Renesance - malířství Postavení umělce:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Galérie UFFIZI Itálie.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Románský sloh.
Michelangelo Buonarotti
RENESANCE A HUMANISMUS
RAFAEL SANTI (6. dubna 1483, Urbino – 6. dubna 1520, Řím)
Gotická kultura.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RENESANCE.
Michelangelo Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Mistr z Urbina „Mladík s velkým srdcem a mimořádným talentem“
Benátská malířská škola
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.

RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Estetická a posvátná geometrie
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Vznik lineární perspektivy
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Křivonosková Kateřina
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance - malířství Postavení umělce: Během renesance se postavení umělce oproti gotické anonymitě zřetelně proměňuje. Autor je jako individualita pro své umění ceněn a požívá veřejné známosti. Přesto je však v obecném měřítku na umělce nazíráno jako a lidi nízkého původu, protože jejich činnost vyžadovala manuální práci a oni sami postrádali vzdělání. Umělec nikdy není sám tvůrcem ikonografických plánů obrazů i zvolených témat, nikdy si nemaluje pro vlastní potřebu, tvoří na jasně definovanou objednávku, která mu však uměleckou volnost umožňuje ve formě, kterou jí dá. Jeho genialita tvůrce se může projevit právě ve formě, ve schopnosti znovu uchopit téma a využití nejnovějších poznatků. Konvence je nahrazována autorskou originalitou. Malířství: Na rozdíl od architektury nebo sochařství se nemohlo rané renesanční malířství inspirovat antickým uměním (z antického malířství se nic nedochovalo, dle všeobecných tehdejších znalostí), a proto se renesanční malíři částečně inspirovali antickými reliéfy. V zaalpském malířství je mnohem více než v italském prostředí zachován náboženský charakter uměleckých děl (oproti italským mnohem častěji inspirovaným klasickou mytologií).

Renesance Zvláštní a odlišnou roli od středověku hraje v době renesance kresba. Jestliže ve středověkém malířství se užívala jen k určitému typologickému náčrtu budoucí malby, v renesančním umění již slouží ke studiu ze skutečnosti zachycovaných forem. Patrně nejznámějšími skycami jsou skicy Leonarda da Vinci. Renesanční malířství zcela nově definuje perspektivu (u klasického renesančního umění hovoříme o tzv. geometrické perspektivě ubíhání k jedinému bodu) – Andrea Mantegna, Paolo Uccello, atd. Avšak geometrické zákonitosti při utváření perspektivní iluze hloubky jsou v renesanci ještě dále rozpracovávány pomocí světla. Světlo bylo ve středověku téměř nepovšimnuto, nebylo využíváno vědomé modelace prostoru, figur či krajiny pomocí světel a stínů – Piero della Francesca. Je přijata nová vizuální koncepce = obraz je zrcadlem skutečnosti. Společně s touto skutečností přichází řada problémů, kterým musí umělci čelit. Je třeba integrovat krajinu (tedy zadní plán) do kontaktu s ústředním dějem, za současného zachování kompozičního schématu, které by neodvádělo pozornost od hlavní dějové linie obrazu. Začíná se zcela novým způsobem řešit otázka kompozice – klasickým objevem renesance tzv. zlatý řez.

Tizian a Donatello – Maří Magdaléna

Renesance Cinquecento – nejslavnější období renesance. Je to doba Leonarda da Vinci, Michelangela Buonarroti, Raffaela Santi a Tiziana. Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Jeho učitelem byl Paolo Verocchio Leonardo ve své všestrannosti naplňuje ideál renesančního člověka – jeho touha po poznání tajů přírody jej vede přes umění k medicíně, přes mechaniku k fortifikačním objevům, přes hudbu k literatuře. Uvádí do malířství jedinečnou technologii malby tzv. sfumato. Leonardovy rukopisy a kresby jsou od poloviny května 2007 zpřístupněny zdarma na digitálním archivu E-Leo. Projekt E-Leo má adresu www.leonardodigitale.com.

Renesance - malířství Michelangelo Buonarroti (*1475 – †1564) Od 1488 u D. Ghirlandaia – poté žije na dvoře Lodovica Medici († 1492). Střídavě pracoval ve Florencii a v Římě. Byl především excelentním sochařem, „jeho“ materiálem byl mramor. Sám si jej jezdil lámat a vybírat do Carrarských lomů (výjimku tvořila materiál kamene na zhotovení Davida, odhaleno 1504). Výběr nejvýraznějších děl: Sochařství: - Pieta (bazilika sv. Petra, Vatikán, 1498-1499) - David (Galleria dell´Academia, Florencie, 1501-1504, kopie: Piazza della Signoria, Florencie) - otroci

Renesance - malířství Malířství: - Stvoření světa (Sixtinská kaple, nástropní freska, 1508-1512) - Poslední soud (Sixtinská kaple, Vatikán - freska na oltářní stěně, 1536-1541) - Svatá Rodina - Tondo Doni (Galerie Uffizi, Florencie) Architektura: - Bibliotheca Medicea Laurenziana - schodiště (Florencie) - Nová sakristie kostela San Lorenzo (Florencie - architektura a sochařská výzdoba) - Kapitolské náměstí (Řím) - Palác Farnese (Řím, dokončení 2.patra) - Bazilika sv. Petra ve Vatikánu (ústřední prostor a kopule chrámu, 1547-1564)

Renesance - malířství Rafael Santi z Urbina - *1483 - †1520. Učitelé – otec Giovanni Santi v Urbinu a Pietro Perugino. 1504 – 1508 – v Římě studuje práce Leonarda da Vinci a Michelangela. Pracuje pro papeže: Julia II. a Lva X. (portréty), vytváří cyklus obrazů pro papežské stance ve Vatikánu Od r. 1514 je jmenován hlavním architektem sv. Petra. Benátky: Jsou dalším významným centrem renesanční malby, orientované zejména na barevnost. Kolorismus benátské malby je definován bratry Belliniovými, následují umělci jako A. da Mesina, Giorgione, P. Vecchio a Tintoreto, který již předznamenává ve svém díle barokní tvarosloví.

Renesance - malířství Nejvýznamnější osobností benátské malby je však Tizian, vlastním jménem Tiziano Vecelli (asi 1477 – 1576). jeho učiteli byli G. Bellini a Giorgione - Tizian se stal portrétistou benátských dóžat, stejně tak jako španělského krále Filipa II. či církevních institucí v Itálii. Těžištěm jeho tvorby je zcela jedinečný rukopis i formální zpracování portrétů. Z jeho dynamiky lze odvozovat i práci El Greca (kt. za svého působení pro španělský dvůr Tizian ve své dílně angažoval). Tizian usiloval o vytvoření obecného ideálu krásy postav i krajiny, dokázal spojit duchovní základ s porozuměním pro smyslovou krásu, přičemž zpracovávaná témata pro diváka akcentoval již barokním citovým atakem. Výběr z díla: 1507 – 1509 – fresky ve Fondatio dei Tedeschi v Benátkách 1550 – 1576 – práce pro španělského krále Filipa II. - snímání z kříže

České prostředí K nám přichází renesance zejména v podobě importovaných italských mistrů. Umělecké podloží je stejně jako ve většině zaaplských zemí spíše pro-gotické. U nás se renesance nikdy nerozvinula v jednotící vizuální a stylový modus. Pro naši oblast je však specifické jedno období, kdy došlo k vzedmutí pozdně renesančních = manýristických tendencí, a to umění na dvoře Rudolfa II (1552-1612). V tomto případě však jde o styl úzce související s panovnickým dvorem, reprezentovaný vybranými autory. Sídlo Rudolfa II. bylo v Praze, kde se plně rozvinul jeho zájem o umění coby mecenáše, obdivovatele a sběratele umění (zejména pak tzv. kuriozit). On sám se považoval více než za panovníka za učence a umělce. Na jeho dvoře tvořila řada autorů – např. G. Arcimboldo, H. von Aachen, P. Stevens, A. de Vries nebo B. Spranger. Rudolf II. však nepodporoval jen umělce, ale rovněž astrology, astronomy a alchymisty (např. J. Keplera). Rudolf II. Habsburský byl rovněž vytříbeným sběratelem – jeho nákupčí jezdili po celé Evropě a skupovali pro něj cenná díla, která tvořila jeho soukromou sbírku, byla mezi nimi díla L. da Vinci, Raffaela, Tiziana, L. Cranacha a řady dalších.