Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20 Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Básníci všedního dne 2 Pavel Šupka www.zlinskedumy.cz
Anotace Materiál seznamuje žáky se základními pojmy k tématu Básníci všedního dne 2 Autor Mgr. Pavel Šupka Jazyk Český Očekávaný výstup 26-41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství 78-42-M/01 Technické lyceum 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent 78-42-M/01 Zdravotnické lyceum Speciální vzdělávací potřeby -žádné- Klíčová slova Holub, vědec, volný verš, Achilles a želva, Šiktanc, Lidice, Heinovské noci Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinovaný Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Typická věková skupina 15-19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí českého jazyka a literatury
Miroslav Holub Život: 1923-1998 Lékař, vědec, IKEM Literárně angažován kolem časopisu Květen Problémy v době normalizace – zakázán Odvolal své názory ze 60. let Podezření ze spolupráce s StB odmítl
Miroslav Holub Dílo: Básně velmi tvrdé, strohé, bez metafor s ostrou pointou Témata: krutost všedního života, brutalita dějin, pokrytectví škol Odmítá myšlenkovou pohodlnost, malost, tupost, oportunismus Nejčastěji nerýmovaný volný verš
Miroslav Holub Dílo: Achilles a želva Slabikář neschopnost učitelů, pokrytectví dějin, nesvoboda dítěte
Miroslav Holub Dílo: Kam teče krev Denní služba smutek, tragika, pohled na práci ve vědecké lékařské laboratoři, pokusná zvířata
Miroslav Holub – ukázka STEFAN ZWEIG, HAFTLING Nr. 67509, TŘI ROKY STARÝ Bubáky upálili, polednice nemůže přes ten drát, vodník byl zastřelen na útěku. Už se nebojí, den ze dne neviditelnější pod pryčnou hraje si s šedivou myškou smrti, opakuje si říkadlo apelů, první – druhý, den ze dne neviditelnější, netuše, že všechny pušky, všechny kanóny, všechny bajonety tisícileté říše namířeny jsou na jeho skřivánčí hruď.
Miroslav Holub – ukázka Otázky k ukázce: Jaké prostředí autor zachycuje? Koncentrační tábor, vězení Kdo je lyrickým objektem básně? Tříleté dítě
Miroslav Holub – ukázka Otázky k ukázce: Co autor metaforicky naznačuje v první sloce? Například že v prostředí vězení není prostor pro pohádky. Nebo že ani zlé pohádkové bytosti nedokážou být tak kruté jako fašismus. Jakou absurditu zobrazuje „říkadlo apelů“? Například, že malé dítě místo běžných dětských her každý den bojuje o svůj život doopravdy.
Karel Šiktanc Život: 1928 Novinář Pocity úzkosti V 70. letech zakázán, samizdat Mnoho literárních cen (Státní cena, Magnesia Litera) Práce pro rozhlas, díla pro děti
Karel Šiktanc Dílo: Heinovské noci báseň o vyvraždění Lidic pásmového typu, baladická, minimum básnických metafor, strohé výrazy připomínají výstřely
Karel Šiktanc Dílo: Heinovské noci dvě roviny tragika vyvraždění Lidic a lyrické verše o lásce německého básníka H. Heina stále více k závěru lyrika mizí a zůstává brutalita otázka, kam může civilizovaný národ klesnout
Karel Šiktanc Dílo: Zaříkávání živých Mariášky Nesmír osud lidstva, úzkost Mariášky Nesmír
Citace Panorama české literatury: Literární dějiny od počátků do současnosti. Olomouc: Rubico, s. r. o., 1994. ISBN 80-85839-04-0.