupeň a typ vzdělávání: 2. stupeň ZŠ Ročník: 6. Vazby na ostatní materiály:
TĚŽNICE A TĚŽIŠTĚ TROJÚHELNÍKU
Trojúhelník s ryskou zkusíme udržet na propisce nebo na obyčejné tužce. Viz obrázky níže:
Popište svůj pokus. Udrží se trojúhelník na propisce v libovolném bodě?
Postup zjištění těžiště trojúhelníku: Ne, v libovolném bodě se neudrží. Udrží se jen v jednom bodě, kterému říkáme těžiště Postup zjištění těžiště trojúhelníku: Narýsujeme trojúhelník ABC, kde
T C B A pomocí kružítka narýsujeme střed každé strany Spojíme střed každé strany s protějším vrcholem
Průsečík těchto polopřímek označíme písmenem T. Úsečky ASa, BSb a CSc jsou těžnice trojúhelníku ABC a bod T, který je jejich průsečíkem je těžiště tohoto trojúhelníku.
Základní škola Loket, okres Sokolov Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Mgr. Julie Štojdlová Základní škola Loket, okres Sokolov julie.stojdlova@zsloket.cz březen 2012