Mentální mapa jako prostředek k porozumění relativnímu prostoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
AV stručná prezentace.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Kartografie.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Grafové pojmy Projekt učitelé.
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Metody kvalitativního výzkumu 9. Mentální mapy
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Statické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
Skupinové interview (Focus group)
Sociální diferenciace
Vnímání nebezpečných oblastí obyvateli Ostravy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Teorie chování spotřebitele
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
KALIGRAMY Tematická oblast
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
ČLOVĚK V PROSTORU Tematická oblast
Terénní zeměpisná exkurze
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Déjà - vu Tematická oblast
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
SOCHA DO VEŘEJNÉHO PROSTORU
Teorie chování spotřebitele
Geografická kartografie
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
DENÍK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Geografické informační systémy
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
Metody a techniky výzkumu II.
Rozvoj IT kompetencí Pavla Kovářová.
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Mentální mapa jako prostředek k porozumění relativnímu prostoru Robert Osman [osman@mail.muni.cz] Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/02.0024 1

Pokuste se nakreslit mapu toho, co Vás napadne, když se řekne…

Mentální mapa Co je to mentální mapa? K čemu slouží? Proč ji používat? Jde o vlastní individuální symbolickou reprezentaci prostorových vztahů "zvnitřněný obraz prostředí„ K čemu slouží? Mapuje vztah lidí k/s jejich prostředí; jejich znalost, prostorové preference, libost, či nelibost, aktivitu, rytmicitu a prostorovou rutinu, vyjadřuje jak lidé využívají prostor jak si ho osvojují či přivlastňují a co pro ně znamená, jaké významy do něj vkládají a jak je interpretují… Proč ji používat? Ideální pro uvědomění si individuální rozdílnosti, učení se odlišnostem, rozdílnostem, specifikům, uvědomění si specifik vlastního pohledu, rozvoj sebepoznání, tolerance, obecně rozšiřuje způsoby pojetí prostoru a tím i celého zeměpisu, rozvíjí uvědomění individuálního vztahu s místy, s prostředím a skrze ně i odpovědnost za svá místa, prostředí…

Kevin Lynch (1918 – 1984) mentální mapa „Lynchovského typu“ Zdroj: LYNCH, Kevin; POPELOVÁ, Lenka; HUŤA, Jaroslav. Obraz města. Praha : Polygon, 2004. 151 s. ISBN 8072730940.

Kevin Lynch (1918 – 1984) image odvozuje pouze z fyzických forem objektů to mu umožňuje dále konceptualizovat celkový obraz města do pěti kategorií, které označuje jako cesty (paths), okraje (edges), oblasti (areas), uzly (nodes) a významné prvky (landmarks) cesty - jakékoliv liniové trasy, cesty, dráhy, ulice, kanály, železnice po nichž se obvykle, příležitostně nebo potenciálně pozorovatelé pohybují okraje - lineární prvky mentálních map, které nejsou pozorovateli přímo využívány, ale představují pro ně většinou neprostupné zlomy v jinak kontinuálním prostoru oblasti - střední až velké části měst, které je pozorovatel mentálně schopen pojmout, a jejichž integrita je dána podobností určitého jevu, nebo jak říká Lynch: jejich jednotným charakterem uzly - body a významná místa ve městě, do nichž pozorovatel může vstupovat - křižovatky, místa střetávání, ohniska aktivit nebo místa výrazné změny na dopravní komunikaci významné prvky - snadno rozlišitelné objekty jako jsou budova, znak, strom, obchod, které jsou v kontextu svého prostředí unikátní, snadno zapamatovatelné, a mezi které pozorovatel přímo nevstupuje

Kevin Lynch (1918 – 1984) Co vás napadne při slově Boston? Jaké části města považujete za nejvýraznější? Kudy vede vaše pravidelná cesta do práce a z práce? Máte nějaké zvláštní pocity v určitých místech své cesty? Respondenti byli postupně žádáni, aby vytvořili rychlou kresbu celého Bostonu. Aby podrobně popsali vše co vidí, slyší, cítí cestou do práce a zpět. Aby popsali konkrétní prvky vybraného konkrétního místa, které by jim ho pomohli identifikovat, pokud by na něj byli přivedeni se zavázanýma očima. Aby ukázali na nakreslené mapě Bostonu, kde se nacházejí nebo lépe řečeno, kde by hledali vybrané lokality, popřípadě aby přiřadili fotografie městských prostorů k odpovídajícím místům na jejich mapě.

