Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody 420 397 11 P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

Prokaryotická a eukaryotická
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
Biologie E
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základy přírodních věd
Tamara Komárová, Kristýna Hajíčková
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Eukaryotická buňka.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
EUKARYOTA.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Základní struktura živých organismů
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
BUŇKA.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Semiautonomní organely a cytoskelet
Stavba lidského těla.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živočišná Buňka.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
4. Buňky.
Buňka Test.
Prokaryotická buňka.
Botanika Rostlinná Buňka.
Eukaryotní buňka Marcela Petrová 3.B
Transkript prezentace:

Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_19 Tematick á oblast: Biologie T é ma: Eukaryotická buňka 1 Anotace:Prezentace slouží k výkladu nové látky o stavbě buňky. Cílová skupinaŽáci školy Autor:Mgr. Josef Kub Datum vytvořen í :

2) Eukaryotická buňka

např. u rostlin, hub a živočichů (vzájemně se liší některými strukturami) např. u rostlin, hub a živočichů (vzájemně se liší některými strukturami) typická velikost 10 až 100 μm typická velikost 10 až 100 μm řada struktur podobných jako u prokaryotické buňky (cytoplazmatická membrána, ribozómy, cytoplazma, …) řada struktur podobných jako u prokaryotické buňky (cytoplazmatická membrána, ribozómy, cytoplazma, …) má navíc další: má navíc další:

Jádro (nukleus) nejsložitější organela nejsložitější organela většinou jedno (v játrech 2, erytrocyty savců žádné, svalové buňky více…) většinou jedno (v játrech 2, erytrocyty savců žádné, svalové buňky více…) na povrchu dvojitá jaderná membrána (mezi oběma vrstvami je perinukleární prostor) na povrchu dvojitá jaderná membrána (mezi oběma vrstvami je perinukleární prostor)

vnější jaderná membrána: vnější jaderná membrána: –nese ribozómy –napojena na biomembránu endoplazmatického retikula (při dělení jádra do něho jaderná membrána přechází, a pak z něho zase vzniká) v jaderné membráně jsou póry → v jaderné membráně jsou póry → → průchod látek skrz ně aktivně řízen

uvnitř jádra karyoplazma obsahující: uvnitř jádra karyoplazma obsahující: –chromatin (při dělení jádra vytváří chromozómy) –Cajalovo tělísko (recykluje části RNA vystřižené z při vzniku mRNA) –Cajalovo tělísko (recykluje části RNA vystřižené z hnRNA při vzniku mRNA) –Jadérko

Jadérko (nukleolus) –jedno, dvě až stovky –chybí u časných zárodků –při dělení jádra mizí, pak se zase objeví –není ohraničeno membránou –je tvořeno ribonukleoproteiny –vznikají v něm podjednotky ribozómů

Endoplazmatické retikulum systém kanálků, váčků, plochých cisteren (části se mohou oddělovat) systém kanálků, váčků, plochých cisteren (části se mohou oddělovat) někdy chybí (např. v erytrocytech savců) někdy chybí (např. v erytrocytech savců) silně vyvinuto ve žlázových buňkách a v nervových buňkách (zde označujeme jako tigroid) silně vyvinuto ve žlázových buňkách a v nervových buňkách (zde označujeme jako tigroid) na povrchu biomembrána na povrchu biomembrána napojeno na cytoplazmatickou membránu i na jadernou membránu napojeno na cytoplazmatickou membránu i na jadernou membránu

rozlišujeme drsné (s ribozómy na vnější straně membrány) a hladké (bez ribozómů) → jedno může přecházet v druhé (v jaterních buňkách) rozlišujeme drsné (s ribozómy na vnější straně membrány) a hladké (bez ribozómů) → jedno může přecházet v druhé (v jaterních buňkách) Funkce: Funkce: –syntetizuje složky biomembrán → tvoří biomembrány –probíhá na něm syntéza sacharidů bílkovin, lipidů –transportuje a ukládá látky vytvářené buňkou

Golgiho komplex systém plochých cisteren a kanálků (odškrcují se od nich váčky) systém plochých cisteren a kanálků (odškrcují se od nich váčky) někdy je rozptýlen v podobě zrn, tyčinek → diktyozómy (např. v nervových buňkách a v buňkách rostlin) někdy je rozptýlen v podobě zrn, tyčinek → diktyozómy (např. v nervových buňkách a v buňkách rostlin)

Funkce GK: upravuje produkty tvořené endoplazmatickým retikulem → ve váčcích ke GK upravuje produkty tvořené endoplazmatickým retikulem → ve váčcích ke GK –odštěpuje části molekul –navazuje nebílkovinné části na bílkoviny –mění struktury vyšších řádů u bílkovin upravené látky transportuje na jiné místo buňky, nebo vně buňky (prostřednictvím odškrcených váčků) upravené látky transportuje na jiné místo buňky, nebo vně buňky (prostřednictvím odškrcených váčků)

Použité zdroje: ROMANOVSKÝ, Alexej a kol. Obecná biologie. Praha: SPN, 1988, ISBN / /13. JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN ODSTRČIL, Jaroslav. Biologie. Brno: Institut pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1998, ISBN