Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o společné práci − 2
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Desetinná čísla Sčítání
Poznáš, kolik je právě hodin?
Užití Thaletovy kružnice
Rovnice s absolutními hodnotami
Konstrukce lichoběžníku 1
Slovní úlohy o společné práci − 3
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Soustava lineárních rovnic
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Zlomky a desetinná čísla.
Soustava lineárních nerovnic
Pracovní listy HODINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
pedagogických pracovníků.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – rovnice, procenta 1 VY_42_INOVACE_23 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – rovnice, procenta 2 VY_42_INOVACE_24 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
Před, za, pod, nad aktivita
Rozklad mnohočlenů na součin
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy – procvičování 1. 6) Z odlitku byly zhotoveny tři součástky. Na první byla spotřebována polovina odlitku, na druhou dvě třetiny zbytku a.
Společná práce. 1.Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic
Řešení lineárních rovnic
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Řešení slovních úloh rovnicemi
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci − 2
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Převody jednotek délky - 2.část
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Transkript prezentace:

Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic) Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jak při řešení rovnic postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu. 4. Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy a na jejím základě sestav rovnici a vyřeš ji. 5. Proveď zkoušku, kterou ověříš, že získané výsledky vyhovují všem podmínkám úlohy. 6. Napiš odpovědi na otázky zadané úlohy. Obr. 2

Slovní úlohy s procenty v zadání řešené pomocí rovnic Ukázka zadání takové úlohy: Obr. 3 Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli?

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Pokusíme se nejdříve vyřešit úlohu logickým myšlenkovým postupem. I procenta vyjadřují část celku. Krok č. 1: 25 % cesty šli polní cestou. Jeden celek je 100 %. Budeme-li vycházet z toho, že celý výlet (celkem ušlé kilometry) je jeden celek, jakou část tohoto celku pak představuje 25 %? Vyjadřují procenta část celku? Můžeme tuto část vyjádřit i jiným způsobem? To je mnoho otázek najednou, že? Tak si je postupně zodpovíme. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). 25 % je tedy 25/100 celku (dvacet pět setin). 25/100 je po zkrácení ¼ … 25 % tedy vyjadřuje ¼ celku.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Pokusíme se nejdříve vyřešit úlohu logickým myšlenkovým postupem. I procenta vyjadřují část celku. Krok č. 1: 25 % cesty šli polní cestou. Jeden celek je 100 %. 25 % cesty tedy je 25/100 = ¼ cesty (celku) Toto je pro nás nejpodstatnější zjištění. Počet procent vyjadřuje počet setin celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). 25 % je tedy 25/100 celku (dvacet pět setin). 25/100 je po zkrácení ¼ … 25 % tedy vyjadřuje ¼ celku.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Pokusíme se nejdříve vyřešit úlohu logickým myšlenkovým postupem. Krok č. 1: 25 % cesty šli polní cestou. 25 % cesty tedy je 25/100 = ¼ cesty (celku) Tak to byl postup po „logické linii“. Nyní se pokusíme tutéž úlohu vyřešit pomocí rovnice. Krok č. 2: Tři osminy cesty lesem. Krok č. 2: Zbývajících 9 km podél řeky. Z obrázku je zřejmé, že zbývajících 9 km odpovídá 3/8 celé cesty. 3/8 cesty …….. 9 km 1/8 cesty …….. 9 : 3 = 3 km 8/8 cesty (celý výlet) …….. 8 . 3 = 24 km Skauti ušli celkem 24 km.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Myšleno: část celkové délky výletu, kterou skauti ušli během prvního, druhého dne…

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. 25 % cesty Ještě jednou tedy: jak je to s vyjádřením části daného celku pomocí procent a s jeho převodem na vyjádření pomocí zlomku či desetinného čísla?

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřené pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. je 100 %. Jeden celek 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina).

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 2 % jsou tedy 2/100 celku (dvě setiny). je 100 %. Jeden celek 2/100 jsou po zkrácení 1/50 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,02 … 2 % tedy vyjadřují 1/50 neboli 0,02 celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina).

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 2 % jsou tedy 2/100 celku (dvě setiny). je 100 %. Jeden celek 2/100 jsou po zkrácení 1/50 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,02 … 2 % tedy vyjadřují 1/50 neboli 0,02 celku. 3 % jsou tedy 3/100 celku (tři setiny). 3/100 jsou při vyjádření desetinným číslem 0,03 … 3 % tedy vyjadřují 3/100 neboli 0,03 celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina).

