HISTORIE A VÝVOJ TERAPEUTICKÝCH KONCEPTŮ U CENTRÁLNÍCH NEUROLOGICKÝCH PORUCH * SOUČASNÝ TERAPEUTICKÝ PŘÍSTUP Bc. Hana Kafková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Bc. Hana Kafková Rehabilitační oddělení KN Liberec a.s.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Rehabilitační postupy u CMT
Následná a akutní rehabilitace po CMP
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
PSYCHICKÉ JEVY.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
BOBATH KONCEPT- NDT V DĚTSKÉ REHABILITACI
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rehabilitace spastické parézy
Biomechanika kosterního svalu
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Centrální nervový systém
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Alternativní a augmentativní komunikace
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
DMO Olga Bürgerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Vojtova metoda Diagnostika a terapie.
Reflexy.
Definice managementu.
Teorie vzdělávání dospělých
Veronika Kristková1,3 Barbora Paráková1,3 Marcela Míková2,3
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Rehabilitace v psychiatrii
Modely mentální retardace
Autodiagnostika učitele
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
1 Mgr. David Pospíšil Mgr. David Pospíšil, ředitel odboru sociálních služeb MPSV seminář „Zdravotně postižení – příspěvek na péči - jak dál?” Poslanecká.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Důležitost propojování zdravotního a sociálního systému
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Teorie vzdělávání dospělých
Elektrogymnastika a využití feedbacku pro terapii
Péče o osoby s afázií.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Bolestivé stavy pohybového aparátu
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

HISTORIE A VÝVOJ TERAPEUTICKÝCH KONCEPTŮ U CENTRÁLNÍCH NEUROLOGICKÝCH PORUCH * SOUČASNÝ TERAPEUTICKÝ PŘÍSTUP Bc. Hana Kafková Rehabilitační oddělení krajská nemocnice Liberec (zde vystaveno se souhlasem autorky)

Modely motorické kontroly reflexní hierarchický systémový Současný model - „task oriented“ Svalová reedukace Neuroterapeutická facilitace

TERAPEUTICKÉ MODELY Svalová reedukace Reflexní Hierarchický Systémový

SVALOVÁ REEDUKACE Sestra Kennyová – poliomyelitis Terapeutické cíle Izolované svalové aktivity se zaměřením na jednotlivé svaly Dosažení maximální síly svalu s využitím zbývajících motorických jednotek Zamezit sekundárním komplikacím a kompenzačním vzorcům Učit funkční aktivity Zabezpečit ortopedické pomůcky

NEDOSTATKY MODELU Nebere se v úvahu plasticita mozku Nelze izolovat akci svalu při poruše I.motoneuronu Často není problém aktivace samotného svalu, ale abnormální svalový vzorec

KLASICKÁ REFLEXNÍ TEORIE MOTORICKÉ KONTROLY Založeno na práci Ch. Sherringtona receptor – vodivá dráha - efektor Facilitace aktivního pohybu pomocí reflexů ( bicipitový, tricipitový, Raimistova synkineza, trojflexe,…)

NEDOSTATKY MODELU Vyvoláním reflexů nelze získat posturální stabilitu ani aktivní automatickou kontrolu pohybu Nebere v úvahu funkci ani její ovlivnění prostředím Nevysvětluje variabilitu možných odpovědí na určité podráždění a další..

NEUROTERAPEUTICKÁ FACILITACE ( Bobath, Brunnstrom, Kabath, Voss,Rood) Terapeutické cíle : Facilitace normálních pohybových vzorů pomocí proprioceptivního vzruchu Modifikace CNS pomocí prožitku z normálního pohybového vzoru Rozrušení abnormálních pohybových synergií rozdělením na frakce Inhibice abnormálního tonu a primitivních reflexů Nedopustit naučení a upevnění abnormálních pohybů

Neuroterapeutický pracovní model balance (40. léta) Rovnovážné obranné rakce Vzpřimovací reakce Tonické krční reflexy ZDE NASKENOVANÉ MODELY Napínací reflexy

NEDOSTATKY MODELU: Pacient je pasivní příjemce Nebere v úvahu aspekty muskuloskeletální a vliv prostředí Pouhá inhibice primitivních reflexů neumožní normální pohyb

SOUČASNÝ MODEL (Task Oriented Model ) Terapeutické cíle Terapie zaměřena na schopnost dosáhnout určitého cíle Učí pacienta řešit problémy spojené s funkcí Učí pacienta strategie, které mu umožní koordinovat výkonné a efektivní chování, popř. vyvinout efektivní kompenzace Přizpůsobit terapii vynuceným okolnostem formovaných prostředím a muskuloskeletálním systémem

NEDOSTATKY MODELU : Je obtížné kvantifikovat efektivní a výkonné kompenzace Méně „ ruky terapeuta“ ( hands on )- příliš kognitivní Jak natrénovat anticipatorní kontrolu a využití předešlých zkušeností Časové obtíže při zabezpečení dostatečného tréninku potřebných aktivit ( kvalita )

BOBATH KONCEPT Je problémově orientovaný přístup při vyšetřování a terapii osob s poškozením funkce, pohybu a tonu u osob s lézí CNS Pacient je vyšetřován v kontextu celkové funkce a prostředí.

BOBATH KONCEPT Intervenční proces je individuální a směřuje ke zlepšení pacientových bio-psycho-sociálních potřeb. Cílem terapie je optimalizace funkce zlepšením posturální kontroly a selektivního pohybu s využitím facilitace (IBITA 1996)

PRINCIPY TERAPIE Předpoklad plasticity mozku a zachovaného potenciálu postižené strany Terapie symptomatická , ne kauzální Koncept 24 hod. denně ( tým ) Základem – kvalitní vyšetření – analýza – - krátkodobý, dlouhodobý plán terapie Využití klíčových bodů kontroly pohybu Uplatnění principů motorického učení Využití facilitace-inhibice

PRINCIPY TERAPIE: Obnovení posturální kontroly = zajištění dynamické stability Aktivity na hranici funkčního limitu pacienta i nad ní s pomocí zevní opory

PRINCIPY TERAPIE: Nepoužívá se : Zapojení celého těla + percepce, kognice Prevence „learn non use“ – „forced use“ Nepoužívá se : odpor patologické pohybové vzory reflexy

CÍL TERAPIE - OPTIMÁLNÍ FUNKCE Proces vyšetření a terapie je orientován na poruchy narušující provedení funkce stejně jako na integraci zlepšené kontroly funkce do normálního života. Vyšetření a terapie se neustále prolínají ve snaze o dosažení nejoptimálních a nejefektivnějších terapeutických postupů u daného pacienta Terapie hledá optimální posturální a pohybové strategie pro ty aspekty motorického chování, které limitují aktivitu pacienta.

FUNKCE Je chápána jako účelová komplexní aktivita celého organismu Optimální funkce – je charakterizována jako dostatečně výkonné chování, které člověku umožňuje účelové chování v různém prostředí

TERAPIE Aktivní !!! – participace pacienta, zážitek z úspěchu,motivace - zaměření na specifickou funkci - specifický „handling“ – facilitace a inhibice

BOBATH KONCEPT („living concept“) Počátky ve 40.letech Vývoj od neurofacilitačního modelu k modelu systémovému Důraz na: funkci – v souladu s WHO klasifikací ICF = PARTICIPACE vliv prostředí na funkci variabilitu provedení funkce

                                                                   * Děkuji za pozornost *