Z POPULAČNÍ BIOLOGIE VELKÝCH RYBOVITÝCH OBRATLOVCŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistické metody pro testování asociace genů a nemocí
Advertisements

Fylogeografie Studuje geografickou strukturaci populací Navazuje na evoluční biologii, ochranu živ. prostř., taxonomii.
Moranův efekt Jan Černý Flicker.com. studium fluktuací v populacích a jejich synchronizace Charles Elton první popsal, proč jsou fluktuace prostorově.
Lineární model posteriorní hustota pravděpodobnosti lineární model:
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Opakování.
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Světové obyvatelstvo.
Určování zeměpisné polohy
Markery asistovaná selekce
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
Fakulty informatiky a statistiky
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
Určování zeměpisné polohy
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE VĚKU
Projekt HUGO – milníky - I
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Druhová diverzita společenstev Markéta Jindrová Matyáš Orbán FŽP, Katedra ekologie, cvičení z předmětu Biodiverzita.
Diverzita a fungování ekosystémů Lepším fungováním myslíme: Mají větší produktivitu Jsou schopny lépe zachycovat živiny Lépe zajišťují ekosystémové funkce.
Simultánní rovnice Tomáš Cahlík
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Lineární regrese.
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Hekataios.  byl nejvýznamnějším historikem a geografem  bývá označován za zakladatele geografie  Údajně vylepšil Anaximandrovu mapu světa = > ( tím.
Popisné statistiky. Výskyt strupovitosti se zdá být ve vztahu s obsahem některých chemických prvků “ve slupkách“ hlíz. Některé odrůdy trpí strupovitostí.
Historický kontext hospodářského rozvoje Produkt, příjmy, populace, divergence.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
ANALÝZA FAKTORŮ OVLIVŇUJÍCÍCH DÉLKU DOBY NEZAMĚSTNANOSTI VYUŽITÍM METOD ANALÝZY PŘEŽITÍ Jan Popelka Doktorand oboru Statistika Den doktorandů FIS
Plejtvák obrovský Předmět: Biologie Třída: 1L
Normální rozdělení a ověření normality dat
Autorka: Zuzana Němečková
Normální rozdělení. U 65 náhodně vybraných živě narozených dětí byla zkoumána jejich porodní hmotnost [g] a délka [cm].
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Antropologický výzkum obyvatel hradiska Pohansko
Problém majáku předpokládáme, že l známe  x0x0 xixi l chceme najít odhad x 0 (věrohodnost) maximální věrohodnost.
Aritmetický průměr - střední hodnota
Projekt BP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Základní charakteristika
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Demografie rostlin - populační biologie rostlin. Co je demografie ? Discipl í na studuj í c í změny velikosti populace v čase Snaha o porozuměn í těchto.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Základní demografické struktury obyvatelstva a demografické stárnutí.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dinosauři Klára Marie Lohniská.
Induktivní statistika
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Dinosauři Klára Marie Lohniská.
Youtube (Marek Haškovec)
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT
Úvod do psychologie II. přednáška
Základy demografie Přednáška 1.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Jak získáváme znaky pomocí sekvenace unikátních lokusů
Induktivní statistika
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Princip max. věrohodnosti - odhad parametrů
Transkript prezentace:

Z POPULAČNÍ BIOLOGIE VELKÝCH RYBOVITÝCH OBRATLOVCŮ Žraloci velrybí Zuzana Sajdlová

CÍL prezentace: seznámit s populační biologií žraloků velrybích (Rhincodon typus) na příkladu populace z Ningaloo Reef. BRADSHAW J. A. Corey et al. Inferring population for the world´s largest fish from mark-recapture estimates of survival. Journal of Animal Ecology, 2007, vol. 76, s. 480 – 489. Obr. 1. „Žralok velrybí“; Georgia aquarium (Atlanta).

VÝSKYT DRUHU: výskyt: tropický pelagiál; k vidění nejpravděpodobněji: Jižní Afrika, Seychely, J-V Asie, západní Austrálie (Ningaloo Reef), Velikonoční ostrovy… Obr. 2 a 3. „Mapy výskytu žraloka velrybího“.

Charakteristika druhu: http://www.jeffsmoz.com/fauna Charakteristika druhu: biologie málo známá - kdysi až 15 m, 20 t pelagický planktivorní dlouhověký << Obr. 4. „Detail hlavy“; s přisátými štítovci. >> Obr. 5. „V tlamě je až 300 řad drobných zubů v každé čelisti“. pomalu se rozmnožující kdy a kde se rozmnožuje dosud není známo. Od 2002 na seznamu IUCN.

studuje australský tým C. Bradshawa 1992 – 2004 Cíl studií: studuje australský tým C. Bradshawa 1992 – 2004 cílem bylo zjistit základní charakteristiky populace; zejména: << Obr. 7. „Ningaloo Reef“. Obr. 6. „Divoký žralok velrybí“. >> - pravděpodobnosti přežívání - struktura populace věk dospívání reprodukční frekvence zastoupení obou pohlaví v populaci.

Použité metody: na Ningaloo se shromažďuje 300-500 žraloků; v terénu zjišťována celková délka jedinců (TL); pohlaví, foto-identifikace jednotlivců (na 580 fotografií). odhad biologických parametrů pomocí metody zpětného odchytu - Mark-recapture (Cormac-Jolly-Seber ) a Leslieho maticových modelů. - metoda zpětného odchytu umožňuje na základě opakovaného pozorování modelovat pravděpodobnost přežívání. << Obr. 8. „Životní prostředí paryb“.

Odhadované parametry: Parametr plodnosti ; počet mláďat (Nm) vynásobený předpokládaným poměrem mláďat (zde 0,5) a vydělený reprodukční frekvencí samice v letech (fr): [Pf = (Nm. 0,5)/fr]. Parametr velikosti v dospělosti; vychází z von Bertalanffyho růstové funkce: Obr. 9. „Bertalanffyho růstová funkce“; podle C. Bradshawa et al., 2007. - umožňuje určit délku (věk), kdy zvíře dosáhlo pohlavní dospělosti. >>; předpokládáme-li délku při narození 0,58 m, maximální dosaženou délku 14 m, délku, kdy bylo dosaženo pohlavní dospělosti 8 m a konstantu (0,053), pak věk pohlavní dospělosti bude asi 13 let.

žralok velrybí ještě nedávno považován za vejcorodý (oviparní) druh; 1995 objevena březí samice s více než 300 embryi. Byla tak potvrzena vejcoživorodost. Nejnovější výsledky výzkumu poukazují na to, že se u samic navíc vyskytuje „diskontinuální“ oplození. v rámci Marc-recapture provedeno několik analýz, z nichž modely vycházely. celkově vzniklo 16 maticových modelů čtyřech různých typů. - struktura modelů měla zjednodušený charakter, byly založené na základním životním cyklu a hustotně nezávislé. << Obr. 10. „Schéma maticového modelu“; podle C. Bradshawa et al., 2007.

pro každou matici byly, kromě již zmíněných demografických parametrů, získávány také celkové senzitivity (elasticity); (měřítka změn v přežívání nebo plodnosti). Co modely ukazují: - z celkově 16 matic vyšlo, že v 63 % případů populace vymírá (λ<1); doloženo rovněž výsledky asijských rybářů. průměrný věk prvního rozmnožování je v rozmezí 13-37 let populace zahrnuje minimum reprodukčně schopných samic, převažují „ročci“, mladí jedinci, z toho 74% tvoří samci. vyšší pravděpodobnost přežití mají jedinci > 9 m (80%), pokud model neuvažoval časovou závislost. naopak, u mláďat < 4 m je šance na přežití velmi nízká (kolem 50%).

Pravděpodobné příčiny populačního poklesu: - kromě lidské činnosti (rybolov) se jedná zejména o: - vysoká úmrtnost v raných stádiích života (predační tlak) - nízká frekvence rozmnožování (jednou za 2-3 roky) - pozdní dospívání (nad 13 let) - negativní přírodní vlivy - disturbance Obr. 11. „Mládě žraloka velrybího“.

Možné řešení: rozšířit dosavadní výsledky o informace získané od ostatních „subpopulací“ tohoto druhu, neboť jedině tak lze zjistit skutečný stav celosvětové populace. z hlediska modelů provádět přesnější odhady elasticity a snažit se začleňovat závislost na hustotě (do jaké míry je přežívání ovlivněno právě kolísáním hustoty populace). mapování velkých oceánských druhů dnes usnadňuje zavádění různých telemetrických metod, které zlepšují možnost sledování „oceánských poutníků“ i ve velkých časoprostorových měřítcích…

Obr. 12. „Doma v pelagiálu“. Děkuji za pozornost

Bibliografie:   BRADSHAW, J. A. Corey et al. Inferring population for the world´s largest fish from mark-recapture estimates of survival. Journal of Animal Ecology, 2007, vol. 76, s. 480 – 489. SCHMIDT, V. Jeniffer et al. INTER-RESEARCH SCIENCE CENTER. Paternity analysis in a litter of whale shark embryos [online]. c2010 [cit. 2010-11-24]. Dostupné na: <http://www.int-res.com/articles/esr2010/12/n012p117.pdf> HENNEMANN M. Ralf. Světoví žraloci a rejnoci. 1. vyd. Franfurkt: IKAN-Untereasserarchiv, 2001. ISBN? New-Brunswick.net. Sharks in the bay [online]. cWeb Wise Inc. [cit. 2010-11-20]. Dostupné na: <http://www.new-brunswick.net/new-brunswick/sharks/species/whale.html> ICHTHYOLOGY at the Florida Museum of Natural history. Whaleshark [online]. c2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupné na: <http://www.flmnh.ufl.edu/fish/gallery/descript/whaleshark/whaleshark.html>

Zdroje obrázků: Obr. „0“. „Úvodní snímek“. Zdroj: Travel Muse. Fall Means Whale Shark Season in Mexico [online]. c2010 [cit.2010-11-24]. Dostupné na: <http://www.travelmuse.com/articles/travel-news/whale-shark-season-in-mexico-903> Obr. 1. „Žralok velrybí“; Georgia aquarium (Atlanta). Zdroj: Info Barrel. Whale shark [online]. c2008 [cit.2010-11-24]. Dostupné na: <http://www.infobarrel.com/Media/Whale_Shark> Obr. 2.,3. a 5. Zdroj: ICHTHYOLOGY at the Florida Museum of Natural history. Whaleshark [online]. c2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupné na: <http://www.flmnh.ufl.edu/fish/gallery/descript/whaleshark/whaleshark.html> Obr. 4. „Detail hlavy“. Zdroj: diver.net [online]. c1997-2007 [cit.2010-12-06]. Dostupné na: <http://diver.net/bbs/posts002/67304.shtml> Obr. 6. „Divoký žralok velrybí“. Zdroj: gettyimages [onlineg. c1999-2010 [c2010-12-06]. Dostupné na: <http://www.gettyimages.com/detail/86737357> Obr. 7. „Ningaloo Reef“. Zdroj: Hotelreservations.com. [online]. c2010 [cit.2010-12-06]. Dostupné na: <http://blog.hotelreservations.com/destinations/australia-tourism-nature > Obr. 8. „Životní prostředí paryb“. Zdroj: vlastní, vyfotografováno na Zakynthu. Obr. 9. „Bertalffyho růstová funkce“. Zdroj: nakresleno podle C. Bradshawa et al., 2007 v Malování. Obr. 10. „Schéma maticového modelu“. Zdroj: nakresleno podle C. Bradshawa et al., 2007 v Malování. Obr. 11. „Mládě žraloka velrybího“. National Geographic. Smallest Whale shark discovered [online]. C1996 [cit.2010-11-26]. Dostupné na: http://news.nationalgeographic.com/news/2009/03/090309-smallest-whale-shark-baby.html Obr. 12. „Doma v pelagiálu“. Similand Island Dive Center. Whale shark facts [online]. c2010 [cit.2010-11-24]. Dostupné na: http://www.whale-shark.org/