Teorie barevného vidění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimediální systémy Přednáška VII
Advertisements

Počítačová grafika.
Úprava fotografie na počítači
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Optické klamy a teorie barevného vidění
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. – 9.
Základy počítačové grafiky
Barva těles.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
ŽLUTÁ SKVRNA.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Barevné prostory a správa barev
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Podle principu tisku se dělí na:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vnímáme barvy všichni stejně?
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika, základy počítačového zobrazení
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Oční Implantáty. 2 3 uvnitř na zadní straně sklivce žlutá skvrna – největší koncentrace světločivných buňek, má červenou barvu, na ose oka několik vrstev,
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Tiskárny a barevné prostory Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
RNDr. Jana Štanclová, Ph.D. ZS 2/0 Z Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK B_PPG PRINCIPY.
Jak nás oko klame a proč vidíme barevně RNDr. Jitka Prokšová,Ph.D. KOF FPE ZČU Plzeň přednáška pro FPV 2010/11.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Charakteristika videomateriálů
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Oko a vidění Mirek Kubera.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BARVA.
Zrak a optické klamy.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Rastrové formáty.
Transkript prezentace:

Teorie barevného vidění Jitka Prokšová KOF FPE ZČU Plzeň

Obsah Elektromagnetické spektrum Fyziologické podstata vnímání barev Diagram chromatičnosti Součtové skládání barev Rozdílové skládání barev

Elektromagnetické spektrum

Fyziologická podstata vnímání barev Tyčinky Čípky Trichromatické oko (velikost odezvy čípků B, G, R) sítnice (11 vrstev) žlutá skvrna (čípků 50x více než tyčinek)

Fyziologická podstata vnímání barev

barevné vjemy: číselné hodnoty barevných souřadnic x, y, z

X, Y, Z 1931 (CIE): zavedení nezávislého barevného prostoru X, Y, Z

Diagram chromatičnosti

Tabulka:

Další barevné prostory CMY(K): cyan (azurová), magenta (purpurová), yellow (žlutá) - subtraktivní HSB: hue (odstín), saturation (nasycení), brightness (jas) Lab: a (červená - zelená), b (žlutá - modrá) Luv: u, v (barevné hodnoty)

Skládání barev v CMY(K)

Skládání barev v CMY(K)

Součtové skládání barev součtové skládání základních barev barevné odstíny: změna intenzity složek součtové skládání doplňkových barev

Užití SSB barevná obrazovka velkoplošné reklamy umění: pointilismus (Georges Seurat /1859-1891/)

Umění

Rozdílové skládání barev rozdílové skládání základních barev vliv osvětlení předmětu na pozorovanou barvu pozorování barevných předmětů přes barevné prostředí

Experimenty vytváření barevných odstínů změnou intenzity složek vytváření barevných stínů filtry vznik hnědé barvy

Odkazy: Fuka, Havelka: Optika, SPN Praha 1961 http://barvy.xf.cz/teorie/rgb http://www.artchiv.cz/show.php3?action=study_movement_detail&id=134 http://www.paladix.cz/gallery.php?ido=10045