Peter Gould (1932 – 2000) národní preferenční povrchy pro Velkou Británii, USA a Kanadu mentální mapa „Gouldovského typu“ Zdroj: GOULD, Peter; WHITE, Rodney. Mental maps. Harmondsworth : Penguin, 1974. s. 41. ISBN 014021688X.

Peter Gould (1932 – 2000) ideální místo bydliště ideální místo pracoviště preferované místo studia místo vysněných prázdnin místo vytoužené dovolené … Zdroj: DRBOHLAV, Dušan. Mentální mapa ČSFR: definice, aplikace, podmíněnost. Sborník ČGS. 1991, 3, s. 169.

Peter Gould (1932 – 2000) kde byste nikdy nechtěli bydlet kam byste nikdy nejeli na dovolenou kam se bojíte chodit sami kde se necítíte příjemně kde to nemáte rádi … Zdroj: OUŘEDNÍČEK, Martin a kol. Metody geografického výzkumu města. In FERENČUHOVÁ, Slavomíra a kol. Město: proměnlivá ne/samozřejmost. Brno : Masarykova univerzita, 2009. s. 117 ISBN 9788021048669.

Reginald George Golledge (1937 - 2009) anchor-point theory Zdroj: [cit. 10.11.2010] dostupné z: http://www.geog.ucsb.edu/events/department-news/577/a-giant-of-geography-isgone-but-his-legacy-lives-on.

Co s ní dál? mapa jako příklad kvantitativní vyhodnocení kvalitativní vyhodnocení

Interpretace mentální mapy velikost zakreslené oblasti detailnost kresby dominantní prvky / funkce / vztahy podíly určitých prvků potlačené oblasti neznámé oblasti bariéry / hranice / okraje (ne)porozumění prostorům komparace s MAPOU

Možnost práce ve třídě jeden vybraný žák nakreslí svou mentální mapu přede všemi na tabuli a následně se bude interpretovat jenom ona čtyři žáci mohou současně kreslit své mentální mapy na tabuli všichni nakreslí mentální mapu na papír, po jejím dokreslení si ji vymění se svým sousedem a pokusí se je vzájemně srovnat, zhodnotit, hledat společné a odlišné znaky po té co všichni dokreslí svou mentální mapu se celá třída sesedne do kroužku a libovolně si vymění své mapy – každý nahlas velice stručně ohodnotí cizí mapu, zaměří se na to, co ho na ní zaujalo, překvapilo a proč. Na konci skupinové diskuse nebo rovnou v jejím průběhu mohou autoři konkrétních map vysvětlit vlastní významy probíraných specifik kresby každý si nechá svou vlastní mentální mapu a učitel pokládá doplňují otázky, na které si každý odpovídá pouze v duchu sám pro sebe sousedé si vymění své mentální mapy, učitel pokládá doplňující otázky, na které si každý odpovídá pouze v duchu sám pro sebe a na závěr následuje krátká debata mezi dvojicí studentů

Doplňující otázky učitele 1. Otázky úvodní Jste spokojeni se svou kresbou? Jak se Vám mapa kreslila? Naplnila vaše prvotní očekávání? Je něco, co Vás na ni překvapilo? 2. Otázky k celkové kompozici • Jak velké území jste zakreslili? • Z jakého důvodu jste vybrali právě toto území? • Vybavíte si prostředí, které jste ve své mapě nezakreslili? • Z jakého důvodu jste tato území nezakreslili? 3. Otázky po hierarchii jednotlivých prvků • Vstupují vizuálně některé prvky nad ostatní? • Pokud ano, které? • Z jakého důvodu jste je zakreslili výrazněji? • Co je to z prvky? Mají něco společného? • Převládají bodové, liniové nebo plošné objekty? • Identifikujete nějaké hranice nebo bariéry? • Co pro Vás tyto hranice/bariéry znamenají? 4. Otázky po kotevních bodech • Která místa jsou těmi nejdůležitějšími? • Jak jste je zakreslili do Vaší mapy? • Jakou pozici zaujímá místo bydliště? • Jaké cesty nejčastěji používáte? • Proč používáte právě tyto? • Je možné vypozorovat nějakou rutinu v prostorovém chování? 5. Doplňkové otázky na barevnost a pořadí • Převládají ve Vaší mapě nějaké barvy? • Jak rozumíte této barevnosti Vaší mapy? • Vybavíte si, co jste zakreslili jako první? • Proč jste zakreslili právě toto jako první? • V jakém pořadí jste prvky zakreslovali? 6. Emočně zaměřené otázky • Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa? • Existují v zakresleném území místa, která se vám nelíbí? • Existují místa, kterých se bojíte?

