Boeing 787 Dreamliner
Charakteristika Boeing 787 nazývaný také jako Dreamliner je poslední model očekávaného dopravního letounu společnosti Boeing, využívající mnoha technických vylepšení oproti starším modelům. Má nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767 a současně také konkurenční Airbus A300 a Airbus A310. Zároveň má tvořit konkurenci očekávanému Airbusu A350. Boeing jej zatím nabízí ve čtyřech variantách, které mají být uvedeny do provozu mezi roky 2008 a 2013. Cena by se měla pohybovat mezi 146 a 200 mil. USD za kus. Letoun bude mít střední kapacitu a bude určen na střední a dlouhé tratě. Již v současnosti má firma mnoho objednávek (např. u Virgin Atlantic Airways nebo Travel Service), jejichž uspokojení ji zaměstná na několik let dopředu. Jen ke konci roku 2007 jich bylo 802, což z něj dělá jeden z nejžádanějších letounů současnosti. Konkrétně je nejžádanější je verze 787-8.
Technické parametry VERZE 787-3 787-8 787-9 Délka 56,70 m 62,80 m Výška 16,92 m Rozpětí 51,80 m 60,00 m 63,40 m Hmotnost 101 t 110 t 115 t Max. vzletová hmotnost 165 t 220 t 245 t Nákladový prostor 124,6 m³ 152,9 m³ Letová rychlost 903 km/h Maximální rychlost 945 km/h Počet motorů 2 Dolet Až 5650 km Až 15 200 km Až 15 750 km Kapacita nádrží 41 965 l 126 917 l 138 898 l Počet cestujících 290 – 330 210 – 250 250 – 290
Zajímavosti U Boeingu 787 Dreamliner jsou místo klasických kovů použita: uhlíková vlákna. Tento moderní materiál, který se začal používat při konstrukci automobilů a hi-tech vojenské letecké techniky, má oproti kovům řadu výhod: při zachování přibližně stejné pevnosti je znatelně lehčí a mnohem pružnější. Model 787 tak bude celkově lehčí a ne tak robustní konstrukce jako jiné modely. Spolu s hmotností letounu souvisí i očekávaná menší spotřeba paliva (odhaduje se 20 %), která je v posledních letech pro letecké dopravce velice důležitá. (Konkurenční Airbus v této oblasti oproti Boeingu ztrácí.) Na druhou stranu jsou uhlíková vlákna na rozdíl od kovů křehčí a v případě deformace (např. při leteckém neštěstí) se místo zkroucení a zbachratění (které se dá očekávat v případě hliníkové karoserie) roztříští. Druhou, zatím nezodpovězenou otázkou, je odolnost konstrukce letounu z uhlíkových vláken vůči blesku. Zatímco kovová konstrukce se zachová jako Faradayova klec, uhlíková vlákna tuto schopnost nemají. Defekty ve struktuře karoserie z uhlíkových vláken navíc naneštěstí nemusejí být tak zřetelné jako v případě kovové konstrukce a namísto pravidelných vizuálních kontrol letounů by se musely použít drahé postupy (např. na bázi sonografie), které vyžadují nová zařízení a jejich obsluhu a v některých případech nebudou možné bez rozebrání.
Nehody Letoun se zatím pouze testuje…
FOTOGALERIE DÁLE
Odkazy DALŠÍ INFORMACE: http://www.boeing.estranky.cz/stranka/boeing-787-_7e7_ DALŠÍ FOTKY: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=13&cat=27 VIDEA: http://www.youtube.com/watch?v=4jTYDa1JzoE (výroba letounu) http://www.youtube.com/watch?v=0f9zjYpAVmU (interiér) http://www.youtube.com/watch?v=Fucq5BoEfEI (1. let) http://www.youtube.com/watch?v=9CRtjW_UAaQ (1. let)