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 2 % jsou tedy 2/100 celku (dvě setiny). je 100 %. Jeden celek 2/100 jsou po zkrácení 1/50 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,02 … 2 % tedy vyjadřují 1/50 neboli 0,02 celku. 3 % jsou tedy 3/100 celku (tři setiny). 3/100 jsou při vyjádření desetinným číslem 0,03 … 3 % tedy vyjadřují 3/100 neboli 0,03 celku. 5 % je tedy 5/100 celku (pět setin). 5/100 je po zkrácení 1/20 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,05 … 5 % tedy vyjadřuje 1/20 neboli 0,05 celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina).

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 2 % jsou tedy 2/100 celku (dvě setiny). Jeden celek je 100 %. 2/100 jsou po zkrácení 1/50 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,02 … 2 % tedy vyjadřují 1/50 neboli 0,02 celku. 3 % jsou tedy 3/100 celku (tři setiny). 3/100 jsou při vyjádření desetinným číslem 0,03 … 3 % tedy vyjadřují 3/100 neboli 0,03 celku. 5 % je tedy 5/100 celku (pět setin). 5/100 je po zkrácení 1/20 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,05 … 5 % tedy vyjadřuje 1/20 neboli 0,05 celku. 10 % je tedy 10/100 celku (deset setin). 10/100 je po zkrácení 1/10 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,1 … 10 % tedy vyjadřuje 1/10 neboli 0,1 celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina).

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 2 % jsou tedy 2/100 celku (dvě setiny). je 100 %. Jeden celek 2/100 jsou po zkrácení 1/50 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,02 … 2 % tedy vyjadřují 1/50 neboli 0,02 celku. 3 % jsou tedy 3/100 celku (tři setiny). 3/100 jsou při vyjádření desetinným číslem 0,03 … 3 % tedy vyjadřují 3/100 neboli 0,03 celku. 5 % je tedy 5/100 celku (pět setin). 5/100 je po zkrácení 1/20 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,05 … 5 % tedy vyjadřuje 1/20 neboli 0,05 celku. 10 % je tedy 10/100 celku (deset setin). 10/100 je po zkrácení 1/10 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,1 … 10 % tedy vyjadřuje 1/10 neboli 0,1 celku. 15 % je tedy 15/100 celku (patnáct setin). 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). 15/100 je po zkrácení 3/20 nebo při vyjádření desetinným číslem 0,15 … 15 % tedy vyjadřuje 3/20 neboli 0,15 celku.

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 20 % je tedy 20/100 celku (dvacet setin). Jeden celek je 100 %. 20/100 je po zkrácení 1/5 a při vyjádření desetinným číslem 0,2 … 20 % tedy vyjadřuje 1/5 neboli 0,2 celku. 25 % je tedy 25/100 celku (dvacet pět setin). 25/100 je po zkrácení ¼ a při vyjádření desetinným číslem 0,25 celku … 25 % tedy vyjadřuje ¼ celku. 50 % je tedy 50/100 celku (padesát setin). 50/100 je po zkrácení ½ a při vyjádření desetinným číslem 0,5 celku … 50 % tedy vyjadřuje ½ celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina).

1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Protože do rovnice potřebujeme mít všechny části celku vyjádřeny pomocí desetinného čísla nebo zlomku, zopakujme si tedy ještě jednou, jak je to s převodem procentuálního vyjádření celku. 20 % je tedy 20/100 celku (dvacet setin). je 100 %. Jeden celek 20/100 je po zkrácení 1/5 a při vyjádření desetinným číslem 0,2 … 20 % tedy vyjadřuje 1/5 neboli 0,2 celku. 25 % je tedy 25/100 celku (dvacet pět setin). 25/100 je po zkrácení ¼ a při vyjádření desetinným číslem 0,25 celku … 25 % tedy vyjadřuje ¼ celku. 50 % je tedy 50/100 celku (padesát setin). 50/100 je po zkrácení ½ a při vyjádření desetinným číslem 0,5 celku … 50 % tedy vyjadřuje ½ celku. 75 % je tedy 75/100 celku (sedmdesát pět setin). 75/100 jsou po zkrácení ¾ a při vyjádření desetinným číslem 0,75 celku … 75 % tedy vyjadřuje ¾ celku. 1 % je tedy 1/100 celku (jedna setina). 100 % je tedy 100/100 celku neboli 1 celek. 100/100 je po zkrácení 1 a při vyjádření desetinným číslem také 1, tedy 1 celek … 100 % tedy vyjadřuje 1 celek.

