Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Užití poměru (graficky)
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Rovnice s absolutními hodnotami
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce - příklady
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rostoucí, klesající, konstantní
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Lineární funkce a její vlastnosti
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Funkce Pojem funkce. Funkce vyjadřuje závislost dvou veličin veličiny z oblasti fyziky, biologie, statistiky, různé obory techniky, … závislost lze vyjádřit.
Zlomky a desetinná čísla.
Úpravy algebraických výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce Základní pojmy. Funkce - Základní pojmy Základní pojmy Funkce  Funkce je pravidlo, které každému reálnému číslu z určité podmnožiny množiny 
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
Funkce a jejich vlastnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Graf nepřímé úměrnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou kružnic
FUNKCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Bílek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Lineární funkce VY_32_INOVACE_056_Lineární funkce
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
Funkce. Funkce - definice Funkce je zobrazení, které každému číslu z podmnožiny množiny reálných čísel R přiřazuje právě jedno reálné číslo. Funkci značíme.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Anotace: Materiál je určený pro 2. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Definiční obor a obor hodnot
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Rostoucí, klesající, konstantní
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Rostoucí, klesající, konstantní
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Lineární funkce a její vlastnosti
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Grafy kvadratických funkcí
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce Vlastnosti funkcí

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – definice Jsme v matematice, a tak i pojem funkce budeme posuzovat z pohledu matematického, byť pojem funkce či „být funkční“ nebo naopak „být nefunkční“ nás provází každodenně běžným životem. Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny všech reálných čísel R, přiřazuje právě jedno reálné číslo. Že tomu vůbec nerozumíš? Neboj, ještě trochu teorie a pak příkladů, na kterých vše pochopíš a zjistíš, že byť to složitě zní, nic složitého to není. Co to znamená „právě jedno číslo“?

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – definice Asi byste dokázali říct, co znamená „nejméně jedno“. Mám pravdu? Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny všech reálných čísel R, přiřazuje právě jedno reálné číslo. Co to znamená „právě jedno číslo“? Jsme v matematice, a tak i pojem funkce budeme posuzovat z pohledu matematického, byť pojem funkce či „být funkční“ nebo naopak „být nefunkční“ nás provází každodenně běžným životem. Ano. Jde o jedno, dvě a více. Asi byste dokázali také říct, co znamená „nejvýše jedno“. Mám pravdu? Ano. Jde o jedno nebo žádné.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – definice Ale co znamená právě a jen jedno? Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny všech reálných čísel R, přiřazuje právě jedno reálné číslo. Co to znamená „právě jedno číslo“? Jsme v matematice, a tak i pojem funkce budeme posuzovat z pohledu matematického, byť pojem funkce či „být funkční“ nebo naopak „být nefunkční“ nás provází každodenně běžným životem. Přesně to, co slyšíte. Jen jedno a právě jedno. To znamená, že čísel nemůže být více než jedno, zároveň se ovšem nemůže stát, že by nebylo žádné. Znamená to tedy, že musí být vždy a právě jen jedno jediné.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny všech reálných čísel R, přiřazuje právě jedno reálné číslo. Funkci značíme obvykle písmenkem f, ale nic nebrání tomu, abychom použili i jiná písmenka, např. g, h… Obvykle ji zapisujeme ve tvaru: nebo ve tvaru: y = f(x), např.: y = x 2 f : y = x 2 kde proměnná x je argument funkce.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny všech reálných čísel R, přiřazuje právě jedno reálné číslo. f : y = x 2 kde proměnná x je argument funkce neboli nezávisle proměnná. Nezávislost je dána tím, že její hodnotu můžeme libovolně měnit, ovšem jen v rámci definované množiny, definičního oboru.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – definiční obor U každé funkce také musíme určit definiční obor. Je to množina všech přípustných hodnot argumentu x, tedy všechny hodnoty, kterých může proměnná x pro danou funkci nabývat. Značí se: D(f) Definiční obor může být dle typu funkce zadán jako množina všech reálných čísel: D(f) = R nebo jinak zapsáno x  R, nebo jako část této množiny, tedy její podmnožina: např. D(f) = R + nebo x > 0 nebo x  (0;  )

