2.1 Hudební vyjadřovací prostředky Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.1 Hudební vyjadřovací prostředky Autor: Eva Šofrová
2.2 Co už víš? nota celá nota čtvrťová nota půlová nota osminová Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 2.2 Co už víš? nota celá nota čtvrťová nota půlová nota osminová pomlka celá pomlka čtvrťová pomlka půlová pomlka osminová
2.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? MELODIE - střídání tónů různé výšky, které jdou za sebou - zaznívá samostatně či je součástí větší skladby - rytmicky uspořádaná melodie tvoří píseň BARVA ,,hlas nástroje´´ liší se podle druhu hud. nástroje a způsobem hry na něj RYTMUS střídání různě dlouhých not, pomlk a úderů je součástí každé melodie rychlost rytmu určuje TEMPO přístroj měřící tempo je METRONOM pp HARMONIE - soulad, souzvuk, souznění noty a tóny se na sebe skládají – vytváří AKORD sled různě po sobě jdoucích akordů DYNAMIKA síla/hlasitost hraných tónů či úderů značíme ji dynamickými značkami
p pp f ff mf < crescendo forte pianisimo crescendo mezzoforte < Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.4 Co si řekneme nového? DYNAMICKÁ ZNAMÉNKA p pp slouží k označení dynamiky v notovém zápisu vychází z italského názvosloví f crescendo forte pp pianissimo /pijanysimo/ velmi slabě P piano /pijáno/ slabě mf mezzoforte /mecoforte/ středně silně f forte /forte/ silně ff fortissimo /fortisimo/ velmi silně < crescendo /krešendo/ zesilovat > decrescendo /dekrešendo/ zeslabovat pianisimo ff crescendo mf < mezzoforte
2.5 Procvičení a příklady DOPLŇ SPRÁVNOU ODPOVĚĎ. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.5 Procvičení a příklady DOPLŇ SPRÁVNOU ODPOVĚĎ. OZNAČ MELODII A HARMONII. MELODIE HARMONIE FORTE Která z ukázek je hraná ve forte (silně) a která je hraná v pianu (slabě)? PIANO
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.6 Něco navíc pro šikovné Jaký nástroj zazní? Jeden nebo skupinka se postaví zády k tabuli a hádá, který nástroj zní.
RHYTHM – RYTMUS TIMBRE – BARVA HLASU Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Music 2.7 CLIL And now some new words MELODY - MELODIE HARMONY - HARMONIE RHYTHM – RYTMUS TIMBRE – BARVA HLASU
2.8 Test znalostí Co nepatří mezi hudební výrazové prostředky ? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 2.8 Test znalostí Co nepatří mezi hudební výrazové prostředky ? a/ rytmus b/ barva c/ hlasitost d/ notopis 3. Co vytváří melodii? a/ střídání tónů různé výšky po sobě jdoucí b/ písnička c/ střídání různě dlouhých not, pomlk a úderů d/ druh hudebního nástroje 2. Co v dynamice znamená decrescendo? a/ velmi silně b/ docela potichu c) zeslabovat d/ zesilovat 4. Tempo rytmu měří přístroj? a/ tempomat b/ metronom c/ tachometr d/ teploměr Správné odpovědi: d c a b Test na známku
2.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart http://www.youtube.com/watch?v=mGQLXRTl3Z0 (slide č. 5) http://www.youtube.com/watch?v=GD3VsesSBsw (slide č. 5) http://www.youtube.com/watch?v=3eBnlAfvbqE (slide č. 6) http://www.youtube.com/watch?v=CTVraVgzC9U (slide č. 6) http://www.youtube.com/watch?v=c31Kr5t4SbA (slide č. 6) http://www.youtube.com/watch?v=w6KYjytwr1w (slide č. 6) http://www.youtube.com/watch?v=81vLopFB3wI (slide č. 6) http://www.youtube.com/watch?v=HyrkFfn7v-A (slide č. 6)
2.10 Anotace Autor Eva Šofrová Období 01– 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 2.10 Anotace Autor Eva Šofrová Období 01– 06/2013 Ročník 4. - 7. ročník Klíčová slova Výrazové prostředky, melodie, rytmus, dynamika, harmonie, barva, dynamická znaménka Anotace Prezentace popisující základní složky hudby a jejich význam.