1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška 22. 3. 2005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tržní opatření Březen 2003 Žatec. 22 Společných organizací trhu - chronologicky •nařízení Rady (EHS) č. 136/1966, o zřízení společné organizace trhu olejů.
Advertisements

Zahraniční obchod Obchodní politika.
Zahraniční obchod.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Volný pohyb zboží.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Hospodářská politika státu
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
1 Strukturální fondy a Fond koheze VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 P1 –
Mezinárodní ekonomické právo 1.
Proč CAP? Strategicko politické důvody (soběstačnost 85%) Zájem na rovnoměrném osídlení Ochrana drobných zemědělců Stabilita cen primárních surovin je.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mezinárodní ekonomické právo 2. – mez.obchod
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Mezinárodní obchod David Štros, Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
STADIA EKONOMICKÉ INTEGRACE
Společná zemědělská politika Michal Částek. Historie SZP SZP zakotvena v zakladatelských smlouvách – Smlouva o EHS Sektor získal po druhé světové válce-
1 Mezinárodní ekonomická integrace - BS VSFS – kombinované studium Konzultace 1.
Mezinárodní obchod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Postavení Evropy ve světě
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Ovlivní nová Společná zemědělská politika český potravinářský sektor? Ing. Miroslav TOMAN, CSc. Potravinářská komora ČR.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
1 VŠFS – prezen č ní studium LS 2004/05 Proces vzniku EU P ř ednáška
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Vnější hospodářská politika
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Fáze ekonomické integrace
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Právo mezinárodního obchodu  Úvod – systematika mez.obchodních vztahů, roviny úpravy  Mezinárodní ekonomické právo (mez.organizace, WTO, rozbor GATT)
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Mezinárodní právo obchodní, prof. N. Rozehnalová MEZINÁRODNÍ PRÁVO OBCHODNÍ PŘEDNÁŠKA Č. 1.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Evropská integrace Společná zemědělská politika
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společná obchodní politika
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Společné a koordinované politiky EU
Fáze ekonomické integrace
VŠFS kombinované studium magisterské
Právo mezinárodního obchodu
SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ
Vliv společné zemědělské politiky na finanční situaci v odvětví
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška

2 OSNOVA Společné politiky EU 1. Společná obchodní politika 2. Společná dopravní politika 3. Společná zemědělská politika 4. Sektorové politiky

3 ad 1 - Společná obchodní politika Smlouva o EHS: postupná liberalizace v MO. Význam institucí (EK, Rada EU). Obchod uvnitř EU a obchod Unie s třetími zeměmi. Společná OP – vůči třetím zemím.

4 ad 1 – 1. pokračování Rozhodování o otázkách obchodu a hospodářské spolupráce přechází na instituce EU. EU uplatňuje společný postup: při stanovení a úpravách celních tarifů při dovozu do EU; při liberalizaci obchodu s 3. zeměmi;

5 ad 1 – 2. pokračování při uzavírání smluv o obchodu a hospodářské spolupráci s 3. zeměmi; při zavádění opatření na ochranu obchodu; při poskytování celních preferencí rozvojovým zemím. Společná OP – vyústění vybudování CU. ES začala vůči 3. zemím vystupovat jako jeden subjekt.

6 ad 1 – 3. pokračování Zavedení Společného celního sazebníku Všechny ČS EU členy GATT a WTO. ČS EU respektují pravidla WTO: nediskriminace, zásady nejvyšších výhod, zákaz dovozních kvót, exportních dotací, účast na mezinárodních jednáních o snižování cel.

7 ad 1 – 4. pokračování Výjimky: zóny volného obchodu - průmyslové výrobky. Ochrana sektoru zemědělství. EU – nejvýznamnější subjekt MO. EU podporuje rozvojové země (preference).

8 ad 2 – Společná dopravní politika Rozšiřování obchodu a budování JVT si vyžaduje dobré fungování dopravy, proto společná dopravní politika. Doprava umožňuje volný pohyb zboží a osob. Dopravní sektor dostává 40 % veřejných investic v EU.

9 ad 2 – 1. pokračování Doprava – dopady na ostatní sektory (vliv na regionální rozvoj). ŘS – společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k poskytování dopravních služeb uvnitř ČS EU dopravci z jiných zemích EU. V 2. polovině 80. let (JEA, JVT) – akcelerace integrace v této oblasti.

10 ad 3 – Společná zemědělská politika ŘS o EHS – zásady zemědělské politiky. Důvody: v 50. letech 20. století závislost Z Evropy na dovozu potravin (strategický význam). Cíl SZP: soběstačnost v zemědělské produkci; cenová stabilita; rozvoj venkova.

11 ad 3 – 1. pokračování SZP – v plném rozsahu realizace až od r – pravomoci v ZP převedeny na nadstátní orgány. SZP se opírá o 3 zásady: společný trh pro zemědělské produkty při společných cenách (volný pohyb zemědělské produkce v rámci EU), odstranění cel a jiných bariér ve vzájemném obchodě, odstranění národních dotací, společná pravidla soutěže a jednotná pravidla pro tvorbu cen.

12 ad 3 – 2. pokračování Zvýhodnění produkce zemí EU před zahraniční produkcí – ochrana před dovozem z 3. zemích s nižšími cenami, společný celní sazebník pro dovoz zemědělské produkce, zásobování potravinami z domácích zdrojů. Finanční solidarita: náklady SZP jsou hrazeny ze společného fondu (1962).

13 ad 3 – 3. pokračování SZP od 1962, 1968 zavedeny jednotné ceny – vytvoření jednotného trhu pro zemědělské výrobky bez bariér. Rozhodují orgány EU, v jednotlivých ČZ – intervenční orgány (agentury, úřady), které SZP realizují. Ceny nejsou tržní. Intervenční cena (zaručená cena) – tržní cena nemůže pod ní klesnout.

14 ad 3 – 4. pokračování Minimální cena - uplatňuje se u 70 % zemědělské produkce. Pokud by tržní cena klesla pod tuto cenu, Evropský zemědělský záruční a orientační fond provádí intervenční nákupy, aby se cena udržela na zaručené úrovni. Stimulace růstu zemědělské produkce, ale i financování nadprodukce.

15 ad 3 – 5. pokračování Exportní dotace. Různé formy intervence se týkají 94 % veškeré zemědělské produkce. EZZOF – záruční část (95 % a méně) – slouží k financování dotací, a orientační část (5 % a více ) – slouží k financování strukturálních změn v zemědělství.

16 ad 3 – 6. pokračování Evropský zemědělský záruční a orientační fond: European Agricultural Guidance and Guarantee Fund.

17 ad 3 – 7. pokračování Výdaje na SZP – z rozpočtu EU (vysoký podíl). Reforma SZP v 90. letech. Cíle: snížit výdaje na SZP; odstranit rozdíl mezi intervenčními cenami a světovými cenami;

18 ad 3 – 8. pokračování Snižování intervenčních cen – kompenzace přímými platbami – tyto podmíněny snížením obdělávaných ploch, snížením počtu chovaných zvířat na 1 ha apod. Uvádění půdy do klidu a jiné využití. Politika předčasných důchodů. těžiště dotací se přesouvá ze stimulace výstupů na podporu restrukturalizace.

19 ad 4 – Sektorové politiky ESUO, EURATOM.