Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 09.01.2012 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_17_CJL_L Ročník: IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_L Ročník: IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_CJK42760BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Identifikátor materiálu: EU –
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
postmodernismus, magický realismus
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Administrativní styl PaedDr
FANTASTICKÁ LITERATURA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_08_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Významní světoví spisovatelé 2. POL. 20. STOLETÍ
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Odraz 2. sv. války v české literatuře
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_17_CJL_L Ročník: IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Světová literatura 2. poloviny 20. století Téma: William Styron Metodický list/anotace: Žáci se seznámí s americkým spisovatelem zobrazujícím ve svém románu 2. světovou válku a pracují prakticky s ukázkami.

Světová literatura 2. poloviny 20. století Druhá světová válka v próze Americká literatura

Život  Představitel americké jižanské literatury  Narozen v roce 1925 ve Virginii (jižanské kořeny)  Ve 2. světové válce bojoval v Tichomoří  Po dokončení vysoké školy pracoval jako redaktor v nakladatelství  V roce 1985 se psychicky zhroutil  Zemřel roku 2006 na zápal plic Tvorba  Ulehni v temnotách (1951): prvotina, osud mladé jižanské dívky  Dlouhý pochod: vlastní zkušenosti z námořnictva  Doznání Nata Turnera: éra amerického otrokářství  Sofiina volba (1979) nejslavnější dílo zobrazující 2. světovou válku (zfilmoval roku 1982 Alan J. Pakula, představitelka Sofie Meryl Streepová získala Oscara za nejlepší herecký výkon)

Obr. 1

„To bylo roku 1947 a jedním z příjemných rysů tohoto léta, na něž se tak živě pamatuji, bylo ovzduší, slunečné a mírné, prosycené vůní květin a působící dojmem, jako by ty dny uvízly v zdánlivě věčném jarním počasí. Jestliže už za nic jiného, tak za tohle jsem byl vděčen, protože moje mládí, aspoň takový jsem měl pocit, se octlo na dně. Bylo mi dvaadvacet let a usilovně jsem se snažil stát se aspoň jakýmsi spisovatelem. K dovršení všeho zlého jsem byl bez místa, měl hrozně málo peněz a zvolil jsem dobrovolně vyhnanství ve Flatbushi, kde jsem byl jako jiní mí krajané jen další hubený a osamocený mladý Jižan, který se zatoulal do židovského království. Můžete mi říkat Stingo.“(1)

Kdo je vypravěčem příběhu? S čím autor čtenáře na začátku seznamuje? (sám autor – Stingo, mladý jižanský spisovatel, dostává se do penzionu, chce se stát spisovatelem) Kde se odehrává hlavní dějová linie? Čím je tato linie přerušována? (v Americe, roku 1947, vyprávění Sofie o jejím předchozím životě v Polsku a v koncentračním táboře) Jak autor líčí prostředí amerického města? Působí na vás depresivně? (krásné počasí, slunečné dny – mladý Stingo, chudý, toužící stát se spisovatelem) Jakými slovy autor sám sebe charakterizuje? (bez místa, málo peněz, hubený, osamocený Jižan, mládí bylo na dně)

„Doktor si uvědomil, že výstup vzbuzuje nežádoucí pozornost. „Neřvi!“ poručil jí. „Dělej a řekni, jak ses rozhodla. Vyber jedno, krucihiml, anebo tam pošlu obě. A dělej!“ Vůbec tomu všemu nemohla věřit. Vůbec nevěřila, že tu najednou klečí na tom drsném cementu tiskne k sobě obě děti tak zoufale, že má pocit, jako by jejich kůže měla i přes vrstvy šatů rázem srůst s její. Nemohla tomu věřit, totálně až k hranici pomatení mysli. „Nenuťte mě volit,“ šeptala v úpěnlivé prosbě. „To přece nemůžu.“ „Tak je tam pošlete obě,“ řekl doktor pomocníkovi, „nach links.“ „Mami!“ a už slyšela Evin tichý, ale sílící pláč, protože právě v tom okamžiku dítě od sebe odstrčila a s podivně neohrabaným pohybem se na vycementované rampě zvedla. „Vezměte si tu menší!“ vykřikla. „Vezměte si tu malou.““(2) …

V čem najdete odlišnost první a druhé ukázky? Působí na vás stejně? (poklidná poválečná Amerika, „nicotné starosti“ – v protikladu ke hrůze prožité v koncentračním táboře) Vysvětlete, co to je retrospektiva; použijte obě ukázky. (děj začíná přítomností a pak se vrací do minulosti) Charakterizujte hlavní hrdinku, v čem vidíte tragiku jejího osudu? (vždy je její volba nešťastná, ať se rozhodne jakkoliv, není Židovka, ale Polka, přesto se dostane do tábora, prožívá život plný útrap. Po válce jí není dáno začít nový život) Jak byste charakterizovali další postavy? (Stingo – mladý spisovatel, Nathan – přítel Sofie- fyzicky ji zachrání, ale nakonec je příčinou její zkázy, schizofrenik, bere drogy; Rudolf Hósse – velitel tábora) Jak rozumíte názvu románu, jakou má Sofie „volbu“? Jak na vás zapůsobila ukázka? Najděte, jak autor vyjádřil hrůznost situace. (jedna z nejpůsobivějších částí knihy, Sofiina nejtěžší volba; život jí nabízí další volby, ale všechny skončí nešťastným rozhodnutím) Co román tak působivě odhaluje? V čem je jeho nadčasovost? (hrůznost války) Jak byste zhodnotili jazyk a styl románu? Doložte v ukázce. (spisovný, zkomolená anglická slova, němčina, slova zhrubělá)

Pokuste se zamyslet, jak byste asi jednali vy sami v takové situaci? Jak byste se rozhodli? Dokážete si to představit? Diskutujte o tom.

Obr. 1: Zdroje klipartů: MS Office, Verze : MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN (1)(2) SOCHROVÁ, Marie. Čítanka IV. k literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN X.