Nástroje interpretace NMD_2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
F. L. Čelakovský Český jazyk 2. stupeň VY_32_INOVACE__F. L. Čelakovský
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Stvoření světa, vznik člověka
PŘEDKOVÉ ČLOVĚKA A JEJICH CHOVÁNÍ Předmět : Evoluční psychologie Vypracovala : Magdalena Nedvědová.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
E-Praha a interoperabilita. © 2006 KPMG Česká republika, s.r.o., the Czech member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.
Média a reprezentace reality
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Důležité adresy: Přístup z Internetu k přednáškám ve formátu .pdf:
1 Aplikace folksonomií v uživatelském rozhraní Jednotné informační brány Lenka Němečková Eliška Pavlásková
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Příslib do budoucna Zprávy z Univerzity Karlovy Alena Matuszková, Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Otevřené repozitáře, Brno,
Referát č.8 Daniela Venusová.
Paměť a učení.
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Nástroje interpretace novomediálního díla II Jaro 2014.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_14.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Střední odborná škola Otrokovice Prague – culture and sport facilities Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základní pojmy v automatizační technice
Úvod do psychologie
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Analýza obrazu MUDr. Michal Jurajda. Definice n V biologických vědách pod pojmem analýza obrazu rozumíme získání kvantitativní informace z obrazových.
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 1. ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE A MANAGEMENTU VRATISLAV POKORNÝ Operační program Vzdělávání.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
NÁZEV PŘÍSPĚVKU Jméno a příjmení autora včetně titulů
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_2016
Elektronický archiv v ÚMV
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kultura Vladimír Velešík.
FOTO Petr BENEŠ PS Smart life
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Sociální psychologie.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Transkript prezentace:

Nástroje interpretace NMD_2 O paměti

Paměť_definice: Paměť = transdisciplinární výzkumný problém. (lékařské vědy, psychologie, literární věda, kulturní studia, politologie…) http://cs.wikipedia.org/wiki/Pam%C4%9B%C5%A5 http://en.wikipedia.org/wiki/Memory http://plato.stanford.edu/entries/memory/

Paměť_definice: *Od 80. a 90. let 20. století: Zvýšený zájem o „paměť“ jako výzkumný problém. Zdůvodnění/kontext: Konec velkých vyprávění: konec „studené války“, postkoloniální situace. Posttraumatická situace: reakce na Holocaust, odcházení generace svědků Holocaustu. Digitální revoluce v komunikačních technologiích: nové podmínky ukládání a šíření dat.

Paměť_definice: Taxonomie paměti: Tradiční dělení: Individuální vs. kolektivní paměť. Aleida Assmann: 4 formáty paměti/paměťových systémů: 1_individuální paměť, 2_společenská/sociální paměť, 3_politická paměť, 4_kulturní paměť.

Paměť_definice: Ad 1_Individuální paměť Psychologové rozlišují: Procedurální, sémantickou, epizodickou (perspektivní a idiosynkratickou, fragmentární, proměňující se v interakci s ostatními, nestálou, pomíjivou) paměť. Ad 2_Sociální paměť Paměť stvořená v interakci s druhými a sdílená se skupinou. Obměňuje se s generacemi po 80 až 100 letech. vs* Ad 3_Politická paměť Tvoří paměť prostřednictvím památníků, pomníků, oslav, symbolů. Má sklon k selekci a exkluzi. Ad 4_Kulturní paměť Tvoří ji kulturní instituce jako knihovny, archivy, muzea. Tvoří archivní paměť, někde mezi aktivní vzpomínkou a zapomněním. Je otevřená reinterpretace a rekontextualizaci.

Paměť_definice*: Individuální paměť Sociální paměť … jsou „vtělené“, ukotvené v prožitcích individua a skupiny. Vs. Politická paměť Kulturní paměť … jsou zprostředkovány externími symboly a materiálními reprezentacemi.

Paměť_definice: Závěr: Paměť zkušenostní a existenciální vs. reprezentace paměti. Zavedení pojmů společenská, politická, kulturní paměť (vs. problematický pojem „kulturní paměť“, Halbwachs, 1925) umožní promýšlet procesy generování vzpomínek/paměti na úrovni jednotlivců a skupin a jejich přenášení, proměny, restrukturalizace, do symbolického řádu podle aktuálních představ, cílů a potřeb. Literatura: Assmann, Aleida. Memory, Individua and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006. (on-line) http://books.google.cz/books?id=jCeDng_in8gC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false (rev. 19.2.2013).

O paměti (elektronické nebo/li jiné) Paměť živých organismů jako funkce vzdorování entropii. Biologické organismy a jejich pamět/i: Genetická informace/paměť; Kulturní paměť. „Human dignity, which distinquishes us from other known beings, can be defined as the fact that we have both genetic and cultural memory, that we are ´historical beings´.“ V. Flusser, p. 397

O paměti (elektronické nebo/li jiné) Genetická vs./ kulturní paměť Opory (kulturní) paměti: Vzduch: orální přenášení informací. Kámen, kosti...: záznamy dovedností. Tělesná gesta: Od orální k literární kultuře: Abeceda Knihovna jako symbol kumulativního shromažďování informací. Literární kultura: vědecká vs. orální (mýtická) a hmotná (magická) kultura.

O paměti (elektronické nebo/li jiné) Knihovna jako symbol superlidské/transhumánní paměti: Platonská tradice Talmudská tradice Dvě lidské paměti: Paměť biologického těla Paměť kulturní Elektronická média = simulace funkcí lidské paměti Elektronická paměť vs. lidská paměť: A) snadno se naplňuje informacemi, déle je udržuje a snadno šíří. B) můžeme do ní zapsat „gesto“, tzn. Automatizace práce. C) efektivněji zapomíná. Elektronická paměť jako model/simulace lidské mysli nás učí, že paměť je proces, který není svázán s žádným médiem, ale jedná se o interpersonální, kolektivní fenomén…