Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody 420 397 11 P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ (nejen) ČLOVĚKA
Advertisements

Nebuněčné organismy Viry a viroidy.
BOTANIKA VIRY.
Viry říše: nebuněční.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Viry.
Genetika virů a prokaryotní buňky
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
REPRODUKCE VIRŮ.
VIRY.
Viry.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
RISKUJ Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ Předmět Biologie Ročník a obor 1.ročník.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
METABOLISMUS BÍLKOVIN II Anabolismus
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
Mgr. Petr Klein Gymnázium Josefa Kainara, Hlučín
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
nebuněční parazité buněk
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1.Ročník technické lyceum
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_11 Tematická.
Molekulární základy dědičnosti
Molekulární genetika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_239.
Viry II – Interakce s buňkou
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Obecná virologie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Nukleové kyseliny Přírodní látky
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Viry Základy biologie 2013.
Přednáška 89 Mgr. M. Jelínek
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-06
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Nukleové kyseliny nukleosidy nukleotid nukleová báze fosfát
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Molekulární základy genetiky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_15 Tematick á oblast: Biologie T é ma: Viry 2 Anotace: Prezentace slouží k výkladu nové látky o mikroorganismech. Cílová skupina Žáci školy Autor: Mgr. Josef Kub Datum vytvořen í :

Podle druhu nukleové kyseliny a životní strategie rozlišujeme: 1)DNA viry 2)RNA viry a)(+) RNA viry b)(–) RNA viry c)Diplo - RNA - viry d)Retroviry

1) DNA viry obsahují DNA (jedinou cyklickou nebo lineární molekulu) některé viriony jen jedno vlákno ve šroubovici (druhé vytvářeno až v hostitelské buňce) někdy do DNA buňky jako proviry např.: virus neštovic,v. bradavic, v. oparu, v. infekční mononukleózy, v. hepatitidy B, v. myxomatózy, některé onkogenní v.

2) RNA viry obsahují RNA –buď jedinou molekulu (kóduje více proteinů) –nebo více molekul (každá kóduje jediný protein) buď všechny RNA v jediném kapsidu nebo každá ve svém (vícesložkové viry)→ → každý kapsid do buňky samostatně → → pravděpodobnost infekce všemi zvýšena tím, že je přenáší např. hmyz některé viriony dvě vlákna ve šroubovici

nukleová kyselina RNA virů slouží pro translaci i pro replikaci (transkripce není potřeba!) replikace probíhá na základě komplementarity bází jako u DNA: –rodičovský řetězec GCA AUC GAU AGU … (= alanin, izoleucin, aspartam, serin, …) → → dceřinný řetězec CGU UAG CUA UCA … (arginin, KONEC, leucin, serin) → → rodičovský řetězec GCA AUC GAU AGU …

čitelný jako mRNA je však jen jeden z řetězců – tzv. pozitivní (+)RNA negativní (–)RNA řetězec je pro translaci nečitelný! podle toho, který z řetězců je začleňován do nových virionů rozlišujeme: a) pozitivní (+)RNA viry b) negativní (–)RNA viry

a) (+)RNA viry jejich RNA je čitelná jako mRNA (je infekční i sama) po proniknutí do buňky podle ní ihned vznikají bílkoviny - mezi nimi RNA- polymeráza → ta zajistí vznik negativního (–)RNA řetězce, který je předlohou pro vznik nových pozitivních (+)RNA řetězců → baleny do kapsidů např. v. dětské obrny, v. klíšťové encefalitidy a v. zarděnek

b) (–)RNA viry jejich RNA není čitelná jako mRNA (není infekční sama) do buňky si musí přinést vlastní RNA- polymerázu → s její pomocí vznikne pozitivní (+)RNA řetězec → translace bílkovin → pak replikace negativního (–)RNA řetězce → balen do kapsidů např. v. chřipky, v. vztekliny, v.spalniček, v. příušnic, v. ebola

c) Diplo-RNA-viry jejich RNA dvoušrobovicovitá! ( má (+) i (–)RNA řetězec) (+)RNA řetězec ribozómům nepřístupný → podle (–)RNA řetězce se tvoří nové (+)RNA řetězce → translace bílkovin → jednotlivé pozitivní řetězce vytvoří s bílkovinami komplex → dosyntetizuje se negativní řetězec a vznikne nový virion např. reoviry (neprojeví se nebo jen jako lehké nachlazení), rotaviry (průjem, zvracení, horečka)

Použité zdroje: ROMANOVSKÝ, Alexej a kol. Obecná biologie. Praha: SPN, 1988, ISBN / /13. JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN AUTOR NEUVEDEN. HIV [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: