jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd předmět Přírodopis pořadové číslo DUM 15
ploštěnci Anotace Tato prezentace by měla sloužit jako obrazová a textová podpora výuky ploštěnců v hodinách přírodopisu.Samostatný úkol sestavení potravního řetězce Autor Mgr. Eva Truxová Očekávaný výstup rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin Druh učebního materiálu kombinované Druh interaktivity výklad Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let
PLOŠTĚNCI Prohlédněte si následující obrázky a rozhodněte, podle čeho dostali ploštěnci jméno.
ploché tělo přední část těla zadní část těla hmatové laloky oči dvoustranně souměrné
hmatové laloky oči provazcovitá nervová soustava trávicí soustava vylučovací soustava přijímací a vyvrhovací otvor vylučovací soustava
přední a zadní část těla hmatové laloky - oči Znaky ploštěnců zápis ploché tělo dvoustranně souměrné přední a zadní část těla hmatové laloky - oči
žije v čisté vodě pod kameny nebo na dně Ploštěnka mléčná žije v čisté vodě pod kameny nebo na dně ohrožení – znečišťování vod stavba těla: povrch – pokožka - sliz svalový vak – pod pokožkou klouzavý pohyb živí se drobnými živočichy
Vnitřní ústrojí ploštěnky trávicí soustava - rozvětvená jeden otvor – na břišní straně –přijímací a vyvrhovací dýchací soustava nervová soustava - provazcovitá rozmnožování je obojetník vývin přímý – z oplozených vajíček se vyvinou přímo malé ploštěnky v případě poranění jí doroste poškozená část těla (regenerace) - dýchá celým povrchem těla dýchá jako nezmar – kdo ví?
Potravní řetězec Zahrnuje : producenty (zelené rostliny) konzumenty (spotřebitele) reducenty (rozkladače)
Úkol: Zkus sestavit potravní řetězec bakterie – trepka velká – ryba prvok – ploštěnka - ryba
Zdroje: http://www.google.cz/