Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_4_MÍROVÁ KONFERENCE V PAŘÍŽI
Advertisements

Kandidátské země do EU Chorvatsko Turecko Makedonie Island.
Etnická příslušnost Příslušnost k určité etnické skupině,národu.
Ukončení 1. světové války
Milan Šmíd - Tisková konference UPC UPC European Television Survey české detaily Co ještě ukázal panevropský televizní průzkum UPC?
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
SLOVINSKO.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Česká republika Demokratický stát.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Studijní obor: Sociální činnost
VY_52_INOVACE_03/2/27_ZEMĚPIS
Evropský den jazyků pohlednic pro Evropu.
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
OBYVATELSTVO EVROPY 700 milionů obyvatel.
EVROPSKá UNIE.
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Evropa – úvod do učiva.
Základní otázky demokracie
STÁTNÍ HRANICE Území státu je suchozemský prostor, vnitřní a pobřežní vody i pod nimi a vzdušný prostor nad nimi – odděleno státní hranicí.
Národnosti Jazyky.
Zpracovala Karolíne AL-Eraidiová a Barbora Vodňanská
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Společenské a hospodářské prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
Stranický euroskepticismus v zemích EU
Charakteristické rysy československé demokracie
REGIONY EVROPY STŘEDNÍ EVROPA.
Vznik Československa II.
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŘETĚZY VAMBERK.
Nejmocnější státy Evropy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Ročníková práce Dostálová Kateřina 3.a.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Naše vlast - ČESKÁ REPUBLIKA
Jakub Alexa Zita Dostálová
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
EVROPA – ÚVOD A RAGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
MIGRACE.
EURO. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
VY __ III/2__INOVACE _ 239. Toto je mapa světa. Je zde vyznačen světadíl Evropa, kde leží i naše ČR. Evropa je rozdělena do několika částí, naše ČR.
ETNICKÉ SKUPINY.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-11 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
VY_52_INOVACE_20_02_státy střední Evropy
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Evropa – socioekonomická sféra
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola Čelákovice
Zdravotnictví: hospodářský kontext
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Transkript prezentace:

Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě

mezinárodní šetření ISSP 1995 Národní identita Vlachová a Řeháková se věnovaly 4 prvkům národní identity: 1. Obraz národa 2. Teritoriální identita 3. Národní hrdost 4. Patriotismus a nacionalismus pro analýzu vybráno 11 zemí: „staří“ členové EU = homogenní Itálie, Německo, Rakousko a nehomogenní Španělsko a Británie, „noví“ členové EU = homogenní ČR, Maďarsko, Polsko a nehomogenní Slovensko a Slovinsko, dále ještě nečlen EU = homogenní Norsko analýza provedena v SPSS pomocí procedury Proxscal, cílem bylo reprezentovat jednotlivé země bodem ve vícerozměrném prostoru, kde 2 body blízko sebe znamenají podobnost zemí Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a nrodní hrdost v Evropě, L. Krestová

Národní identita v kontextu teritoriálních identit národní identita měřena jako teritoriální identita (vztah k čtvrti, městu, regionu, státu a kontinentu) → dle toho rozlišeni lokalisti, regionalisti, patrioti a Evropané mezi teritoriálními identitami převažovala identita se státem: nejčastěji ji vyjadřovali Maďaři, Norové, Poláci a Slovinci, nejméně Britové identita s Evropou je nejvyšší v Maďarsku a na Slovensku, nejnižší v Británii nejsilnější lokální a regionální identita je ve Španělsku hypotéza, že národnostní menšiny se vyznačují odlišnou teritoriální identitou než většinové populace nebyla potvrzena,3 ani vyvrácena Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová

FA vyextrahovala v západním a východním Německu, Maďarsku, Itálii, pro zjištění, jak se jednotlivé teritoriální identity liší, byla použita faktorová analýza FA vyextrahovala v západním a východním Německu, Maďarsku, Itálii, ČR a Norsku 2 faktory: 1. faktor = čtvrt a město 2. faktor = stát a kontinent → znamená to, že zde proti sobě stojí lokalisté a regionalisté proti patriotům a kosmopolitům FA vyextrahovala v Británii, Rakousku, Slovensku a Slovinsku1 faktor = v těchto zemích jsou komplementární teritoriální identity z grafu vzdáleností bylo zjištěno: 1) vztah k Evropě a státu je nejsilnější v Maďarsku, nejslabší v Británii 2) vztah k čtvrti, městu a okresu je silný ve Španělsku, slabý v Norsku 3) ČR je velmi podobná Slovensku = silná národní a evropská identita, střední lokální a regionální identita 4) Británii nejodlišnější, velmi slabá identifikace s Evropou Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová

2. Obraz národa: ethnos a demos analýzou četností zjištěno, že za příslušníka národa je nejčastěji považován ten, kdo respektuje zákony, má občanství dané země, umí jazyk a cítí se příslušníkem FA vyextrahovala ve východním a západním Německu, Španělsku, Itálii a Británii 1 faktor, v ostatních zemích 2 faktory, přesto je představa národa ve všech zemích složena z prvků definujících kulturní i státní národ každá země ale přikládá jednotlivým prvkům jinou váhu: 1) obraz polského, italského, maďarského, španělského a rakouského národa tvoří kulturní prvky více než obraz německého či norského národa Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová

2) obraz italského, rakouského, britského, německého, španělského, polského národa více utvářejí státoprávní prvky, narozdíl od národa maďarského 3. Národní hrdost byla měřena v oblasti fungování demokracie, politického vlivu ve světě, ekonomických výsledků, sociálního zabezpečení, úspěchů ve vědě, sportu a umění, historie země a rovnoprávného zacházení se všemi skupinami ve společnosti analýza procent ukázala, že zdrojem národní hrdosti jsou častěji kulturní výkony než výkony státu z grafu vzdáleností je patrné, že: 1) ČR a východní Německo jsou více hrdí na fungování demokracie, politický vliv a ekonomické výsledky než ostatní bývalé socialistické země Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová

4. Patriotismus a nacionalismus 2) západní Německo, Norsko a Rakousko jsou nejvíce hrdí na systém sociálního zabezpečení 3) na ozbrojené síly je nejvíce hrdá Británie, nejméně ČR, východní Německo, Maďarsko a západní Německo 4. Patriotismus a nacionalismus měřeny pomocí baterie 5 otázek (3 nacionalismu, 2 patriotismus) z grafu vzdáleností bylo zjištěno: 1) největší nacionalisté jsou Rakušané, Norové a Britové 2) největšími patrioty jsou Maďaři, Poláci a Slováci Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová

Závěr všech 11 zemí se nejvíce identifikuje s národním státem (Maďaři nejsilněji, Britové nejslaběji) v žádné z analyzovaných zemí nebyl nalezen čistý státní, ani čistý kulturní národ silnějším zdrojem národní hrdosti jsou úspěchy v oblasti kultury než výkony státu ČR se mezi ostatními zeměmi jeví jako průměrná, nejvíce se podobá Slovensku Analytické metody výzkumu, Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě, L.Krestová