k vyjádření části celku desetinným číslem? Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Co jsme tedy zjistili? 1 % celku … je 0,01 celku 2 % celku … jsou 0,02 celku 3 % celku … jsou 0,03 celku 5 % celku … je 0,05 celku 10 % celku … je 0,1 celku 15 % celku … je 0,15 celku Jak se dá ve všech případech jednoduše dospět od vyjádření části celku v procentech k vyjádření části celku desetinným číslem? 20 % celku … je 0,2 celku 25 % celku … je 0,25 celku 50 % celku … je 0,5 celku 75 % celku … je 0,75 celku 100 % celku … je 1 celek

Počet procent : 100 = část celku vyjádřená desetinným číslem Slovní úlohy řešené pomocí rovnic 1. den … 25 % cesty Co jsme tedy zjistili? 1 % celku … je 0,01 celku 2 % celku … jsou 0,02 celku 3 % celku … jsou 0,03 celku 5 % celku … je 0,05 celku 10 % celku … je 0,1 celku 15 % celku … je 0,15 celku Počet procent : 100 = část celku vyjádřená desetinným číslem 20 % celku … je 0,2 celku 25 % celku … je 0,25 celku 50 % celku … je 0,5 celku 25 % cesty z našeho příkladu tedy je: 75 % celku … je 0,75 celku 25 : 100 = 0,25 cesty 100 % celku … je 1 celek

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. 25 % cesty …….. 0,25 x Protože 1. den ušli 25 % cesty, což je 0,25 cesty, a celou cestu (výlet) jsme si označili jako x. To znamená, že ušli 0,25 z „x“ (tedy z celé cesty – z celého výletu).

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. 25 % cesty …….. 0,25 x …….. ¼ x Bude-li to pro výpočty vhodnější, můžeme to případně vyjádřit i pomocí zlomku.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. 25 % cesty …….. 0,25 x …….. ¼ x 2. den …….. 3/8 cesty …….. 3/8 x Opět tři osminy celé cesty (výletu) − tu máme označenu jako „x“. Proto 3/8 x.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. 25 % cesty …….. 0,25 x …….. ¼ x 2. den …….. 3/8 cesty …….. 3/8 x

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. 25 % cesty …….. 0,25 x …….. ¼ x 2. den …….. 3/8 cesty …….. 3/8 x Třetí den již ušli přesně a jasně daných zbývajících 9 km. 3. den …….. 9 km

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Kolik km ušli během celého výletu − cesty (během všech tří dní) …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celý výlet Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. ¼ . x 2. den …….. 3/8 . x 3. den …….. 9 km Na základě výše uvedené logické rovnosti a vyjádřených údajů sestavíme rovnici. ¼ . x + 3/8 . x + 9 = x

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? ¼ . x + 3/8 . x + 9 = x Vyřešíme sestavenou rovnici. 1/4 . x + 3/8 . x + 9 = x / . 8 2 . x + 3 . x + 72 = 8 . x 5 . x + 72 = 8 . x / – (8 . x) 5 . x + 72 – 8 . x = 0 / – 72 −3 . x = −72 / : (−3) x = −72 : (−3) x = 24 km

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Skauti se vypravili na výlet. 25 % cesty šli polní cestou, tři osminy cesty lesem a zbývajících 9 km podél řeky. Kolik km ušli? x = 24 km Provedeme zkoušku, kterou ověříme, že získaný výsledek vyhovuje podmínkám úlohy. 1. den ušli 25 %, což je jedna čtvrtina … 24 : 4 = 6 km 2. den ušli 3/8 … 24 . 3/8 = 72/8 = 9 km 3. den ušli … 9 km Celkem za všechny tři dny tedy ušli … 6 + 9 + 9 = 24 km Napíšeme odpověď na zadanou otázku. Skauti ušli celkem 24 km.

Příklad: Můstek přes říčku je podepřen kůly Příklad: Můstek přes říčku je podepřen kůly. Každý kůl je zasazen 80 cm v zemi. Ve vodě je 35 % jeho délky a nad vodou dvě pětiny jeho délky. Vypočítej délku kůlu.

Příklad: Můstek přes říčku je podepřen kůly Příklad: Můstek přes říčku je podepřen kůly. Každý kůl je zasazen 80 cm v zemi. Ve vodě je 35 % jeho délky a nad vodou dvě pětiny jeho délky. Vypočítej délku kůlu. Délka celého kůlu … x km V zemi … 80 cm Ve vodě … 35 % délky kůlu … 0,35 x Nad vodou … 2/5 délky kůlu … 2/5 x Zkouška (vypočítáme a sečteme jednotlivé části kůlu): 80 + 112 + 128 = = 320 cm Logická rovnost plynoucí z textu úlohy: V zemi + ve vodě + nad vodou = délka kůlu 80 + 0,35 . x + 2/5 . x = x / . 100 8000 + 35 . x + 40 . x = 100 . x 35 . x + 40 . x – 100 . x = −8000 −25 . x = −8000 x = −8000 : (−25) x = 320 cm V zemi … 80 cm Ve vodě … 0,35 . 320 = 112 cm Nad vodou … 2/5 . 320 = 128 cm Můstek je podepřen kůly o délce 320 centimetrů.

Příklad: V podniku pracuje 144 zaměstnanců. Žen je o 20 % méně než mužů. Kolik pracuje v závodě žen a kolik mužů?

Zkouška (sečteme počet mužů a žen pracujících Příklad: V podniku pracuje 144 zaměstnanců. Žen je o 20 % méně než mužů. Kolik pracuje v závodě žen a kolik mužů? Počet mužů … x Počet žen … o 20 % méně než mužů (tj. o 0,2 x méně) … x – 0,2 x = 0,8 x Počet všech zaměstnanců (tj. mužů i žen) … 144 Logická rovnost plynoucí z textu úlohy: Muži + ženy = všichni zaměstnanci Zkouška (sečteme počet mužů a žen pracujících v podniku): 80 + 64 = 144 x + 0,8 . x = 144 1,8 . x = 144 x = 144 : 1,8 x = 80 mužů žen o 20 % méně, tj. o 1/5 1/5 z 80 je … 1/5 . 80 = 16 Žen … 80 – 16 = 64 V závodě pracuje 64 žen a 80 mužů.

Příklad: Roman četl knihu Příklad: Roman četl knihu. První den přečetl jednu desetinu, druhý den polovinu zbytku, třetí den 20 % nového zbytku a čtvrtý den dočetl 72 zbývajících stran. Kolik stránek kniha měla?

Příklad: Roman četl knihu Příklad: Roman četl knihu. První den přečetl jednu desetinu, druhý den polovinu zbytku, třetí den 20 % nového zbytku a čtvrtý den dočetl 72 zbývajících stran. Kolik stránek kniha měla? Počet stran knihy celkem … x 1. den přečetl … jednu desetinu … 1/10.x 2. den přečetl … polovinu zbytku … ½.9/10.x 3. den přečetl … 20 % (tj. 0,2) nového zbytku (tj. to samé co 2. den) … 0,2.½.9/10.x Zkouška (vypočítáme a sečteme počty stran přečtených v jednotlivých dnech dle podmínek zadání): 20 + 90 + 18 + 72 = = 200 stran 4. den přečetl … 72 zbývajících stran Logická rovnost plynoucí z textu úlohy: 1. den + 2. den + 3. den + 4. den = celkový počet stran 1/10.x + ½.9/10.x + 0,2. ½.9/10.x + 72 = x 1/10.x + 9/20.x + 9/100.x + 72 = x / . 100 10.x + 45.x + 9.x + 7200 = 100.x −36.x = −7200 x = 200 stran 1. den … 200 : 10 = 20 stran 2. den … 180 : 2 = 90 stran 3. den … 0,2 . 90 = 18 stran 4. den … 72 stran Kniha měla 200 stran.

Použité obrázky: [cit. 2010–13–07]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://www.clker.com/clipart-blackboard.html> Obr. 1: <http://www.clker.com/clipart-notepad-1.html> Obr. 2: <http://www.clker.com/clipart-25039.html> Obr. 3: <http://www.clker.com/clipart-2563.html>