Doplňující otázky učitele 1. Otázky úvodní Jste spokojeni se svou kresbou? Jak se Vám mapa kreslila? Naplnila vaše prvotní očekávání? Je něco, co Vás na ni překvapilo? 2. Otázky k celkové kompozici • Jak velké území jste zakreslili? • Z jakého důvodu jste vybrali právě toto území? • Vybavíte si prostředí, které jste ve své mapě nezakreslili? • Z jakého důvodu jste tato území nezakreslili? 3. Otázky po hierarchii jednotlivých prvků • Vstupují vizuálně některé prvky nad ostatní? • Pokud ano, které? • Z jakého důvodu jste je zakreslili výrazněji? • Co je to z prvky? Mají něco společného? • Převládají bodové, liniové nebo plošné objekty? • Identifikujete nějaké hranice nebo bariéry? • Co pro Vás tyto hranice/bariéry znamenají? 4. Otázky po kotevních bodech • Která místa jsou těmi nejdůležitějšími? • Jak jste je zakreslili do Vaší mapy? • Jakou pozici zaujímá místo bydliště? • Jaké cesty nejčastěji používáte? • Proč používáte právě tyto? • Je možné vypozorovat nějakou rutinu v prostorovém chování? 5. Doplňkové otázky na barevnost a pořadí • Převládají ve Vaší mapě nějaké barvy? • Jak rozumíte této barevnosti Vaší mapy? • Vybavíte si, co jste zakreslili jako první? • Proč jste zakreslili právě toto jako první? • V jakém pořadí jste prvky zakreslovali? 6. Emočně zaměřené otázky • Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa? • Existují v zakresleném území místa, která se vám nelíbí? • Existují místa, kterých se bojíte?

Doplňující otázky učitele 1. Otázky úvodní Jste spokojeni se svou kresbou? Jak se Vám mapa kreslila? Naplnila vaše prvotní očekávání? Je něco, co Vás na ni překvapilo? 2. Otázky k celkové kompozici • Jak velké území jste zakreslili? • Z jakého důvodu jste vybrali právě toto území? • Vybavíte si prostředí, které jste ve své mapě nezakreslili? • Z jakého důvodu jste tato území nezakreslili? 3. Otázky po hierarchii jednotlivých prvků • Vstupují vizuálně některé prvky nad ostatní? • Pokud ano, které? • Z jakého důvodu jste je zakreslili výrazněji? • Co je to z prvky? Mají něco společného? • Převládají bodové, liniové nebo plošné objekty? • Identifikujete nějaké hranice nebo bariéry? • Co pro Vás tyto hranice/bariéry znamenají? 4. Otázky po kotevních bodech • Která místa jsou těmi nejdůležitějšími? • Jak jste je zakreslili do Vaší mapy? • Jakou pozici zaujímá místo bydliště? • Jaké cesty nejčastěji používáte? • Proč používáte právě tyto? • Je možné vypozorovat nějakou rutinu v prostorovém chování? 5. Doplňkové otázky na barevnost a pořadí • Převládají ve Vaší mapě nějaké barvy? • Jak rozumíte této barevnosti Vaší mapy? • Vybavíte si, co jste zakreslili jako první? • Proč jste zakreslili právě toto jako první? • V jakém pořadí jste prvky zakreslovali? 6. Emočně zaměřené otázky • Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa? • Existují v zakresleném území místa, která se vám nelíbí? • Existují místa, kterých se bojíte?

Doplňující otázky učitele 1. Otázky úvodní Jste spokojeni se svou kresbou? Jak se Vám mapa kreslila? Naplnila vaše prvotní očekávání? Je něco, co Vás na ni překvapilo? 2. Otázky k celkové kompozici • Jak velké území jste zakreslili? • Z jakého důvodu jste vybrali právě toto území? • Vybavíte si prostředí, které jste ve své mapě nezakreslili? • Z jakého důvodu jste tato území nezakreslili? 3. Otázky po hierarchii jednotlivých prvků • Vstupují vizuálně některé prvky nad ostatní? • Pokud ano, které? • Z jakého důvodu jste je zakreslili výrazněji? • Co je to z prvky? Mají něco společného? • Převládají bodové, liniové nebo plošné objekty? • Identifikujete nějaké hranice nebo bariéry? • Co pro Vás tyto hranice/bariéry znamenají? 4. Otázky po kotevních bodech • Která místa jsou těmi nejdůležitějšími? • Jak jste je zakreslili do Vaší mapy? • Jakou pozici zaujímá místo bydliště? • Jaké cesty nejčastěji používáte? • Proč používáte právě tyto? • Je možné vypozorovat nějakou rutinu v prostorovém chování? 5. Doplňkové otázky na barevnost a pořadí • Převládají ve Vaší mapě nějaké barvy? • Jak rozumíte této barevnosti Vaší mapy? • Vybavíte si, co jste zakreslili jako první? • Proč jste zakreslili právě toto jako první? • V jakém pořadí jste prvky zakreslovali? 6. Emočně zaměřené otázky • Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa? • Existují v zakresleném území místa, která se vám nelíbí? • Existují místa, kterých se bojíte?

