25.1 Průmyslová revoluce Průmyslová revoluce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MANUFAKTURA A PRVNÍ STROJE
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_06_ Vla5_7p PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Člověk a společnost - dějepis
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Alternativní zdroje energie
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 15
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
VY_32_INOVACE_17_Čeští vynálezci
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
124.1 Dopravní výchova – dopravní prostředky, jedeme autem
47.1 Pardubický kraj – poznáš jeho dominanty?
Elektronická učebnice - I
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
3.1 Periodizace dějin hudby
Elektronická učebnice - I
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
77.1 Desetinná čísla se třemi desetinnými místy
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozvoj vědy a techniky Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR.
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa města s ulicí Křižíkova: Brno, Liberec, Benešov, Krásná Lípa, Čelákovice, Jičín,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. poloviny 19. století
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
zpracovaný v rámci projektu
Opakujeme dějepis na II. stupni
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_06_Vynálezy mění svět Regina Byrtusová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Manufaktury a první stroje
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Společnost na počátku 19. století
Elektronická učebnice - I
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_24_19._století_století_páry_vynálezy_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

25.1 Průmyslová revoluce Průmyslová revoluce Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 25.1 Průmyslová revoluce Präsident - první továrně vyráběný sériový automobil na území Čech, resp. tehdejšího Rakouska-Uherska parní stroj James Watt Průmyslová revoluce Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

25.2 Co již víme? „století páry“ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 25.2 Co již víme? konec 18. století = vynálezy, které vyvolaly revoluci ve výrobě, obchodu i dopravě „století páry“ „ANGLIE – DÍLNA SVĚTA“ – počátek průmyslové revoluce Vynález a zdokonalení parního stroje přispělo k urychlení převratných změn ve výrobě = PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE. 2. rozvoj podnikání zrušeny cechy i manufaktury soustředění práce na jednom místě, využívání strojů a zvyšování produktivity dělníků => zakládání továren = industrializace > nové průmyslové a obytné čtvrti, kde žilo dělnictvo 3. doprava parní lokomotiva George Stephensona železniční trať mezi městy Darlington a Stockton > levnější cestování a přeprava surovin na větší vzdálenost lodní doprava: parník Roberta Fultona Parní stroj 1784 – J. Watt textilnictví urychlení tkaní a předení např. pomocí tkalcovského stavu 4. dálková komunikace vynález telegrafu: S. F. B. Morse kombinace čárek a teček pro každé písmeno abecedy Morseova abeceda

25.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 25.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? kreslený model lokomotivy Rocket (Raketa) kolesový parník George Stephenson Robert Fulton

25.4 Co si řekneme nového? Průmyslová revoluce v Čechách a na Moravě Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 25.4 Co si řekneme nového? Vynálezy v dopravě Josef Božek: 1808 parní vůz = parovůz Josef Ressel: lodní šroub 1. kolesový parník na Vltavě: Bohemia koňka: trať České Budějovice – Linec a Praha - Lány Průmyslová revoluce v Čechách a na Moravě parovůz Vynálezy v zemědělství 1827 bratranci Veverkové: ruchadlo zlepšení pluhu; půdu nejen rozrývá, ale i obrací secí stroje mlátičky obilí lodní šroub parník Bohemia ruchadlo koňka

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 25.5 Procvičení a příklady Lidské poznání obohatily také nové poznatky z oblasti přírodních i společenských věd. trojské hradby Utvářejí se nové společenské vědy – archeologie a antropologie. Poznávání staré egyptské kultury, objevení pozůstatků Ninive, Tróji, Mykén, Pompejí zvýšilo zájem lidí o historii, přispělo k zakládání muzeí a vědeckých společností. zrod genetiky zákony dědičnosti Pro rozvoj měly velký význam práce Darwinovy, Mendělejevovy a Mendelovy. O původu druhů periodická soustava chemických prvků