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – obor hodnot Ke všem přípustným hodnotám argumentu x přísluší právě jedna funkční hodnota. Ty všechny dohromady tvoří obor hodnot (obor funkčních hodnot). Obor hodnot je množina všech reálných čísel, které dostaneme jako výstupní hodnotu funkce f, jestliže za x dosadíme všechny přípustné hodnoty z D(f). Značí se: H(f) Hodnota závisle proměnné je pro danou funkci jednoznačně určena hodnotou argumentu x - proto „závisle“ proměnná. Funkční hodnota neboli závisle proměnná je číslo, které funkce přiřadí konkrétnímu argumentu x. Jinak řečeno: výstupní hodnota funkce. Obvykle ji značíme y nebo f(x).

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – zadání, zápis funkce 1) Předpisem (vzorcem, rovnicí): Možné tvary: y = f(x) (např. y = 2x + 1) f : y = 2x + 1 x  2x + 1 Nebo ještě jednou pro jinou funkci: y = f(x) (např. y = x 2 ) f : y = x 2 x  x 2

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – zadání, zápis funkce 2) Tabulkou: Pro příklad naší první funkce: x-2012 y-3135 y = f(x) (např. y = 2x + 1) f : y = 2x + 1 x  2x + 1

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – zadání, zápis funkce 2) Tabulkou: A i tabulka ještě jednou pro naši druhou funkci: x-2012 y41014 y = f(x) (např. y = x 2 ) f : y = x 2 x  x 2

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – zadání, zápis funkce 3) Grafem: Opět nejdříve pro příklad naší první funkce: x-2012 y-3135 y = f(x) (např. y = 2x + 1) f : y = 2x + 1 x  2x + 1

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – zadání, zápis funkce 3) Grafem: Graf ještě jednou pro naši druhou funkci: x-2012 y41014 y = f(x) (např. y = x 2 ) f : y = x 2 x  x 2

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 1) Je dán graf. Určete, zda se jedná o graf funkce.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 1) Je dán graf. Určete, zda se jedná o graf funkce. Jedná se o graf funkce, jelikož je splněna podmínka, že každé hodnotě čísla x je přiřazena právě jedna hodnota y.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 2) Je dán graf. Určete, zda se jedná o graf funkce.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 2) Je dán graf. Určete, zda se jedná o graf funkce. Nejedná se o graf funkce, jelikož není splněna podmínka, že každé hodnotě čísla x je přiřazena právě jedna hodnota y.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 3) Je dána tabulka. Určete, zda tabulka určuje funkci, či nikoli. x y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 3) Je dána tabulka. Určete, zda tabulka určuje funkci, či nikoli. x y Jedná se o tabulku funkce, jelikož je ke každému číslu x přiřazeno právě jedno číslo y (jedna funkční hodnota).

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 4) Je dána tabulka. Určete, zda tabulka určuje funkci, či nikoli. x y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 4) Je dána tabulka. Určete, zda tabulka určuje funkci, či nikoli. x y Nejedná se o tabulku funkce, jelikož se v ní vyskytuje číslo x, ke kterému jsou přiřazeny dvě různé hodnoty y.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 5) Je dán předpis. Rozhodněte, zda se jedná o předpis funkce, či nikoli. f(x) : y =  x; x  0;  )

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 5) Je dán předpis. Rozhodněte, zda se jedná o předpis funkce, či nikoli. f(x) : y =  x; x  0;  ) Jedná se o předpis funkce, jelikož každému číslu x  0;  ) je přiřazena právě jedna hodnota y (jedna funkční hodnota).

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 6) Je dán předpis. Rozhodněte, zda se jedná o předpis funkce, či nikoli. f(x) : y = ±  x; x  0;  )

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Funkce – příklady k procvičení 6) Je dán předpis. Rozhodněte, zda se jedná o předpis funkce, či nikoli. f(x) : y = ±  x; x  0;  ) Nejedná se o předpis funkce, jelikož každému číslu x  0;  ), s výjimkou nuly, jsou přiřazeny dvě hodnoty y!