Doplňující otázky učitele 1. Otázky úvodní Jste spokojeni se svou kresbou? Jak se Vám mapa kreslila? Naplnila vaše prvotní očekávání? Je něco, co Vás na ni překvapilo? 2. Otázky k celkové kompozici • Jak velké území jste zakreslili? • Z jakého důvodu jste vybrali právě toto území? • Vybavíte si prostředí, které jste ve své mapě nezakreslili? • Z jakého důvodu jste tato území nezakreslili? 3. Otázky po hierarchii jednotlivých prvků • Vstupují vizuálně některé prvky nad ostatní? • Pokud ano, které? • Z jakého důvodu jste je zakreslili výrazněji? • Co je to z prvky? Mají něco společného? • Převládají bodové, liniové nebo plošné objekty? • Identifikujete nějaké hranice nebo bariéry? • Co pro Vás tyto hranice/bariéry znamenají? 4. Otázky po kotevních bodech • Která místa jsou těmi nejdůležitějšími? • Jak jste je zakreslili do Vaší mapy? • Jakou pozici zaujímá místo bydliště? • Jaké cesty nejčastěji používáte? • Proč používáte právě tyto? • Je možné vypozorovat nějakou rutinu v prostorovém chování? 5. Doplňkové otázky na barevnost a pořadí • Převládají ve Vaší mapě nějaké barvy? • Jak rozumíte této barevnosti Vaší mapy? • Vybavíte si, co jste zakreslili jako první? • Proč jste zakreslili právě toto jako první? • V jakém pořadí jste prvky zakreslovali? 6. Emočně zaměřené otázky • Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa? • Existují v zakresleném území místa, která se vám nelíbí? • Existují místa, kterých se bojíte?

Doplňující otázky učitele 1. Otázky úvodní Jste spokojeni se svou kresbou? Jak se Vám mapa kreslila? Naplnila vaše prvotní očekávání? Je něco, co Vás na ni překvapilo? 2. Otázky k celkové kompozici • Jak velké území jste zakreslili? • Z jakého důvodu jste vybrali právě toto území? • Vybavíte si prostředí, které jste ve své mapě nezakreslili? • Z jakého důvodu jste tato území nezakreslili? 3. Otázky po hierarchii jednotlivých prvků • Vstupují vizuálně některé prvky nad ostatní? • Pokud ano, které? • Z jakého důvodu jste je zakreslili výrazněji? • Co je to z prvky? Mají něco společného? • Převládají bodové, liniové nebo plošné objekty? • Identifikujete nějaké hranice nebo bariéry? • Co pro Vás tyto hranice/bariéry znamenají? 4. Otázky po kotevních bodech • Která místa jsou těmi nejdůležitějšími? • Jak jste je zakreslili do Vaší mapy? • Jakou pozici zaujímá místo bydliště? • Jaké cesty nejčastěji používáte? • Proč používáte právě tyto? • Je možné vypozorovat nějakou rutinu v prostorovém chování? 5. Doplňkové otázky na barevnost a pořadí • Převládají ve Vaší mapě nějaké barvy? • Jak rozumíte této barevnosti Vaší mapy? • Vybavíte si, co jste zakreslili jako první? • Proč jste zakreslili právě toto jako první? • V jakém pořadí jste prvky zakreslovali? 6. Emočně zaměřené otázky • Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa? • Existují v zakresleném území místa, která se vám nelíbí? • Existují místa, kterých se bojíte?

Možná úskalí mentálních map obtížná srovnatelnost jednotlivých map prostorová představivost respondenta výtvarné schopnosti respondenta nezvyklý způsob vyjádření problematika zadání měřítkovost textová složka nevhodná pro nevidomé a slabozraké

Možné výhody mentálních map pro děti přirozený způsob vyjádření přidaná prostorová informace pocitové a preferenční informace výraznost potlačeného kontextuální informace ideální pro zkoumání časového chování ideální pro neslyšící

Robert Osman [osman@mail.muni.cz] Děkuji za pozornost Robert Osman [osman@mail.muni.cz] Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/02.0024 24