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 25.6 Něco navíc pro šikovné Připrav si referát o Františku Gerstnerovi nebo Janu Pernerovi. O práci dětí v továrnách „Nejhorší stránkou továren je zničení rodinného života, znemožnění výuky mládeže, pijácké návyky. Stále více dětí se strká do továren, kde musí trávit v době, kdy ještě rostou, deset hodin denně mezi hlučícími stroji. Vzduch v místnostech je často k udušení. Zatímco tělo je zde vyčerpáváno a oslabováno, duch nedostává žádné vzdělání. O rodičovské výchově nemůže být řeči. Několik málo pohybů se dítě naučí strojově vykonávat: jeho celoroční činností je navazovat přetržené vlákno nebo nasazovat hlavičku na přadeno …“ německý právník H. von Schulze-Gävernitz o práci dětí, r. 1853 Námět pro diskusi Myslíš si, že i dnes mohou být děti zneužívány jako levná pracovní síla?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 25.7 CLIL František Křižík (8th July 1847, Plánice – 22nd January 1941, Stádlec) was a Czech inventor, electrical engineer, and entrepreneur. Křižík was born into a poor family in Plánice, located at the time within the Austro-Hungarian Empire. In spite of this, Křižík managed in 1866 to study engineering at the Technical University of Prague ČVUT. In 1878 Křižík invented a device to protect against collision between trains. His first experiments in Plzeň resulted in invention of the automatic electric arc lamp, the so-called "Plzen Lamp" (1881), for which he successfully defended his patent against Werner Siemens claim to have created it first. The restored and fully functional patented arc lamp with automated electrode adjustment can be viewed at the Museum of Pilsen. In 1884 Křižík set up his own company building tramway lines, street cars, power stations, and electric equipment. A Prague subway station was named after František Křižík – Křižíkova. František Křižík built the first electric railway in the Austro-Hungarian empire in 1903. The track gauge was 1435 mm. The maximum speed was 50 km/h. Railroad Stations: Tábor – Horky u Tábora – Slapy – Libějice – Malšice – Čenkov u Malšic – Třebelice – Všechlapy – Bechyňská Smoleč – Sudoměřice u Bechyně – Bežerovice – Bechyně zastávka – Bechyně. The main belt asteroid 5719 Křižík was named in his honor.

25.8 Test znalostí Parní stroj zdokonalil? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 25.8 Test znalostí Správné odpovědi: Parní stroj zdokonalil? a/ František Křižík b/ James Watt c/ Jan Perner d/ Robert Fulton První sériově vyráběný automobil se nazýval? a/ Präsident b/ Bohemia c/ Král d/ Rakušan „Kolébkou“ průmyslové revoluce se stal/a? a/ Francie b/ Rakousko-Uhersko c/ Velká Británie d/ Rusko S. F. B. Morse je považován za vynálezce? a/ parovozu b/ kolesového parníku c/ tkalcovského stavu d/ telegrafu b c a d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 25.9 Použité zdroje, citace Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I., Dějiny novověku, Liberec, Dialog 2003, s. 58 – 61. Kol. autorů, Dějepis 8. Modernizace společnosti. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2010, s. 54 - 57. http://cs.wikipedia.org/wiki/NW_Pr%C3%A4sident (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Watt (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_stroj (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9taj%C3%ADc%C3%AD_%C4%8Dlunek (slide 2) http://lide.uhk.cz/fim/student/machali1/Project_soubory/zavod_skoda.jpg (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/George_Stephenson (slide 3) http://katkafri.blogspot.cz/2011/05/neco-jako-jaro.html (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ruchadlo_bratranc%C5%AF_Veverkov%C3%BDch.jpg (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Bo%C5%BEek (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Kon%C4%9Bsp%C5%99e%C5%BEn%C3%A1_%C5%BEeleznice (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Lodn%C3%AD_%C5%A1roub (slide 4) http://cartesmaximum.blogspot.cz/2012/02/emisni-plan-postovnich-znamek-na-rok.html (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin (slide 5) http://www.ucebnicemapy.cz/files/2/23305.jpg (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Napoleonovo_egyptsk%C3%A9_ta%C5%BEen%C3%AD (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3ja (slide 5) http://www.truhla.cz/predmety/dejepis/prezentace/sexta/Prumyslova_revoluce.pdf (slide 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_K%C5%99i%C5%BE%C3%ADk (slide 7)

25.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 25.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník 8. ročník Klíčová slova Průmyslová revoluce, parní stroj, James Watt, tovární výroba. Anotace Prezentace popisuje období průmyslové revoluce a její vliv na proměnu celé společnosti.