Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Dorozumívání včel Šablona:III/2 Sada:ZOO2 Předmět:Přírodopis Třída:VI.
Klíčová slova: instinktivní chování včelí tanečky Anotace: Tento výukový materiál včelu medonosnou, na její život v úle a dorozumívání. Prezentace doplňuje výklad učitele a slouží jako podklad pro žáky pro zápis do sešitu.
Dorozumívání včel - včelí tanečky - vrozené (instinktivní) chování - informace o potravě: o zdroji o vzdálenosti o směru
V roce 1973 Karl von Frisch získal Nobelovu cenu za odhalení záhad komunikace mezi včelami.
potrava blízko: včela se pohybuje s přinesenou potravou po kruhu
potrava daleko: včela se pohybuje s přinesenou potravou po „osmičce“
směr potravy určuje natočení osy „osmičky“
Význam včely medonosné opylováním se zvyšují výnosy některých hospodářských plodin řepka olejka ovocné stromy
Význam včely medonosné včely produkují: med vosk propolis včelí jed mateří kašičku
Řekli o včelách: A. Einstein: Pokud by zmizely na zemi včely, zbývají lidem jen čtyři roky života. J. A. Komenský: Z včelařství naučil jsem se přírodu více znáti a více milovati, než z mnoha knih učených. Wilhelm Bolsche: Na světě jsou dvě největší záhady života, člověk a včely. Starší jsou včely.
Použitá literatura: UČEBNICE ČABRADOVÁ, Věra aj. Přírodopis 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, 128 s. ISBN foto: vlastní zdroj citátů: