Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Transformátor (9.06) Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
TRANSFORMÁTOR 9.06 Učivo: Transformátor
Transformátor se skládá - ze dvou cívek s různým počtem závitů ….. N2 , N1 - z paramagnetického jádra do primárního obvodu je přiváděno vstupní napětí….. U1 ze sekundárního obvodu je odváděno výstupní napětí….. U2
Transformátor
Schéma N2…počet závitů sekundární cívky U1 …vstupní napětí (V) N1 …počet závitů primární cívky N2…počet závitů sekundární cívky U1 …vstupní napětí (V) U2…výstupní napětí (V)
Transformátor je zařízení, které na principu elektromagnetické indukce mění hodnotu napětí. Transformační poměr je číslo, které udává, jak se změní hodnota napětí …označení….p
Transformační poměr N1 …počet závitů primární cívky N2…počet závitů sekundární cívky U1 …vstupní napětí…V U2…výstupní napětí…V
Může nastat TRANFORMACE NAHORU N2 > N1 U2 > U1 p > 1 například: N2 = 600 N1 = 300 TRANSFORMACE DOLŮ N2 < N1 U2 < U1 p < 1 například: N2 = 500 N1 = 1 500
Závěr Pro transformaci napětí platí Tento vztah se používá pro výpočet vstupního nebo výstupního napětí, pro výpočet počtu závitů cívek.
Zopakuj si: K čemu se používá transformátor? Z jakých součástek sestavíš transformátor? Nakresli značku transformátoru a zapojení transformátoru. Co udává transformační poměr? Co je transformace nahoru a transformace dolů?
Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., 2002. ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80 – 7196 -032 - 2 Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 14 – 646 - 88. Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 14 – 060 - 89. www.google.cz
Tento výstup vznikl v rámci projektu FM - Education financovaného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost