IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Opakování Mezopotámie
Starověká Čína 1.A.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vznik státních útvarů I.
Starověký EGYPT.
Mladší doba kamenná - neolit
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
Starověký Egypt.
Kultura starého Egypta
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Vznik a poslání písemnictví
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Charakteristika starověku
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
CHETITÉ.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Dějepis Starověký Egypt 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
Úvod do starověku; Vznik písma
Starověký Egypt - život
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
VY_32_INOVACE_D6. 11 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
OP VK Využívání ICT Sada č
Pomocné vědy historické
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15-13_ Úvod do Starověkého Egypta Číslo projektu:
Život mezi řekami Mezopotámie.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová

Neolitická revoluce (7 500-5 000 př.n.l) Hlavní znaky: Domestikace zvířat a pěstování plodin Budování pevných domů (usedlý život) Výroba keramických nádob Výroba kamenných nástrojů (broušené, vrtané)

Neolitické vesnice

Neolitická revoluce Lidé si začali obdělávat půdu+domestikovat zvířata, což vedlo k urychlení vývoje ve společnosti. Usedlý způsob života-život ve skupině. Uznávání kultů-počátek náboženství. Nejvýznamnější kult ženy-matky „matriarchát“ Nová půda se získávala „žďářením“ (vypalováním lesů).

Eneolit (5 000- 2 000př.n.l) Předměty z kovu (metalurgie-získávání kovů z rud) V západní Evropě nalezeny „megality“ (pohřební a kultovní místa z velkých kamenů) Nejznámnější Stonehenge v Anglii. Kamenné bloky zasazené kolmo do země nazýváme „menhiry“ (v řadách či kruzích) Změna z matriarchátu na patriarchát ( do popředí se dostává můž)

Stonehenge X Menhir

1) Mezopotámie (Eufrat+Tigris) 2) Egypt (Nil) 3) Indie (Indus) Starověk První civilizace První státy: 1) Mezopotámie (Eufrat+Tigris) 2) Egypt (Nil) 3) Indie (Indus) 4) Čína Žlutá řeka (Chuang - che) +Dlouhá řeka (Jang-ć-ťiang)

Charakteristika Městský způsob života Složitá společenská struktura Dělba práce Vznik státu Užívání písma, vznik literatury a umění

Mezopotámie Řeky Eufrat a Tigris Vliv záplav (zavodňovací+odvodňovací kanály)…vliv na úrodu. Písmo: Na hliněné destičky-nejprve se na ně kreslily piktogramy a poté vzniklo klínové písmo Stavby z hlíny a rákosu

http://www.testpark.cz/testy/dejepis/mezopotamie-6-trida-1009 Chetité-Bedřich Hrozný. 1915 rozluštil klínové písmo na hlíněných destičkách psané Chetity.

Egypt Řeka Nil Černá země (podle barvy úrodné půdy nilského údolí po záplavách)…hlavně obilí. Náboženství: Starověcí Egypťané vyznávali polytheistické náboženství, tedy náboženství obsahující mnoho božstev.

Sociální rozvrstvení: Král-faraón Úředníci Kněží Vojáci Řemeslnící Zemědělci Otroci

Písmo: Hieroglyfické písmo (obrázkové)-posvátné nápisy tesané do kamene Hieratické (kněžské) texty na papyru Démotické (lidové)-běžné záznamy,úřední zprávy Hieroglyfické písmo rozluštil na přelomu 18. a 19. století Jean-François Champollion, díky nálezu Rosettské desky. Psalo se na papyrus, svitky vyrobené ze zvířecí kůže, úlomky vápence (tzv. ostraka), dřevěné desky potažené štukem.

Rozvoj Literatura (náboženské i světské spisy)-knihy mrtvých, hymny, lékařské záznamy Věda-spíše pro praxi Astronomie-předpovídání záplav Architektura-“mastaby“-nejstarší hroby, „pyramidy“-královské hrobky.. Matematika, historie, lékařství,sochařství

Opakování: Který z nabídnutých znaků není charakteristický pro neolitickou revoluci ? A)Výroba keramických nádob B)Počátky oděvní kultury C)Pěstováni kulturních plodin a domestikace zvířat D)Křesťanství

Pojem matriarchát znamená? A) Sociální systém založený na autoritě muže jako hlavy rodiny B) Kult matky-ženy C) Typ obydlí D) Druh dobytka

Bronz je slitina z? A) Cínu a hliníku B) Cínu a železa C) Mědi a cínu D) Není to slitina

Metalurgie se zabívá ? A) Získáváním nové půdy B) Výrobou keramiky C) Získáváním a zpracováním kovů a jejich slitin z rud D) Získáváním nových plodin

Mezopotámie leží na území mezi řekami ? A) Chuan-che a Indus B) Eufrat a Tigrid C) Žlutou řekou a Tygridem D) Irtiše a Išim

Které písmo rozluštil Bedřich Hrozný ? A) Hieroglyfy B) Klínové písmo C) Azbuku D) Hlaholici

Hieroglyfy jsou ? A) Posvátné písmo (nápisy tesané na kameni) B) Druh obiloviny C) Nejstarší hroby v Egyptě D) Název chrámu v Egyptě

Typy písma v Egyptě? A) Hieroglyfy-hieratické-démotické B) Hieroglyfy-klínové písmo C) Démotické-azbuka-hlaholice D) Klínové písmo

Děkuji za pozornost